ارسال به دیگران پرینت

اختصاصی ۵۵ آنلاین

وقتی در رابطه‌ی عاطفی نادیده گرفته می‌شوید | بایدها و نبایدها

اگر در رابطه‌ای احساس تنهایی می‌کنید یا فکر می‌کنید که طرف مقابل نادیده‌تان می‌گیرد این مطلب را حتماً بخوانید و به نکات آن عمل کنید.

وقتی در رابطه‌ی عاطفی نادیده گرفته می‌شوید | بایدها و نبایدها

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

وقتی در رابطه‌ی عاطفی نادیده گرفته می‌شوید | بایدها و نبایدها

اگر در رابطه‌ای احساس تنهایی می‌کنید یا فکر می‌کنید که طرف مقابل نادیده‌تان می‌گیرد این مطلب را حتماً بخوانید و به نکات آن عمل کنید. ممکن است شریک زندگی‌تان مشکلاتی مثل بیماری، اضطراب یا اختلاف با اعضای خانواده‌اش داشته باشد، شاید دلتان برای طرف مقابلتان بسوزد که درگیر این مشکلات است و با او مهربانانه رفتار کنید؛ اما باز هم آن عشق آتشین و توجهی را که اوایل دوران آشنایی تجربه کردید دریافت نکنید. 

 

احساس نادیده گرفته شدن در یک رابطه برای هرکس متفاوت است؛ اما معمولاً شخص احساس می‌کند که به او بی‌مهری شده یا کسی او را نمی‌بیند. از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که شما به این نادیده گرفته شدن از سوی شریک زندگی‌تان عادت کرده باشید و برایتان مسئله‌ای عادی باشد. شاید احساس کنید دیگر مانند گذشته اولویت او نیستید. حتی ممکن است به طرف مقابلتان بگویید «دوستت دارم» ولی هیچ‌وقت از او این جمله را نشنوید.

 

ممکن است واکنش شما به این رفتار این باشد که خود را کنار بکشید یا حتی رفتاری پرخاشگرانه از خود نشان دهید. اما اگر می‌خواهید توجه و محبت شریک زندگی‌تان را جلب کنید با این کارها راه به جایی نمی‌برید و اوضاع را خراب‌تر می‌کنید. وقتی احساس می‌کنید که به شما بی‌مهری می‌شود باید این کارها را انجام دهید:

 

1-واقعیت را قبول کنید

واقعیت و حقایق زندگی به شما کمک می‌کنند از رنجی که می‌کشید رها شوید. به یاد داشتن این حقایق به ادامه رابطه شما کمک می‌کند. یادتان باشد که قبل از اینکه هر واکنشی نشان دهید باید حقایق زندگی خود را لیست کنید. این کار به شما کمک می‌کند بهتر با حقایق زندگی و روابطتان کنار بیایید. مثلاً اگر حمایت عاطفی نمی‌شوید می‌توانید به مصداق‌های بی‌توجهی و بی‌مهری شریک زندگی‌تان مستقیماً اشاره کنید و این حقایق را برشمرید.

 

2-نیازهای خودتان را برآورده کنید

تله‌ای که خیلی از افراد در رابطه ناسالم به آن گرفتار می‌شوند این است که بیشتر به شریک زندگی‌شان توجه می‌کنند تا او آن‌ها را دوست‌داشتنی، خاص، جذاب و موفق بداند. اما این کار اشتباه است و تنها باعث می‌شود فرد بیشتر احساس تنهایی و سرخوردگی کند. اگر احساس بدی نسبت به خودتان دارید می‌توانید آن‎ها را بنویسید و برای رفع مشکلات خود تلاش کنید یا از یک مشاور کمک بگیرید.

 

3-در پی کشف راه‌حل باشید

اگر احساس می‌کنید که شما را نادیده می‌گیرند نباید طرف مقابل را سرزنش کنید و بگویید که تمام تقصیرها بر گردن اوست. به جای انتقاد کردن باید راهی پیدا کنید که با طرف مقابلتان صحبت کنید. در عوض آنکه دائم بگویید که زندگی خوب و رضایت‌بخش باید چطور باشد، می‌توانید بگویید که من چطور می‌توانم به این زندگی کمک کنم. به جای اینکه بگویید: «تو به اندازه کافی مرا بغل نمی‌کنی» بگویید: «من نیاز به صمیمیت بیشتری دارم تا بتوانم در رابطه احساس آرامش و امنیت داشته باشم.»

 

4-با طرف مقابلتان صحبت کنید

در بیشتر موارد یکی از دو طرف متوجه نمی‎شود که مشکلی در رابطه وجود دارد. به خاطر همین است که فرد احساس می‌کند نادیده گرفته شده. این احساس را با شریک زندگی‌تان در میان بگذارید و درباره راه‌حل‌های احتمالی برای حل این مسئله با هم صحبت کنید.

 

5- با یک مختصص صحبت کنید

کمک گرفتن از یک مشاور خوب می‌تواند قدمی عالی برای حل مشکلات شما در رابطه باشد. روان‌شناسان برای کمک به زوج‌هایی که به‌سختی می‌توانند با هم گفت‌وگو کنند تعلیم دیده‌اند. آن‌ها می‌توانند منشأ این مشکلات را پیدا کنند و شما را راهنمایی کنند تا به راه‌حلی که برای هر دو طرف مفید است برسید.

 

چه کارهایی نباید انجام دهید: 

1-تهمت زدن

اگر به طرف مقابل تهمت بزنید دیگر گوشی برای شنیدن حرف‌های او نخواهید داشت و او هم عکس‌العمل مشابه این کار را انجام می‌دهد.

 

2-عجله در نتیجه‌گیری

ممکن است موضوع برای شما واضح باشد، اما طرف مقابلتان نداند که دقیقاً چه مشکلی وجود دارد. شاید شما درباره موضوعی که در ذهن دارید اشتباه فکر می‌کنید یا از کل داستان خبر ندارید.

 

3-نادیده‌گرفتن اطلاعات مهم

اگر طرف شما درباره چیزهایی صحبت کرد که ضد و نقیض بودند یا چیزی را مطرح کرد که بی‌ربط به موضوع است به گفته‌های او توجه کنید. شاید او به نحوی از شما کمک می‌خواهد. باید متوجه این نکته نیز باشید.

 

4-حالت دفاعی به خود گرفتن

هرقدر هم آسیب دیده و عصبانی باشید، باز هم نباید حالت دفاعی به خود بگیرید. تلاش برای جلب توجه، غرغر کردن یا تلاش برای توجیه خود از کارهایی است که طرف مقابل را از شما دور می‌کند.

 

5- نقش قربانی را بازی کردن

وقتی طرف مقابل شما را طرد می‌کند، نقش قربانی را بازی نکنید و فکر نکنید که شما تنها کسی هستید که آسیب دیده‌اید.

 

6-تقاضا کردن

مرزهای خود را مشخص کنید. نباید جوری وانمود کنید که دارید یک تقاضا را مطرح می‌کنید. فرق بین تقاضا کردن و نتیجه گرفتن این است که شما وقتی تقاضا می‌کنید طرف مقابل را تحت‌فشار قرار می‌دهید. باید مرز روشنی بین رسیدن به نیازهایتان و تقاضا کردن از طرف مقابل قائل شوید.

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه