ارسال به دیگران پرینت

واردات خودرو

جزئیات احتمالی واردات خودرو+جدول تعرفه‌ها

وزارت صمت پس از تصویب واردات خودرو در دولت تا کنون جزئیاتی از این طرح ارئه نکرده و تاخیر در اعلام جزئیات موجب سردرگمی مشتریان و فعالان حوزه خودرو و بازار شده است. «عصرخودرو» روز گذشته به اطلاعاتی دست پیدا کرد که احتمالا جزئیات طرح واردات خودرو است که به زودی در دولت مصوب و به صورت عمومی اعلام خواهد شد.

جزئیات احتمالی واردات خودرو+جدول تعرفه‌ها

خودروهای بنزینی با سه ردیف حقوق ورودی و عوارض در این طرح تفکیک شده اند. نخستین دسته خودروهای با حجم پیشرانه زیر 1500 سی‌سی خواهند بود که تعرفه 55درصدی برای آن ها تعریف شده و در درجه بعد خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی سی با حقوق ورودی و عوارض 75 درصد قرار دارند و تعرفه واردات خودروهای 2000 تا 2500 سی سی نیز 95 درصد تعریف خواهد شد.

خودروهای هیبریدی (بنزینی-الکتریکی) با حجم پیشرانه بنزینی زیر 1500 سی سی در این طرح مشمول 5درصد حقوق و عوارض گمرکی خواهد شد و حقوق ورودی دیگر خودروهای هیبریدی تا حجم موتور 2500 سی سی نیز 25 درصد خواهد بود.

همچنین حقوق ورودی و عوارض خودروهای هیبریدی با قابلیت شارژ مستقیم برقی(Plug-in)، دیزل-الکتریکی و ... نیز مشمول تعرفه 5 تا 45 درصدی خواهد شد که هنوز جزئیات دقیقی از آن مشضخص نیست.

اطلاعات رسیده نشان می دهد که دولت علاوه بر حقوق ورودی و عوارض، 9درصد مالیات بر ارزش افزوده(روی جمع ارزش گمرکی +حقوق ورودی)، 4درصد مالیات علی الحساب (جمع ارزش گمرکی+حقوق ورودی)، یک درصد عوارض هلال احمر روی حقوق ورودی، 5درصد روی ارزش فوب خودرو به عنوان عوارض خاص واردات خودرو، 8درهزار از ارزش CIF به عنوان هزینه استاندارد و گواهی اسقاط بر اساس قواعد تعیین شده را نیز در ازای واردات خودرو اخذ می‌کند.

جزئیات اسقاط در این طرح به گزارش عصرخودرو برای خودروهای با مصرف سوخت زیر 5 لیتر در 100 کیلومتر معاف از اسقاط تعیین شده و برای خودروهای با مصرف بین 5 تا 6 لیتر اسقاط 2 خودرو فرسوده، مصرف بین 6 تا 7 لیتر چهار خودرو فرسوده، مصرف بین 7 تا 8 لیتر شش خودرو فرسوده و مصرف سوخت بالای 8 لیتر نیز اسقاط 8 خودرو فرسوده تعیین شده است و دولت هیچ هزینه ای به عنوان هزینه اسقاط هر خودرو را اعلام نکرده و این مساله بر عهده واردکننده گذاشته شده است.

خودروهایی که در این طرح مشمول قوانین واردات می شوند شامل سواری معمولی، استیشن، سواری کار و با ظرفیت تا 15 نفر اعلام شده است.

همچنین از دیگر هزینه هایی که به قیمت خودروهای وارداتی افزوده خواهد شد می توان به ده درصد ارزش گمرکی طبق سند ترخیصی برای شماره گذاری، سه درصد ارزش گمرکی برای شماره گذاری به عنوان هزینه نقل و انتقال و 300 تا 700هزار تومان هزینه عوارض شهرداری متغیر بسته به نوع خودرو در هنگام شماره گذاری اشاره کرد.

1401030111415476729296110

نویسنده: امیرحسین برخورداری

منبع : عصر خودرو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • البرز ارسالی در

      سلام طرح خوبیه البته فقط 5درصدیها توان خریدنش دارندبقیه از اینکه هوای تمیز میشه سود می کنند و چشمانش هم خوش بحالشان میشه البته درصد سکته میره بالا چون حسرت به دل میشن 95%ها

    • شورا ارسالی در

      بنام حق/
      چگونه- ناخواسته یا نداسته- تصمیات مسئولان حاکمیت موجب رانت میشود؟
      نمونه: با وجودی شخصا- مخالف ممنوعیت واردات کالاها هستم و معتقدم هر کسی از راه حلال ثروتمند شده، حق دارد از مزایای ثروتش برخودار شود- اگر بر فرض هم دولت و سایر نهادها تصمیم دارند برای کنترل و مدیریت ارز و حمایت از تولید داخل (امروزه بدحمایتی موجب فساد و احجاف به مصرف کننده و کاهش کیفیت و گرانی کالای تولید داخلی شده بطوریکه قادر نیستند در صورت صادارت با کالاهای خارجی رقابت کنند!)- صرفا بر ممنوعیت یک کالای گران و یا لوکس اقدام نکند، مثلا اگر مدل یا یک قیمت بالا از گوشی همراه ممنوع میکند، بایست با دادن مثلا یک ماه فرصت، تمام گوشی های فلان مدل شرکت خارجی و فلان قیمت را منوع استفاده کند و خط سیکارتها روی آن گوشی ها غیر فعال کند. اگر واردات خودرو و هر کالای دیگر فلان مدل یا فلان قیمت به بالا ممنوع میکند، با یک فرصت یکماهه، هر گونه استافده از آن خودرو و سایر کالا ممنوع کند، اگر کسی به قانون اعتنا نکرد، جریمه سنگین و توقیف طولانی مدت چند ساله آن گوشی یا خودرو کند، وگرنه بلافاصله با استافده رانت اطلاعاتی عوامل نفوذی، برای آن کالا بازار سیاه درست میشود، آن وقت فلان مدل گوشی و یا خودرو قیمتش چندین باربر خارجی میشود و حتی مردم را به سمت دلالی مفسدانه بدان مکیشد و سرمایه مردم بجای صرف سرمایه گذاری در بانکها بورس و بازارهای مولد از ساختمان تا ازدواج، موجب اتلاف سرمایه ها در بازاری دلالی میشود و عوارضش تورم و گرانی و فساد و قاچاق.../
      نمونه دیگر ایجاد رانت و تبعیض، خانه های گران قیمت در به اصطلاح بالاشهر است! اساسا تا زمانی در شهرهای بزرگ مفهومی بنام بالاشهری و پایین شهر هست، معنی اش وجود تبعیض و بیعدالتی است، چرا باید شهردرایها معابر سالم بالاشهر هر ساله میلیاردها تومان هزینه نوسازی و تزئیین مجدد کنند، در حالی حواشی شهر آسفالت و بهداشت و امنیت ندارند؟!
      چرا یک فقیر 40 یا 50 ساله بعد از یک عمر برود یک آپارتمان یا آلونک 50 متری دو یا سه سال پیش بخرد، اما با وجودی متوسط قیمتها بیش از 5 برابر تورم داشته، آلونک او در حاشیه شهر دو برابر هم نشود! اما خوراک تا سایر هزینه هایش چند برابر شود؟!
      قطعا یکی اش همان تبعیض بالاشهری و پایین شهری است، حکومت باید از خانه های بلاشهری عوارض و مالیات سنگین عایدی بگیرد، از خانه هایی چند برابر شده اند مالیات بگیرد و این مالیات صرف رفاه پایین شهری ها و کمک به فقرا کند.
      عدالت یعنی این، اینکه شهردرایها حواشی شهر رها کرده، اقدام تراکم فروشی میکند و با کمیسون تخلفات و ضد و بند پشت پرده، اجازه ساخت و ساز غیر قانونی را قانونی میکند! هی به بافت بدمکسنی کشور می افزاید به بهانه کسب درامد!
      در حالیکه شهردرایها باید عوارض سنگین پلکانی 50% تا 10% بر خانه های گرانقیمت بالای یک میلیارد تومان به بندد و حکومت در صورت عدم اجرا ثروتمندان از دادن مالیات و عوراض، حکم قطع تمام مزایای برق و اب و گاز و حبس متخلفان ثروتمند کند.
      تاریخ نشان داده ثروتمندان قارون صفت، با نصحیت و موعظه اقدام تقسیم ثروتهای باد آورده ناشی کاسبی تحریم و تورم نمیکنند و بجز معدودی، اکثریت هرگز تن به تقسیم ثروت بین خود و فقرا نمیدهند.
      این عدالت نیازمند حاکمیت و عوامل اجرایی سالم و سریع العمل است.

    • سعید مهرافروز ارسالی در

      در کنار این همه عوارض و مالیات و خودروهایی که باید اسقاط کنه تا یک خودرو واردبشه خیلی معذرت میخوام یه شرط هن‌میگذاشتن تا شرایط تکمیل می شد و اون هم اینکه یک دست وارد کننده رو سرویس می کردن مرد حسابی این همه شرط و عوارض که قیمت یک خودرو تا بخواد توسط خود وارد کننده پلاک بشه خداقل ۱۵۰درصد عوارض میخوره کلی هم‌ماشین فرسود اسقاط بشه دهن وارد کننده سرویس میشه خوب معلومه با این همه عوارض قیمت خوررو خارحی حداقل ۳ تا ۴ برابر قیمت جهانی خواهد شد

    • همشهری ارسالی در

      خیر نبینید الهی . سالها منتظر فرجی از دولت جهت واردات بودیم که نفسی راحت از دست مافیای خودرو بکشیم اما این همه تعرفه و عوارض که ما را نابود میکند . بازم میگم خیر نبینید الهی. بازم دست مافیا از سوارخی دیگه کار خودشو کرد

    • ناشناس ارسالی در

      کی ميخواهد سایه این مافیا از سر مردم کم بشود خدایا طوفان نوح بفرست همه این از بین برن

    • فکور ارسالی در

      علاوه بر گمرک، هر ارگانی هم چند درصد برای خودش برمیداره و تهش یک خودرویی که ارزش واقعیش ۱۰۰ میلیون تومان باید تمام بشه، به قیمت حداقل ۵۰۰ میلیون میرسه دست مصرف کننده! اخاذی سر گردنه یعنی همین!

    • ناشناس ارسالی در

    • سامی سواری ارسالی در

      دولت بفکر درآمد خودشه نه مردم .ازآب گل آلوده‌ای می گیرن.

    • حسین ارسالی در

      الان فهمیدیم که تمام گرانی ها همش دولته

    • «» ارسالی در

      واقعا جای خجالته خوب ماشینی که زیر ۱۵۰۰سی سی باشه ۵۵درصد گمرکی و هزینه های دیگه میشه همون صد درصد گمرکی کجا تو این طرح به فکر خودرو اقتصادی و برای مردم متوسط یااااا ضعیف جامعه است خودرو که تو دبی ۲۰۰میلیون باشه تو ایران بعد شماره گذاری راحت ۴۵۰میشه واقعاااا اقتصادانان دولت کی یا هستن طرف خودرو رو ساخته طراحی ساخت اون وقت درست اندازه خود خودرو کمرکی هزینه واردات باید باشه کجای دنیا واقعا اینجوریه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه