ارسال به دیگران پرینت

فرق بین سوله سبک با سوله تیر ورقی

هر کسب و کار و شغل و کارخانه ای برای ایجاد بهترین فضا و محیط کاری برای کارگران و کارکنان خود باید از مکان و محیطی ویژه و مخصوص کار و متناسب با کسب و کار ابزار آلات و ماشین آلات خود بوجود بیاورد که امروزه تمامی این فضا ها با عنوان های سوله در بین کارخانجات و کارگاه ها طراحی و احداث می شوند.

فرق بین سوله سبک با سوله تیر ورقی

هر کسب و کار و شغل و کارخانه ای برای ایجاد بهترین فضا و محیط کاری برای کارگران و کارکنان خود باید از مکان و محیطی ویژه و مخصوص کار و متناسب با کسب و کار ابزار آلات و ماشین آلات خود بوجود بیاورد که امروزه تمامی این فضا ها با عنوان های سوله در بین کارخانجات و کارگاه ها طراحی و احداث می شوند.

تمامی سوله ها به طور کلی از روند احداث مشابهی در مراحل احداث و ساخت و ساز برخوردار هسند اما در زمینه مهندسی و طراحی از بسیاری تفاوت ها و تمایزات شاخص برخوردار بوده که اعث ایجاد انواع بسیاری از سوله ها در معیار های مختلف می شود که هر کدام مزایا و معایب مختص خود را داره بوده است.

در حال حاظر سوله ها عموما از مصالح مشابهی در کلیت برای ساخت و احداث بهره می برند که حجم و میزان استفاده از هر مصالح ساختمانی عمومی استفاده شده در ساخت سوله مانند تیر آهن، ورق های فولادی، فونداسیون بتنی و... بر اساس کارایی سوله، کاربری سوله، مدل مورد نظر کارفرمایان می تواند از مقیاس و میزان متفاوتی برخوردار باشد چرا که هر یک از سوله های احداث شده از کارایی و کاربری ویژه خود برخوردار هستند.

 

انواع سوله

امروزه سوله ها را به دو دسته سنگین و سبک بر اساس کاراریی، کاربرد، کسب و کار و شغل مربوطه و مدل مورد نظر کارفرمایان در مهندسی، طراحی، ساخت و احداث دسته بندی می کنند.

یک از انواع دسته های سوله های موجود امروزه سوله های سنگین هستند که بهترین و بزرگ ترین مزایا این سوله ها برای کارخانجات و مشاغل انبوه با خط تولید بازده بالا است که چرا که سوله های سنگین برای فضاهای محدود متناسب نبوده و مهندسی، طراحی، ساخت و احداث این سوله ها از مدت زمان طولانی نسبت به طراحی و ساخت سایر انواع سوله ها برخوردار بوده و این امکان را برای کارخانجات بزرگ با بازدهی خط تولید انبوه را می دهد تا آزادی عمل را در مکانی وسیع و بزرگ را با ماشین آلات بزرگ داشته باشند.

از دیگر انواع دسته های سوله های موجود امروزی سوله های سبک هستند که در حال حاظر کاربرد بالایی در احداث و ساخت در بین کارفرمایان دارند که این ویژگی آنها نتیجه مدت زمان کوتاه این سوله ها در مهندسی، طراحی و ساخت، راحتی و آسانی در در ساخت و فراهم آوردن دیگر مزایا و ویژگی ها نسبت به سوله سنگین است.

هر یک از دسته های انواع سوله ها امروزه از کاربرد بالایی برخوردار هستند که در دسته سوله سنگین سوله خرپایی تیر ورقی و در دیگر دسته سوله سبک از میزان احداث و ساخت و ساز بالایی برخوردار هستند.

هر یک از این سوله ها از ویژگی ها و مزایایی در نوع خود برخوردار هستند که آنها را نسبت به دیگری ویژه می کند اما در حال حاظر سوله سبک نسبت به سوله خر پایی تیر ورقی از کرابرد، کارایی و تعداد احداث و خواهان بالایی در بین کار فرمایان برخوردار بوده است این مسئله نتیجه داشتن برخی معایب از سوی سوله خرپایی تیر ورقی سنگین و داشتن بسیاری مزایا از سوی سوله سبک نسبت به سوه سنگین خرپایی تیر ورقی است که در ادامه به بررسی معایب سوله خرپایی تیر ورقی و مزایا سوله سبک می پردازیم.

معایب سوله خرپایی تیر ورقی

 سوله های خرپایی تیر ورقی با کاربردی که دارا هستند با فراهم آوردن فضایی وسیع و عظیم برای کارخانجات تولید انبوه خط تولید با استفاده از ماشین آلات عظیم مقرون به صرفه بوده و بای فضا ها محدود و کسب و کار های متوسط اصلا توصیه نمی شوند چرا که از معایب سوله های خرپایی تیر ورقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وزن سوله

سوله های سنگین خرپایی ترورقی به دلیل بهره بردن از مصالح و تجهزیات ساخت محکم و قوی از جمله فولاد ناب و تیر ورق های مستحکم امروزه از وزن بسیار زیادی برخوردار بوده و امروزه این امکان را به کارفرمایان ارائه نمی دهند تا از به دلیل عدم صرفه اقتصادی این سوله ها خواهان زیادی داشته باشند.

مقیاس دهانه سوله محدود

سولبه دلیل اینکه مقیاس وسیعی از متراژ سوله در نتیجه استفاده تماما فولاد و تیر ورق های فولادی در ساخت و احداث سوله های سنگین تیر ورقی، این گونه سوله های سنگین از مقیاس دهانه ورودی و خروجی سوله محدودی بهره می برند که از اصلی ترین معایب سوله های خرپایی تیر ورقی به شمار می رود.

دلیل اینکه محدودیت دهانه ورودی و خروجی سوله های خرپایی تیر ورقی اصلی ترین معایب این گونه سوله هاست این را می توان گفت که در مواقع وارد و خارج کردن انوع ماشین آلات و دستگاه عظیم و بزرگ به سوله حل نشدنی ترین مشکلی که پیش روست محدودیت دهانه ورودی و خروجی سوله های سنگین است.

سوله سبک بیستون سازه

عمر مفید و استحکام پایین

یکی دیگر از معایب سوله های سنگین تیر ورقی خرپایی عمر مفید و استحکام کم این سوله ها در نتیجه داشتن و نداشتن تخصص و حرفه قابل اطمینان برخی شرکت ها و افراد در مهندسی، طراحی، ساخت و احداث این سوله و عدم استفاده از مصالح و ابزار آلات با کیفیت در ساخت این سوله ها است.

چرا که در صورت عدم رعایت نکات و اصول و قاعده درست مهندسی و طراحی سوله های سنگین در بسیاری موارد باعث ایجاد خسارات مالی و جانی زیادی شده و در این صورت نمی توان در طراحی وو احداث سوله های سنگین سرمایه گذاری مطمئنی انجام داد.

هزینه احداث بالا

از دیگر معایب شاخص و مهم احداث سوله های تیر ورقی خرپایی از خانواده سوله های سنگین به دلیل وجود هزینه های بالا فولاد، فلزات مخصوص و کاربردار در احداث این سوله ها می توان به عدم صرفه اقتصادی و برخورداری از هزینه بالا در ساخت و احداث اشاره کرد.

مزایا سوله سبک

سوله های سبک امروزه از خواهان، کاربرد و مزایای بسیاری در بین کارفرایان برخوردار هستن که این گونه سوله ها را به دلیل ویژگی ها متمایز آنها نسبت به انواع سوله های سنگین به گزینه اول انتخاب و احداث تبدیل کرده است که از مزایای و ویژگی ها شاخص سوله سبک می توان به مورد زیر اشاره کرد:

وزن سوله

از مهم ترین و شاخص ترین ویژگی های انواع سوله های سبک نسبت به سوله های خرپایی تیر ورقی سنگین می توان به وزن کمتر آنها در نتیجه استفاده و بهره بردن از مصالح، قطعات و عناصر سازه ای مستحکم و ویژه از لحاظ ترکیب و متناسب شدن وزن کل سازه و قطعات نسبت به یکدیگر اشاره کرد.

سوله های سبک از وزن کل سازه و نسبت به سوله های سنگین به دلیل استفاده از فولاد ضخیم و خالص در ساخت و احداث سوله های سنگین و هزینه بالای این گونه مصالح از ویژگی متمایزی برخوردار هستند چرا که سوله های سبک به دلیل استفاده از ترکیبات فلزی مرغوب و با کیفیت از وزن و هزینه اقتصادی به مراتب بهتر از انواع سوله های سنگین برخوردار هستند.

مقیاس دهانه ورودی و خروجی سوله

مقیاس و اندازه دهانه سوله های سبک به دلیل مهندسی، طراحی و احداث متمایز این سوله ها از فضای وسیع و گسترده ای نسبت به سوله های سنگین خرپایی تیر ورقی برخوردار هستند که این امکان را به انواع کسب و کار ها و کارخانجات برای حمل و نقل و وارد و خارج کردن انواع ماشین آلات بزرگ می دهد.

یکی از بزرگ ترین مزایای سوله های سبک نسبت به انواع سوله های سنگین اندازه دهانه سوله ها است چرا که سوله های سنگین ه دلیل بهره بردن از مصالح خالص در اندازه و حجم های بزرگ حجم وسیعی از فضای زر بنایی سوله ها را به خود اختصاص داده و در نتیجه آن اندازه دهانه سوله ها کاهش می یابد.

عمر مفید و استحکام بالا

ساخت و احداث سوله های سنگین خرپایی تیر ورقی با استحکام و عمر مفید پایین در نتیجه عدم تخصص و حرفه کامل در مهندسی، راحی و ساخت سوله های سنگین اصلی ترین معایب سوله های سنگین هستند.

در مقابل اصلی ترین و شاخص ترین مزایای سوله های سبک عمر مفید و استحکام سوله بالا در هر شرایط و کسب وکاری است چرا که این امکان را به کارخانجات و مشاغل می دهد تا سال های سال بدون هیچ گونه خسارت و ایراد جزئی در بدن و ساختار سوله به روند کاری خود ادامه دهند.

انواع سوله سبک

صرفه اقتصادی بالا

از اصلی ترین و متمایز ترین مزایای سوله های سبک می توان به صرفه اقتصادی بالا در نتیجه استفاده از فلزات خاص و ترکیبات فلزات در بدنه، اتصالات  و سقف سوله اشاره کرد که این امکان را به کرافرمایان می دهد تا صرفه اقتصادی هزینه ها را در مهمندسی، طراحی، ساخت و احداث سوله در تمامی مراحل لحاظ کنند.

کلام آخر

ما در مطلب بالا به بررسی سوله ها، انواع سوله ها، معایب سوله های سنگین تیر ورقی خرپایی، مزایای سوله های سبک پرداختیم و این پیشنهاد را به شما کردیم تا با همکاری شرکت معتبر و مطمئن بیستون سازه بهترین و با کیفیت ترین سوله های سبک را طراحی و احداث کنید چرا که شرکت بیستون ساره از معدود شرکت های فعال و با اعتبار از لحاظ رزومه کاری در این زمینه است.


 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه