ارسال به دیگران پرینت

طرز تهیه شله زرد | شله زرد مجلسی و طلایی

طریقه‌ی پخت شله زرد مجلسی و طلایی | روشی متفاوت و آسان

طرز تهیه شله زرد مجلسی و طلایی را در ادامه مطلب آماده کرده ایم امیدواریم که برای شما کاربر عزیز مفید باشد.

طریقه‌ی پخت شله زرد مجلسی و طلایی | روشی متفاوت و آسان

طرز تهیه شله زرد  مجلسی و طلایی را در ادامه مطلب آماده کرده ایم امیدواریم که برای شما کاربر عزیز مفید باشد. شله زرد یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که بیشتر در مناسبت های مذهبی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شله زرد مجلسی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شله زرد

مواد لازم برای ۳ تا ۴ نفر
برنج ایرانی ½ پیمانه
آب ۳ تا ۴ پیمانه
شکر ۱ پیمانه
گلاب ¼ پیمانه
خلال بادام ¼ پیمانه
زعفران دم کرده ۵ قاشق غذاخوری غلیظ
عرق هل یا هل دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
کره یا روغن جامد ۲۵ گرم
گلاب برای خیساندن بادام ½ پیمانه

طرز تهیه شله زرد مجلسی

مرحله اول

برای تهیه شله زرد مجلسی به روش نذری ابتدا برنج را از شب قبل درون یک کاسه بزرگ حاوی آب می ریزیم و به خوبی می خیسانیم. توجه داشته باشید که برای شله زرد نباید برای خیساندن برنج از نمک استفاده کرد.

مرحله دوم

در این مرحله برنج خیس خورده را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس ۳ لیوان آب اضافه می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت کم قرار می دهیم تا آب به نقطه جوش برسد. پس از اینکه آب جوش آمد باید کف های روی سطح آب را بگیریم.

مرحله سوم

توجه داشته باشید که برنج را نباید اصلا هم بزنیم و باید بگذاریم به همان صورت بپزد. در صورتی که آب درون قابلمه به طور کامل کشیده شد، ولی برنج شفته نشده بود، باید هنوز آب اضافه کنیم تا برنج کاملا شفته شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه برنج به خوبی پخت، زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه برنج را به خوبی ملخوط می کنیم تا زعفران به طور کامل جذب برنج شود و تمام دانه های برنج به خوبی رنگ بگیرند و طلایی شوند.

مرحله پنجم

وقتی که برنج به صورت یکدست رنگ گرفت، شکر را اضافه می کنیم. توجه داشته باشید که میزان شکر در شله زرد ۲ تا ۳ برابر میزان برنج است و در صورتی که دوست دارید شله زرد شیرین تری داشته باشید می توانید نصف پیمانه شکر بیشتر اضافه کنید.

مرحله ششم

پس از اینکه شکر را با برنج به خوبی ترکیب کردیم، عرق هل یا هل دم کرده را به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه باید خلال بادام را که از یک ساعت قبل در نصف پیمانه گلاب به خوبی خیسانده ایم را به شله زرد اضافه کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله کره یا روغن جامد را اضافه می کنیم و به خوبی مخلوط می کنیم تا به طور کامل در شله زرد حل شود. در ادامه یک دم کنی تمیز روی درب قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم شله زرد با حرارت بسیار ملایم دم بکشد.

مرحله هشتم

حدود ۳۰ دقیقه زمان برای دم کشیده شله زرد کافی است. دم گذاشتن شله زرد باعث می شود که شله زرد پس از سرد شدن آب نیندازد. پس از گذشت ۳۰ دقیقه و دم کشیدن شله زرد حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم.

مرحله نهم

حالا اجازه می دهیم شله زرد به همین صورت به مدت ۲۰ دقیقه دیگر باقی بماند. یعنی پس از اینکه حرارت زیر قابلمه را خاموش کردیم، اجازه می دهیم دم کنی باقی بماند. در پایان شله زرد را در قابلمه به خوبی ترکیب می کنیم، سپس در ظرف مناسب می کشیم.

مرحله دهم

برای تزیین شله زرد ابتدا باید چند دقیقه زمان بدهیم تا شله زرد رویه بگیرد و روی آن کمی سفت شود، سپس می توانیم با مواد دلخواه مثل دارچین، خلال بادام و .. شله زرد را تزیین کنیم. شله زرد را می توانیم به صورت داغ یا سرد سرو کنیم.

منبع : پاتوق آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه