ارسال به دیگران پرینت

بازنشستگان | حقوق

ماجرای عجیب حقوق بازنشستگان | این قانون برای همه یکسان اجرا نشد

طبق مصوبه هیات دولت امسال حقوق بازنشستگان حداقل بگیر تامین اجتماعی ۵۷ درصد و بازنشستگان سایر سطوح این سازمان ۱۰ درصد افزایش یافت.

ماجرای عجیب حقوق بازنشستگان | این قانون برای همه یکسان اجرا نشد

حداقل حقوق بازنشستگان، از کارافتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین اجتماعی بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی حداقل بگیران تامین اجتماعی ۵۷ درصد و بازنشستگان سایر سطوح این سازمان ۱۰ درصد افزایش یافت.

این طور اعلام شد که در راستای هماهنگ‌سازی پرداخت حقوق تمام صندوق‌های بازنشستگی، برای آن دسته از مشمولان که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی حقوق اعمال می‌شود و همچنین برای کمک به معیشت مستمری‌بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰ درصد افزایش، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد و این یعنی خبری از افزایش ۳۸ درصدی برای بازنشستگان سایر سطوح نیست. که البته این موضوع باعث اعتراض بازنشستگان سایر سطوح شد.

دولت می‌تواند مصوبه حقوق بازنشستگان سایر سطوح را تغییر دهد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق قانون دولت مصوبه حقوق حداقل‌بگیرها را نمی‌تواند تغییر دهد اما برای سایر سطوح را می‌تواند تغییر دهد.

به گفته عبدالملکی، با وجود اینکه تامین اجتماعی مستقل است اما بر اساس قانون دولت ضامن عملکرد صندوق تامین اجتماعی است و باید نظارت کند تا ورشکسته نشود.

حداقل بگیران ۷۰ درصد افراد تحت پوشش تامین اجتماعی

طبق آمار ۷۳ درصد جامعه از بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند هستند که حدود ۵۲ درصد برعهده تامین اجتماعی است و در شش ماه دوم سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار بیمه شده جدید تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گرفتند. آنطور که سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده ۷۰ درصد از افراد تحت پوشش این سازمان حداقلی‌بگیر و زیر حداقلی‌بگیر هستند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: ابلاغیه هیأت‌وزیران دارای چند سطح افزایشی است، در اولین سطح، برای حداقلی‌بگیران و مستمری‌بگیران حداقلی‌بگیر و زیر حداقلی‌بگیر، ۵۷.۴ درصد افزایش در سال جدید خواهیم داشت. البته سطوح درآمدی پایین ممکن است افزایش بیشتری هم داشته باشند و بیش‌از ۵۷.۴ درصد باشد، زیرا در مصوبه دولت قید شده است که حداقل حقوق نباید از عدد پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر باشد.

به گفته موسوی، سطح بعدی مصوبه مربوط به بالاتر از حداقلی‌بگیران تا سقف ۱۰ میلیون تومان حقوق است،و حقوق این افراد ۱۰ درصد رشد می‌کند به‌ علاوه مبلغ ثابت ۶۵۰ هزار تومان تحت عنوان کمک‌ معیشت که برآورد ما این است حقوق افراد در این طبقه حدود ۲۰ درصد رشد پیدا می‌کند. برای سطح آخر و حقوق‌بگیران بالاتر از ۱۰ میلیون تومان هم افزایش ۱۰ درصدی در نظر گرفته‌شده است.

بازنشستگان ۳۰ سال حق بیمه پرداخته‌اند

یکی از دلایل اعتراض بازنشستگان سایر سطوح سازمان تامین اجتماعی برای عدم اعمال مصوبه مزدی شورای عالی کار این است که آن‌ها می‌گویند، در زمان اشتغال حق بیمه بیش‌تری پرداخت کرده‌اند و حالا هم حقشان را می‌خواهند و حسابشان از بازنشستگان کشوری و لشکری جداست همچنین گروهی از بازنشستگان معتقد هستند که تورم و گرانی برای همه اقشار جامعه است نه صرفا حداقل بگیران و پس حقوق آن‌ها باید بیش‌تر از ۱۰ درصد بالا برود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: سازمان تامین اجتماعی، سازمانی دولتی نیست بلکه متعلق به کارگران و بازنشستگان است.گروه‌های کارگری ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کردند. کسانی که حق بیمه بیشتر دادند، باید حقوق بیشتر دریافت کنند، اما ما اکنون درحال مجازات افرادی هستیم که بیش از ۱۰ میلیون تومان سالانه طی ۳۵ تا ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند.

به گفته صادقی، یک میلیون و ۲۲۵ هزار نفر از بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل بگیر هستند و یک میلیون ۵۰۰ هزار نفر متوسط‌بگیر هستند. از جمع متوسط‌بگیران، تنها ۶۰۰هزار نفر هستند که ۷ تا ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند و ۲۲۷ هزار نفر سقف می‌گیرند.

دولت بدهی به تامین اجتماعی را بپردازد

بر اساس آمار صندوق تأمین اجتماعی سال‌های قبل بالغ‌ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک به دلیل کسری منابع داشت که دولت ۷۳ هزار میلیارد تومان از بدهی‌اش را  تأدیه کرد تا تامین اجتماعی بتواند بدهی خود به بانک را بپردازد.

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: تصمیم افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی که بنگاهی غیرانتفاعی، بین نسلی و غیر دولتی است و از محل حق بیمه کارگران و کارفرمایان شکل گرفته، زیرپا گذاشتن قانون و بی قانونی است.

به گفته فرامرز توفیقی، دولت باید تکلیفش را با سازمان و بدهی‌های بسیار بزرگی که به این سازمان دارد، روشن کند تا جلوی ورشکستگی سازمان گرفته شود نه اینکه با زیرپاگذاشتن قانون به اسم عدالت عین بی قانونی و بی عدالتی را رواج دهد.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • کرمی ارسالی در

      شاید دولت میخواهد بدهیش به تامین اجتمایی از جیب بازنشستکان پرداخت کند

    • مستمری بگیر ارسالی در

      35سال بالاترین نرخ بیمه را از حقوقم بزور گرفته آمد و امانت نزد سامان تامین است.شرعا و قانونا کسی حق ندارد به بهانه های واهی و مضحک حق مرا ضایع کند.نه می‌بخشن و نه فراموش میکنم که در حکومت مدعی اسلام چنین ظلم ناحقی به من پیرمرد بشود‌

    • بازنشسته تامین اجتماعی ارسالی در

      با کمال تاسف مسئولین هر ستمی که در حق بازنشستگان روا میدراندبا اسامی دهن پر کن عدالت.خبر خوش .سوپرایز دولت و... ایکاش با توضیحات غیر اصولی وغیر قانونی انر ا توجیهه ننموده و به شعور بازنشسته اهانت نمیکردند مثلا اعلام میدارند که 62 درصد حداقلی بگیر و 32 درصد میانه بگیر درصورتی تعداد حداقلی بگیر ها -/000 000 200 1نفر و میانه بگیر -/000 000 500 1نفر که با ارقام هم خونی ندارد

    • رضا ارسالی در

      ایاتورم برای من با حقوق بالای ده میلیون وجود ندارد ؟ با این تصورات بیهوده چگونه برای مردم تصمیم گیری میکنید

    • ناشناس ارسالی در

      خدا ازشون نگذره که این طرح داد ۳۳سال پس انداز کردیم ده درصد اضاف کردن نون از سفرهامون بریدن

    • بازنشسته بدبخت ارسالی در

      ماباافزایش حداقل بگیران کارندارین وکارخوبی بوده که۵۷درصد اضافه شده اماگناه مابااین تورم وگرانی که ۵میلیون با۳۵سال کارسخت وزیان اور میگیریم راروشن کنید حداقل به ۸الی ۹تومان هم برسه ماقانع هستیم واین دودفقط بیشترش به چشم کسانی میره که با۳۰الی ۳۵سال بیمه پردازی ین ۵میلیون تا۸میلیون دریافتیشانه باید برای این گروه که زیر۱۰میلیون هستند حداقل ۵۰درصد اضافه وبالاتر هم ۲۰درصد تقریبا عادلانه بود

    • ناشناس ارسالی در

      عین بی عدالتی

    • رضا ارسالی در

      این وزیر محترم حقوق خودش را ببخشد و رایگان کار کند عیب ندارد ما هم با 10 درصد زنگی میکنیم در ضمن بنده بازنشسته پیش از موعد هستم و بااینگه 70 میلیون در سال 87 به سازمان پرداخت نمو ده ام ولی باز هم بر مبنای 25 روز حقوق میگیرم اگر این مردک راست میگوید حقوق من و 35 نفر دیگر مثل من را کامل بدهد ویا پولهای پرداختی مارا پس بدهد

    • ناشناس ارسالی در

      از حقوق بالایی کم کردن دادن به پایینی ها این حق الناسه به زور از اینا بگیری بدی به بقیه اگه عدالت هست به همه گروهها باید یکسان همسان سازی شن

    • ناشناس ارسالی در

      وزیر خائن

    • ناشناس ارسالی در

      حقوق‌بازنشستگان ۳۸ درصد به اصافه ۵۱۵ هزارتومان واعمال ۲۵ درصد همسان سازی اعمال گردد

    • مر ارسالی در

      آقای‌وزیر‌مصوبه‌را‌وارونه‌رویت‌کرده!؟
      وبرعکس‌عمل‌کرده‌‌آن‌بعلت‌سطح‌سوادشه
      با۳۵‌سال‌پرداخت‌۷برابری‌حق‌بیمه‌‌از.خودم
      نمی‌گذرم.این‌مصوبه‌برخلاف‌شرع‌وقانون‌بوده
      وجاهت‌قانونی‌ندارد.

    • ایثارگر ارسالی در

      مگر‌غیر‌اینه‌که‌‌هرچقدر‌پول‌بدی‌همان‌قدر‌آش
      می‌خوری!؟البته‌ظاهرابرای‌وزیر‌کار‌غیر‌اینه‌چون
      از‌عمل‌کردش‌مشخصه!....

    • ناشناس ارسالی در

      آهای شکم چراغها بس دیکه این قدر خونه مارو کردید توی شیشه چرا از حقوق خودتون کم نمی‌کنید آهای مفت خورهای عوضی

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه