ارسال به دیگران پرینت

درخت | صاعقه

بلایی که صاعقه سر درخت آورده است | صاعقه یک درخت را نصف کرد + ویدئو

گرمای حاصل از تخیله الکتریکی آذرخش می‌تواند تا پنج برابر دمای سطح خورشید نیز بالا برود و در نتیجه موج صوتی حاصل از گرمای ناگهانی مولکول‌های هوا به سرعت شکل گرفته و صدای مهیبی را به وجود می‌آورد که تندر نامیده می‌شود

بلایی که صاعقه سر درخت آورده است | صاعقه یک درخت را نصف کرد + ویدئو

آذربایجان غربی، شهرستان شاهیندژ، شهر کشاورز

برخورد صاعقه و آسیبی که به یک درخت وارد شده است.

آذَرَخَش، صاعقه یا رعد و برق رخدادی طبیعی است که بر اثر تخلیه بارهای الکتریکی موجود در ابر رخ می‌دهد. بارهای الکتریکی در ابر تحت فرایندی به نام باردارسازی غیرالقایی در ذرات بارشی ابر نظیر بلور یخ و گویچه برف ایجاد شده و پس از جدایی بارها و تشکیل شدن مناطق با بارهای مثبت و منفی قابل ملاحظه، اختلاف پتانسیل بارهای مثبت و منفی افزایش یافته و با رسیدن به یک مقدار آستانه آذرخش‌های درون ابری رخ می‌دهند.

گرمای حاصل از تخیله الکتریکی آذرخش می‌تواند تا پنج برابر دمای سطح خورشید نیز بالا برود و در نتیجه موج صوتی حاصل از گرمای ناگهانی مولکول‌های هوا به سرعت شکل گرفته و صدای مهیبی را به وجود می‌آورد که تندر نامیده می‌شود. اگر اختلاف پتانسیل بین بارهای منفی موجود در ابر با بارهای مثبتی که روی سطح زمین القا شده اند از مرتبه چند میلیون ولت باشد، آذرخش‌های ابر به زمین نیز می‌توانند رخ دهند. به این نوع آذرخش که باعث تخلیه بارهای منفی ابر به زمین می‌شود آذرخش‌های ابر به زمین منفی می‌گویند. شکل گیری آذرخش ابر به زمین معمولا از ابر نشئت می‌گییرد و با نزدیک شدن به سطح زمین به شاخه صعودی شکل گرفته از زمین رسیده و آذرخش راه را شکل می‌دهد. البته گاهی در موارد نادر ممکن است شروع شکل گیری آذرخش ابر به زمین از زمین باشد.

مطالعات نشان داده که آذرخش در اکثر توفان­‌های تندری ابتدا درون ­ابری است و اولین کوبش­ ابر به زمین معمولا 5 الی 10 دقیقه بعد از اولین آذرخش درون­ ابری به وقوع می­‌پیوندد.

منبع : چندثانیه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه