ارسال به دیگران پرینت

6 ترفند برای برنامه‌ریزی انجام کارهای خود در طول هفته

وقتی برای هفته خود برنامه‌ریزی نمی‌کنید، هیچ ایده‌ای در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید نخواهید داشت و برای انجام همه کارهای خود در طول هفته با مشکل مواجه خواهید شد. وقتی برنامه‌ریزی کافی ندارید، درنهایت سردرگم و بی‌تمرکز خواهید بود و این مسئله‌ای است که باید از آن اجتناب کنید. با داشتن برنامه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که زمانی که دارید را به کارآمدترین روش ممکن سپری می‌کنید.

6 ترفند برای برنامه‌ریزی انجام کارهای خود در طول هفته

وقتی برای هفته خود برنامه‌ریزی نمی‌کنید، هیچ ایده‌ای در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید نخواهید داشت و برای انجام همه کارهای خود در طول هفته با مشکل مواجه خواهید شد. وقتی برنامه‌ریزی کافی ندارید، درنهایت سردرگم و بی‌تمرکز خواهید بود و این مسئله‌ای است که باید از آن اجتناب کنید. با داشتن برنامه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که زمانی که دارید را به کارآمدترین روش ممکن سپری می‌کنید.

از سوی دیگر، با برنامه‌ریزی می‌توانید بسنجید که در مدت زمانی که وقت دارید چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید. به همین دلیل، ما قصد داریم در این مقاله شما را با چند ترفند برای برنامه ریزی انجام کارهای خود در طول هفته آشنا کنیم و به شما کمک کنیم که برای انجام کارهای خود برنامه‌ریزی موثری داشته باشید. بنابراین، در ادامه با ما همراه باشید تا با این ترفندها آشنا شوید.

  1. اهداف خود را بشناسید

اگرچه برنامه‌ریزی نکردن برای هفته خود ایده بدی است اما برنامه‌ریزی بدون تعیین اولویت‌ها می‌تواند ایده بدتری باشد. بنابراین، به‌جای اینکه در ابتدا تنها به دانلود کاملترین فال حافظ یا استفاده از فال حافظ واقعی آنلاین برای پیشگویی درست آینده خود اکتفا کنید، اهداف خود را بشناسید.

وقتی اولویت‌های خود را تعیین نمی‌کنید به‌شدت سرتان شلوغ می‌شود و زمانی برای تلاش به‌منظور رسیدن به اهدافتان نخواهید داشت. بهترین راه برای برنامه‌ریزی هفتگی این است که به‌طور فعال، زمان را برای مسائلی که فکر می‌کنید در زندگی و کسب‌وکارتان مهم است در نظر بگیرید. بنابراین، سعی کنید این موارد را شناسایی کنید:

  • سه هدف اصلی در زندگی و کسب‌وکار خود
  • عادات، فعالیت‌ها و پروژه‌هایی که بر این اهداف تاثیر می‌گذارند
  • زمانی که می‌توانید برای این فعالیت‌ها، پروژه‌ها و عادت‌ها اختصاص دهید

 

  1. جمعه‌ها برای کارهای خود در طول هفته برنامه‌ریزی کنید

برای برنامه‌ریزی هفتگی موثر، هر جمعه یک برنامه برای هفته پیش‌رو ایجاد کنید. سعی کنید در محیطی آرام بنشینید و 10 تا 15 دقیقه از وقت خود را صرف برنامه‌ریزی هفتگی خود کنید. در این صورت، می‌توانید مطمئن شوید که شنبه‌های خود را با تمرکز و بهره‌وری شروع می‌کنید. برنامه‌ریزی هفتگی این اطمینان را در شما ایجاد می‌کند که نگرانی‌ای در مورد کارهای هفتگی خود نداشته باشید و بدانید که چگونه وقت خود را صرف کنید. بنابراین، با این کار می‌توانید در وقت خود نیز به‌شدت صرفه‌جویی کنید.

  1. اولویت‌های هفتگی خود را تعیین کنید

Set-your-weekly-priorities

برنامه‌ریزی هفتگی از قبل می‌تواند به شما این فرصت را بدهد که اولویت‌های هفتگی خود را تعیین کنید تا بتوانید صبح شنبه خود را پرقدرت شروع کنید. وقتی اولویت‌های هفتگی خود را تعیین می‌کنید برنامه‌ها و اهداف بزرگتر خود را مرور کنید تا مطمئن شوید که اولویت‌های هفتگی شما با اهداف بلندمدتان هم‌راستا هستند.

شناسایی اولویت‌های هفتگی نتایجی که می‌خواهید به دست بیاورید را روشن می‌کنند که این امر به نوبه خود باعث می‌شود زمان خود را بهتر مدیریت کنید و از سوی دیگر، بهره‌وری خود را افزایش دهید. برای این کار در ابتدا تمام کارهایی که می‌خواهید در طول هفته انجام دهید را به‌صورت فهرست‌وار بنویسید و سپس به هر مورد نگاه کنید و درنهایت، چهار یا پنج مورد را به‌عنوان اولویت‌های اصلی انتخاب کنید.

  1. برنامه زمانی داشته باشید

وقتی اولویت‌های هفتگی خود را مشخص می‌کنید، می‌توانید مهم‌ترین تکالیف خود در طول هفته را تعیین کنید. وقتی برای روز خود برنامه‌ریزی می‌کنید اطمینان حاصل کنید که اولویت‌ها را در نظر می‌گیرید تا با این کار مطمئن شوید به اهداف هفتگی خود دست پیدا می‌کنید. بنابراین، همین امروز یک تقویم شمسی 1401 تهیه کنید یا از یک تقویم آنلاین روز ایران استفاده کنید تا برنامه زمانی خود را در آن مشخص کنید.

برای این کار می‌توانید از دفترچه‌ها یا اپلیکیشن‌های برنامه‌ریزی نیز استفاده کنید تا کارهایی که باید انجام دهید را به صورت کارآمد مدیریت کنید. وقتی برای انجام کارهای خود برنامه زمانی دارید می‌دانید که برای دستیابی به بهترین نتایج، وقت خود را چگونه صرف کنید و درنتیجه، می‌توانید عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید و تمرکز خود را افزایش دهید.

  1. برای فاصله‌های زمانی برنامه‌ریزی کنید

Plan-for-time-intervals

افراط در هر چیزی بد است. در این شکی نیست که برنامه‌ریزی برای آینده می‌تواند تمام استرس‌ها را از بین ببرد زیرا با این کار شما از کارهایی که باید انجام دهید آگاه هستید و از قبل به همه‌چیز فکر کرده‌اید. بااین‌‌حال، اگر بیش‌ازحد برنامه‌ریزی کنید احساس خواهید کرد که هر دقیقه تاثیر معکوس دارد و به‌احتمال‌زیاد از برنامه خود عقب خواهید ماند.

بهترین راه برای پیشگیری از ایجاد این مشکل این است که فاصله‌های زمانی را در نظر بگیرید. برای مثال، اگر قرار است در یک رویداد اجتماعی یک ساعته شرکت کنید همیشه 15 دقیقه وقت اضافه برای آن در نظر بگیرید یا به زمان انجام فعالیت‌های روزانه مثل صبحانه خوردن، دوش گرفتن و رفت و آمد توجه کنید. همچنین، همیشه زمان ذخیره برای جمع‌وجور کردن کارهای خود داشته باشید.

  1. زمان‌های برنامه‌ریزی‌نشده را حساب کنید

به جرئت می‌توان گفت که برنامه‌ریزی دارای ابعاد تاریک نیز هست. درواقع، برنامه‌ریزی بزرگترین دشمن بداهه‌کاری و خودانگیختگی است. در برخی مواقع، ممکن است برخی اتفاقات بدون پیش‌بینی رخ دهند که در این شرایط، همه آنچه نیاز دارید پیش رفتن با جریان اتفاقات است.

بااین‌حال، خوشبختانه این مسئله بیشتر در زندگی شخصی اتفاق می‌افتد تا زندگی کاری. نکته کلیدی این است که باید برای چیزهایی که حتی فکرش را هم نمی‌کردید آماده باشید و به‌جای آشفته شدن، برای این زمان‌ها برنامه‌ریزی کنید. بهترین روش در این شرایط، بداهه‌کاری است.

درنهایت، برنامه‌ریزی هفتگی نه‌تنها استرس شما را کاهش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود بهره‌وری شما نیز افزایش یابد. وقتی برای هفته خود برنامه‌ریزی می‌کنید اطمینان حاصل کنید که اهداف بزرگتر خود را در نظر دارید، اولویت‌های خود را تعیین می‌کنید و برای تکالیف خود برنامه زمانی دارید. در این صورت می‌توانید مطمئن شوید که هفته خود را با تمرکز بیشتر و بهره‌وری بالاتری شروع می‌کنید و همچنین، می‌دانید که وقت و انرژی خود را به‌درستی صرف می‌کنید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه