ارسال به دیگران پرینت

قصور پزشکی

قصور پزشکی در کشور چقدر اتفاق می افتد؟ | کدام پزشکان بیشتر قصور می کنند؟

بیش از ۱۲ هزار پرونده قصور پزشکی مورد بررسی قرار گرفت.

قصور پزشکی در کشور چقدر اتفاق می افتد؟ | کدام پزشکان بیشتر قصور می کنند؟

 مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی، سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: ۱۲هزار و ۱۲۰پرونده سال گذشته در نوبت‌های مختلف مورد بررسی قصور پزشکی قرار گرفت که ۴۷درصد از این پرونده‌هامحکوم و ۵۳درصد هم تبرئه شدند و همچنین در دوران کرونا نیز برخی از پروندهای قصور پزشکی محکوم شدند.

مهمترین بخش سخنان دکتر بابک سلحشور مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی، سازمان پزشکی قانونی:

ممکن است مردم احساس کنند رسیدگی به پرونده‌های قصور پزشکی کمی طولانی است که البته حق دارند، زیرا وقتی پرونده ها با شکایت قصور پزشکی موردبررسی قرار می‌گیرد، نیاز به یک سری اقدامات تکمیلی دارند که خارج از حیطه پزشکی قانونی است برای مثال ممکن است برای بررسی پرونده‌ای که بیمار دچار نقص عضو شده است، نیاز باشد زمان لازم برای بهبودی فرد طی شود تا بتوانیم حکم صادر کنیم یا لازم باشد یک سری مدارک و مستندات از جمله آزمایش‌ها و اقدامات تشخیصی برای بیماری که شکایت کرده انجام شود که این مسئله تا زمان رسیدن جواب آزمایشات طول می‌کشد، یا ممکن است نیاز به درخواست پرونده کیفری از سیستم قضایی باشد که وصول آن زمانبر است.

بیشترین قصور پزشکی مربوط به کدام رشته‌هاست؟

در سال گذشته (۱۴۰۰)درمجموع ۱۲هزارو ۱۲۰پرونده در نوبت های مختلف مورد قصور پزشکی بررسی قرار گرفت که از این تعداد ۵هزارو ۵۸۳هزار پرونده محکوم و ۶هزارو ۵۳۷هزار پرونده هم تبرئه شدند که ۴۷درصد از پرونده های قصورمحکوم و ۵۳درصد هم تبرئه شدند.

درمقایسه با تعداد پرونده های قصور در سال قبل ازآن (۱۳۹۹) با ۱۰هزار و ۸۴۸ پرونده، تعداد پرونده ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

در سال گذشته بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی و بر مبنای موضوع کمیسیون قصور در همه نوبت‌های رسیدگی رشته جراحی زنان و زایمان با ۲۶۳۸ نفر رتبه اول بعد ازآن رشته جراحی عمومی با ۲۰۰۹ نفر و رتبه سوم دندانپزشکی با ۱۸۲۹ نفر قرار داشت.

همچنین آمار مقایسه افراد درگیر در پرونده های قصور بر حسب رشته تخصصی نیز رتبه اول جراحی عمومی با ۱۹۱۸ مورد، رتبه دوم دندانپزشکی با ۱۷۱۵ مورد و رتبه سوم پرستاران با تعداد ۱۵۶۱ نفررا به خود اختصاص دادند.

در رشته زنان و زایمان از ۲۶۳۸ مورد پرونده ۱۷۷۲ مورد تبرئه و ۸۶۶ مورد محکوم شدند، در رشته جراحی عمومی از ۲۰۰۹ مورد ۱۲۷۶ مورد تبرئه و ۷۳۳ مورد محکوم و رشته دندانپزشکی از ۱۸۲۹ مورد ۷۷۲ مورد تبرئه و۱۰۵۷ مورد محکوم شدند.

آمار قصور در جراحی زیبایی و پلاستیک چگونه است؟

در مورد جراحی زیبایی و پلاستیک بر اساس افراد درگیر طبق آمار پزشکی قانونی در سال گذشته پرونده هزار و ۳۳۵ نفر هستند که به دلایل مختلف مانند جراحان عمومی، زیبایی و جراحی پلاستیک مورد بررسی قرار گرفت که ۵۸۰ پرونده تبرئه ۷۶۵ پروند نیز منجر به محکومیت شد.

نکته که در مورد پروندهای قصور پزشکی در جراحی زیبایی و پلاستیک اهمیت دارد این است که این نوع پرونده ها می تواند شامل هر اقدام که برای زیبایی انجام می شود، باشد، حتی اقداماتی مانند تزریق ژل و صرفا این نوع پرونده ها منظور جراحی های بزرگ مد نظر نیست.

نکته مهم این است که مردم دقت کنند اگر واقعا نیاز به یک اقدام زیبایی ندارند به دلیل عوارض احتمالی بعدی به دنبال آن نروند و یا اینکه با تحقیقات و کسب آگاهی کامل و اطمینان از تخصص پزشک معالج این نوع اقدامات را انجام دهند.

همچنین همکاران ما انتخاب درست در مورد بیماران خود داشته باشند، گاهی افراد یا بیمارانی هستند که همیشه از وضعیت جسمانی خودشان شاکی هستند و هیچ وقت از شرایط جسمانی و ظاهری خود راضی نیستند و اگر اقدام درمانی و زیبایی برای این افراد انجام شود، معمولا راضی نیستند و بنابر این پزشکان جراحی زیبایی در انتخاب بیمار خود دقت کنند.

بیشتر بخوانید:

 

برای رعایت این موضوع و انتخاب درست بیمار، پزشک می تواند با بیمار و مراجعه کننده خودش مشاوره انجام دهد یا اینکه دقت کند که بیمار در اقدام جراحی قبلی خودش راضی بوده است یا نه؟.

اما در انجام اعمال زیبایی و اقدامات زیبایی باید گفت که تعداد این گونه اعمال جراحی یا اقدام به زیبایی در کشور در مقایسه با جمعیت کشور نسبت به کشورهای پیشرفته یا کشورهای منطقه زیاد است اگرچه آمار دقیقی دراین خصوص نداریم، اما می دانیم که آمار اقدامات زیبایی در کشورما نسبت به جمیعت ما زیاد است و طبیعی است که هرچه این گونه اعمال و اقدامات بیشتر باشد، احتمال قصور هم درآنها بیشتر خواهد بود.

چرا قصور در رشته های دندانپزشکی و زنان زایمان زیاد است؟

در رشته دندانپزشکی به دلیل اینکه تعداد مراجعه کننده بیشتراست و از سویی هم مردم برای درمان و ترمیم دندان های خود به آگاهی های بیشتری رسیده اند و بیشتر هم به دندانپزشک مراجعه می کنند و بنابر این با مراجعه بیشتر، احتمال قصور هم بالاترمی رود و همچنین هرچند تعرفه دندانپزشکی دربرخی از کشورهای در رده خدمات لوکس محسوب می شود و در مقایسه با این کشورها هزینه دندانپزشکی در کشورما پایین تراست، اما در مقایسه با برخی از خدمات دیگر پزشکی در کشوما تعرفه دندانپزشکی بالاست و با پرداخت هزینه بالاتر تعداد شکایت ها هم بیشتر خواهد بود.

اما دررشته زنان و زایمان به دلیل اینکه حساسیت این رشته زیاد است و یک رشته تلفیقی محسوب می شود و دو نفر (مادر و کودک) درآن درگیر هستند و از سویی دیگر رشته زنان و زایمان یک رشته پیچیده و سخت است و اقدامات درمانی پیچیده دارد به همین دلایل هم احتمال قصور و شکایت درآن بیشتر است.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      استاد پروفسور كارل استاد گروه برق دانشگاه تهران و از پيشکامان هوش مصنوعى ( از هموطنان ارمنى) بر اثر قصور پزشكى درکذشتند و داغى بر دل همه نهادند.
      پسر عموى تازه داماد من نيز براثر قصور پزشكى پس از تصادفى مختصر فوت كردند.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه