ارسال به دیگران پرینت

والیبال

تیم ملی ایران و لیگ جهانی والیبال

لیگ جهانی والیبال یک سری مسابقات بین‌المللی دوره‌ای و سالیانه برای تیم‌های ملی والیبال مردان بود که بعد از المپیک و قهرمانی جهان سومین تورنمنت رسمی می‌باشد. برای بانوان نیز رقابتی معادل لیگ جهانی به نام جایزه بزرگ جهان هر ساله برگزار می‌شد.

تیم ملی ایران و لیگ جهانی والیبال

۵۵آنلاین :

نویسنده : حجت اله شمس مورکانی 

 لیگ جهانی والیبال یک سری مسابقات بین‌المللی دوره‌ای و سالیانه برای تیم‌های ملی والیبال مردان بود که بعد از المپیک و قهرمانی جهان سومین تورنمنت رسمی می‌باشد. برای بانوان نیز رقابتی معادل لیگ جهانی به نام جایزه بزرگ جهان هر ساله برگزار می‌شد. 

فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) از ابتدای دهه 1990 میلادی، بر اساس یک برنامه بازاریابی و جذب مخاطب عام در سراسر جهان برای رشته ورزشی والیبال، تورنمنت‌های سالانه لیگ جهانی (در بخش مردان) و جایزه بزرگ (در بخش زنان) را راه‌اندازی کرد.

این دو رویداد سالانه اگرچه از حیث تعداد تیم‌های حاضر، شیوه برگزاری و جوایز نقدی با یکدیگر تفاوت‌های بنیادین داشتند، ولی رفته‌رفته طی دو دهه برگزاری جایگاهی پراهمیت نزد کشورهای فعال در زمینه والیبال و همچنین مخاطبان والیبال پیدا کردند. تا جایی که حضور در این تورنمنت‌ها بخشی از اهداف و چشم‌اندازهای کشورها شد؛ چراکه لیگ جهانی و جایزه بزرگ به مقدمه‌ای بایسته برای طی‌کردن سیر تکاملی و پیشرفت تیم‌ها بدل شده بود.

رویارویی با کشورهای قدرتمند دنیای والیبال و کسب تجربه از حضور بین‌المللی در بالاترین سطح والیبال جهان در بازه‌ای دوماهه چیزی نبود که کشورها از کنار آن به سادگی عبور کنند. به‌ویژه اینکه از کانال این رقابت‌ها می‌توانستند خود را برای تورنمنت‌های مهم دیگر از جمله بازی‌های المپیک، قهرمانی مردان جهان، جام جهانی و قهرمانی قاره‌ها آماده کنند.

والیبال ایران نیز از جمله کشورهایی بود که لیگ جهانی را دروازه جهانی‌شدن و پیشرفت قلمداد کرد و برای حضور در این مسابقات هدف‌گذاری کرد، اما تیم ملی ایران در سال‌های2010 و 2011 در مرحله انتخابی این تورنمنت متوقف شد تا سال 2012 که سرانجام موفق شد با کسب دو پیروزی برابر مصر در قاهره و سپس ثبت دو پیروزی دیگر بر ژاپن در تهران، جواز حضور در لیگ جهانی 2013 را به دست آورد.

از آن سال تا سال 2017 که آخرین دوره لیگ جهانی برگزار شد، ایران همواره یکی از تیم‌های حاضر در این تورنمنت معتبر بود و بهترین نتیجه‌اش نیز در سال 2014 رقم خورد که از مرحله گروهی به مرحله نهایی رسید و از این مرحله نیز به نیمه‌نهایی صعود کرد و نهایتا به عنوان چهارمی مسابقات دست یافت.

اما فدراسیون جهانی والیبال از سال 2018 با ترکیب و یکسان‌سازی لیگ جهانی (مردان) و جایزه بزرگ (زنان) از حیث تعداد تیم‌ها، نحوه برگزاری و میزان جوایز نقدی، مسابقات «لیگ ملت‌ها» را بنیان نهاد و اجرا کرد. مسابقاتی که ایران نیز یکی از حاضران ثابت آن است و در سال‌های 2018 و 2019 با قهرمانی روسیه به پایان رسید. در سال 2020 نیز گسترش و شیوع ویروس کرونا سومین دوره این رقابت‌ها را لغو کرد و در سال 2021 نیز برزیل جام قهرمانی را بالای سر برد.

تیم های حاضر در لیگ جهانی ۲۰۲۲ عبارتند از : آرژانتین، استرالیا، برزیل، بلغارستان، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ایران، ایتالیا، ژاپن، هلند، لهستان، صربستان، اسلوونی و آمریکا.

تیم ملی والیبال ایران که تجربه حضور در سه دوره قبلی این رقابت‌ها را به ترتیب با ایگور کولاکوویچ (2018 و 2019) و ولادیمیر آلکنو (2021) دارد، در سال 2022 با سرمربی ایرانی (بهروز عطایی) شرکت خواهد کرد تا برای نخستین بار هدایت مردان والیبال ایران در این رقابت‌ها را یک مربی ایرانی برعهده داشته باشد. این در حالیست که تیم ملی والیبال کشورمان با نسلی جدید و جوان در این رقابت ها حضور پیدا خواهد کرد و مردان جوان والیبال ایران با حضور در این آوردگاه بین‌المللی از نام و اعتبار والیبال ایران دفاع خواهد کرد.

میانگین سنی تیم ملی والیبال ایران در این رقابت‌ها 25 سال است که نشان دهنده جوانی و کم تجربگی بازیکنان است و مصدومیت چند بازیکن باتجربه نیز مشکلات پیش روی تیم ایران را در این مسابقات دو چندان می‌کند و خداحافظی کاپیتان ارزشمند و باتجربه ی تیم ، کاپیتان میر سعید معروف هم خبر بد این مدت ها در والیبال و تا زمانی بسیار طولانی  است.

به امید درخشش تیم جوان ایران در این دوره از مسابقات و خشنودی برای اعتماد به کادر ایرانی در این دوره ی مسابقات ، باید برنامه ریزی برای مسابقات پیش رو صورت بگیرد تا بتوانیم نتیجه ای درخور کسب کنیم.

 

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه