ارسال به دیگران پرینت

مواد غذایی | کاهش قیمت

فروش مواد غذایی۵۰ درصد کاهش یافت

نشست خبری فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ایران با حضور امیررضا ثابت ‌پی رئیس و محسن نقاشی دبیر و دیگر اعضای هیات مدیره این فدراسیون برگزار شد.

فروش مواد غذایی۵۰ درصد کاهش یافت

نشست خبری فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ایران با حضور امیررضا ثابت ‌پی رئیس و محسن نقاشی دبیر و دیگر اعضای هیات مدیره این فدراسیون برگزار شد.

 

در ابتدای نشست محسن نقاشی دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی گفت: از سال 93 فدراسیون فعالیت خود را آغاز کرد و توانست در سال 96 جایگاه خود را پیدا کند.

 

وی افزود: تولید در صنایعی چون پوشاک، کفش، لوازم خانگی و ..... با چالش‌های جدی مواجه شده اما صنایع غذایی توانسته است با وجود مشکلات همچنان خود را سرپا نگه دارد. هدف ما این است که این صنعت از لحاظ کیفی و کمی رشد کند تا زمینه‌های توسعه صادرات این محصولات را فراهم کنیم.

 

نقاشی با بیان اینکه برخی افراد سودجو می‌خواهند روند تولید در کشور را مختل کنند، خاطر نشان کرد: سود برخی افراد در واردات است از این‌رو این افراد راغب هستند با تشدید موانع تولید در کشور واردات را توجیه‌پذیر جلوه دهند.

 

این فعال اقتصادی با اشاره به ضربه‌های اقتصادی که ارز 4200 تومانی به تولیدکنندگان وارد کرد، تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی باید با واردکنندگانی که ارز 4200 تومانی دریافت می‌کردند وارد یک رقابت نابرابر شوند. این رقابت دشوار بود و باعث می‌شد که تولیدکنندگان داخلی راضی شوند که محصول نهایی را با ضرر عرضه کنند.

 

دبیر فدراسیون صنایع غذایی با بیان اینکه بعد از حذف ارز ترجیحی قیمت گذاری دستوری از سوی دولت بی‌معناست، گفت: دولت ارز ترجیحی را حذف و هزینه‌های سایر مولفه‌های تولید از جمله قیمت مواد اولیه، سوخت و .... را افزایش داد اما از سوی دیگر تولیدکنندگان را مکلف می‌کند که نرخ محصول نهایی را افزایش ندهد که در عمل چنین مهمی غیرممکن و دشوار است.

 

بخش خصوصی مخالف درج قیمت تولیدکننده بر محصولات است

 

در ادامه نشست امیررضا ثابت‌پی رئیس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، گفت: تولیدکنندگان از ابتدا مخالف عملیاتی شدن مصوبه طرح درج قیمت تولیدکننده بر محصولات بودند و برای اینکه زمینه‌های لغو این طرح را فراهم کنند با معاون اول رئیس جمهور و بسیاری از نمایندگان کمیسیون اقتصادی جلسه برگزار کردند؛ اما متاسفانه نتوانستیم منعی بر عملیاتی کردن این طرح وضع کنیم. دولت به نظر بخش خصوصی اهمیت نمی‌دهد و امروز با چالش‌های پیشرو این طرح درگیر است.

 

گفته این فعال اقتصادی؛ اگر طرح درج قیمت تولیدکننده بر محصولات ادامه داشته باشد در کمتر از 10 سال فروشندگان خرد چون سوپرمارکت‌داران از چرخه توزیع حذف می‌شوند و استیلای فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر شبکه توزیع تثبیت خواهد شد. و در این شرایط این فروشگاه‌ها هستند که تعیین می‌کنند در قفسه‌هایی این فروشگاه چه محصولی و با کدام برند عرضه شود. بدون تردید اولویت فروش این فروشگاه تولیدات محصولات خود است.

 

رئیس فدراسیون صنایع غذایی با اشاره به افزایش 6.5 برابری قیمت روغن، تصریح کرد: قیمت روغن در نرخ غذاهایی آماده و سالادها حدود 20 درصد تعیین‌کننده است (قیمت روغن در نرخ سس‌ها 200 درصد تاثیر گذار است) اما این افزایش نرخ باعث ریزش 50 درصدی فروش صنایع غذایی شد.

 

وی با اشاره به دلایل کاهش مصرف، افزود: کمپین‌های نخریدن و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان باعث شد میزان تقاضا برای خرید حدود 50 درصد کاهش پیدا کند.

 

ثابت پی با بیان اینکه تولیدکنندگان به سختی از بازار سهم می‌گیرند، خاطر نشان کرد: در بازار رقابتی چگونه یک تولیدکننده بدون اینکه از کیفیت محصول خود بکاهد محصول را در بازار عرضه کند. تجربه نشان داده است قیمتی که بخش خصوصی برای محصولات تعیین می‌کند به مراتب از آنالیز قیمت دولت کمتر است و نرخ تعیین شده سازمان حمایت برای محصولات حدود 20 درصد بالاتر از نرخی است که تولیدکنندگان برای حفظ سهم بازار خود برای محصولات درج می‌کنند.

 

این فعال اقتصادی با بیان اینکه روند قیمت‌گذاری در صنف به مراتب نسبت به صنعت آسان‌تر است، افزود: میزان سرمایه‌گذاری و افراد شاغل در صنعت نسبت به صنف وسیع‌تر است اما روند قیمت‌گذاری در صنف آسان‌تر از صنعت است.

 

رئیس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا، که افزایش نرخ آرد و نان‌های صنعتی چه میزان قیمت محصول نهایی را رو به جلو برد؟ تاکید کرد: قیمت روغن، مرغ، تخم مرغ ونان حدود 40 درصد نرخ محصولات را در صنایع غذایی افزایش داد. نرخ نان از 2 هزار تومان به 5 هزار تومان رسید و اینگونه نرخ ساندویج 20 هزار تومانی 39 هزار تومان شد.

 

وی در پایان با بیان اینکه تعدیل نیروی انسانی بسیاری از هزینه‌های تولیدکنندگان را تقلیل می‌دهد، خاطر نشان کرد: برای تولیدکنندگان کارخانه و نیروی انسانی مانند فرزندانش است از این‌رو تمام تلاش خود را می‌کنیم که با وجود شرایط سخت نیروهای خود را حفظ کنیم.

 

ادامه نشست حسن گرجی عضو هیات مدیره فدراسیون صنایغ غذایی با اشاره به خطر افتادن امنیت غذایی در جهان بعد از جنگ روسیه و اوکراین، گفت: روسیه و اوکراین 28 درصد از گندم و 40 درصد از غلات و دانه‌های روغنی جهان را تامین می‌کردند بعد از اینکه امکان عرضه این محصولات از این کشورها با اختلال مواجه شد شاهد افزایش نرخ محصولات غذایی در جهان هستیم و قیمت شکر از 470 دلار در تن به 700 دلار در تن رسیده است.

 

وی با بیان اینکه دولت از سیستم نخبگی در بدنه دولت بهره نمی‌گیرد، افزود: مدیران اتوبوسی نمی‌توانند در جراحی اقتصادی کمک رسان دولت باشند و باید در این زمینه از توان بخش خصوصی بهره بیشتری گرفته شود.

 

در پایان جلسه رسول قملاقی عضو هیات مدیره فدراسیون صنایع غذایی، با بیان اینکه در شرایط فعلی ضریب عملیاتی شدن ایده به اجرا پایین آمده است، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی من نگران جوانانی هستم که ایده‌های بکر در اقتصاد دارند اما توان اجرای آن را ندارند و بسیاری از کارگاه‌های خانگی در این جراحی اقتصادی حذف خواهند شد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      نکته مغفول در دوگانه یارانه نقدی یا کوپنی چیست؟
      همان نکته منطقی که بر اثر تورم، ارزش ریالی یارانه سالانه و گاه ماهانه کم میشود تا جایی که هدف یارانه بی اثر میشود همانطور عملا در همین مدت 1401 قدرت خرید مزدبگیران و فقر کمتر شد!ا، اینکه کوپن حق انتخاب مصرف کننده کم و خودش منفذ فساد احتمالی است، بهترین کار همان پیشنهاد برابری یارانه با یک ارز خارجی یا طلا است، سالهاست ایده زرچک و سیم چک(طلا و نقره پول کاغذی) داده شده، لااقل در ریال/تومان، بعنوان یک واحد پول ثانویه / برای شروع میتوان زرچک و سیم بعنوان یارانه با ثبات از حق ملت ثروت عمومی به همه داد و البته دو سوم فقیر و متوسط پایین، جهت حفظ ارزش دارایی و مرد حاصل کار مردم باشد. فقط یک اراده ملی و مردمخواه نیاز است.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه