ارسال به دیگران پرینت

برجام | ایران | آژانس

بررسی آنچه به اعتماد ایران به آژانس خیلی ضربه زد | مرگ برجام به معنای جنگ است ؟

شرایط کنونی در مذاکرات بدیل تاریخی ندارد و نمی‌توان آن را با زمان جنگ تحمیلی یا هر مقطع دیگری شبیه سازی کرد.

بررسی آنچه به اعتماد ایران به آژانس خیلی ضربه زد | مرگ برجام  به معنای جنگ است ؟

حتی اگر مرگ برجام هم برسد به معنای جنگ نیست. وقتی همکاری فنی ایران و آژانس همراه با مذاکرات سیاسی پیش نرفت، به‌طور طبیعی با وقفه مواجه شد. مذاکرات سیاسی در نهایت به آنجا انجامید که روی متن تعهد ایران و متن تعهد طرف‌های دیگر توافق شد و در همین زمان موضوع همکاری ایران و آژانس هم پیش می‌رفت اما وقتی مذاکرات متوقف شد روند همکاری ایران و آژانس نیز دچار وقفه شد.

آنچه به اعتماد ایران به آژانس خیلی ضربه زد سفر آقای گروسی به سرزمین‌های اشغالی بود. در واقع گروسی به جایی رفت که عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست، با داشتن 80 تا 200 بمب هسته‌ای بزرگ‌ترین و آشکارترین تخلفات را از مقررات آژانس دارد مطرح می‌کنند. آقای گروسی در سفر به سرزمین‌های اشغالی بدون آنکه بحثی درباره اقدامات خطرسازی رژیم صهیونیستی به میان بیاورد درباره اسناد صهیونیست‌ها علیه ایران صحبت کرد که صحبت‌های او فراتر از بحث سیاسی بود.

همواره ایران این موضوع را مطرح می‌کرد که آژانس برخورد سیاسی با برنامه هسته‌ای تهران دارد اما گروسی الان یک برخورد همراه با عناد را علیه ایران شکل داد و این در مناسبات بین ایران و آژانس بی‌سابقه بود. آمریکا و اروپایی‌ها می‌کوشند متنی را شکل بدهند که با مخالفت روسیه و چین مواجه نشود، در واقع بیشتر متنی هشداری باشد تا ایران به همکاری بیشتر با آژانس وادار شود، معنای این قطعنامه نیز ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل نیست.

در گذشته بعد از سلسله مباحثی که در شورای حکام شکل گرفت، پرونده ایران از شورای حکام با رأی اجماعی به شورای امنیت سازمان ملل متحد رفت اما الان در این مرحله قرار نیست پرونده ایران به شورای امنیت برود اما آمریکا، اروپا و آژانس می‌خواهند هشداری به ایران بدهند، بر همین اساس قصد دارند با متن تعدیل شده‌ای چین و روسیه را نیز با خود همراه کنند. البته این امکان وجود دارد که ایران و آژانس توافقی کنند که مانع از صدور قطعنامه شود که سال گذشته نیز چنین اتفاقی افتاد.

ایران می‌توانست به گونه‌ای عمل کند که پرونده هسته‌ای به این مرحله نرسد. امکان توافق فراهم بود متأسفانه این توافق شکل نگرفت. فقط تولید بمب اتم می‌توانست پرونده هسته‌ای ایران را از یک روند مسالمت آمیز دیپلماتیک به یک روند اضطراری بکشاند. وقتی ایران به سمت تولید بمب اتمی نرفته و نمی‌رود معنایش آن است که علاوه بر عزم سیاسی دشمنان ایران، تیم دیپلماسی ایران نیز قوی عمل نکرده است.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه