ارسال به دیگران پرینت

نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در تهران

اختلاف مسافران تاکسی و رانندگان | ابهام در پرداخت کرایه‌های تاکسی

افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در تهران از ابتدای اردیبهشت با مصوبه شورای شهر تهران انجام گرفت و با تائید فرمانداری اجرایی شد اما اکنون دولت، مصوبه افزایش 25 درصدی کرایه تاکسی، اتوبوس و متروی تهران را باطل کرده است.

 اختلاف مسافران تاکسی و رانندگان  | ابهام در پرداخت کرایه‌های تاکسی

افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در تهران از ابتدای اردیبهشت با مصوبه شورای شهر تهران انجام گرفت و با تائید فرمانداری اجرایی شد اما اکنون دولت، مصوبه افزایش 25 درصدی کرایه تاکسی، اتوبوس و متروی تهران را باطل کرده است.

 از اول اردیبهشت امسال طبق روال هرساله نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی‌های پایتخت میانگین حدود 25 درصد افزایش یافت. این موضوع با مصوبه شورای شهری ها انجام گرفت و پس از تائید فرمانداری جهت اجرا به شهرداری ابلاغ شد.

اما طی روزهای اخیر نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه دولت، مصوبه افزایش 25 درصدی کرایه تاکسی، اتوبوس و متروی تهران را باطل کرد در این نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت  به معاون اول رییس جمهور با موضوع افزایش نرخ حمل و نقل درون شهری پایتخت یادآوری کرده که این افزایش نرخ‌ها با ستاد تنظیم بازار هماهنگ نشده و محمد مخبر نیز دستور ابطال افزایش نرخ‌ها را صادر کرد.

این موضوع به ویژه سبب اختلاف مسافران تاکسی و رانندگان شده است برخی از مسافران با اعلام این خبر به رانندگان می‌گویند نباید کرایه بیشتر پرداخت کنند و رانندگان هم اعلام می‌کنند که نرخ‌های جدید بر اساس مصوبه شورا و توسط سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران برچسب گذاری شده است.

در جلسه‌ای اعتراض وزارت صمت به افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی رفع ابهام می‌شود

حجت الاسلام آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این زمینه و در واکنش به نامه منتشر شده اخیر گفت: بافزایش نرخ کرایه‌ها قانونی است در جلسه‌ای اعتراض وزارت صمت به افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی رفع ابهام می‌شود.

سید‌محمد آقامیری با اشاره به نامه وزارت صمت به معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص ابطال نرخ افزایش حمل و نقل عمومی شهر تهران به دلیل عدم هماهنگی با ستاد تنظیم بازار گفت:‌ مصوبه مورد اشاره وزارت صمت مربوط به مهر 1400 است. زمانی که قرار بود مدارس و مراکز آموزشی بعد از تعطیلی‌های کرونا دوباره بازگشایی شوند و احتمال افزایش نرخ کرایه‌ها در نیمه دوم وجود داشت اما این افزایش قیمت‌ها اتفاق نیفتاد.

 

افزایش نرخ کمتر از تورم سالیانه

وی ادامه داد: مصوبه شورای شهر تهران که در فرمانداری نیز مورد تایید قرار گرفته مربوط به نرخ کرایه‌های سال 1401 است که هر ساله به طور طبیعی همزمان با افزایش هزینه‌ها مانند نگهداشت و حقوق و دستمزد، تغییر می‌کند و کمتر از نرخ تورم سالیانه نیز این افزایش‌ها به تصویب رسید.

آقامیری تاکید کرد: چگونه از رانندگان تاکسی انتظار داشته باشیم با افزایش هزینه‌های زندگی و تعمیرات و ... نرخ کرایه‌های آن‌ها ثابت باشد در حوزه‌های دیگر حمل و نقل نیز همین‌طور وقتی هزینه دستمزد و استهلاک خودرو و ... افزایش داشته چگونه نرخ بلیت اتوبوس و مترو افزایش پیدا نکند؟

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد:‌ قرار است جلسه‌ای در این‌خصوص برگزار شود که رفع ابهام شود و شورا روند طبیعی هر سال را طی کرده و ابلاغ افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی قانونی بوده است.

افزایش ۲۵ درصدی متوسط کرایه تاکسی‌ها

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره افزایش کرایه های تاکسی در پایتخت نوشت: افزایش ۲۵ درصدی متوسط کرایه تاکسی ها، مسیر قانونی خود را به صورت کامل طی کرده است.

وی افزود: لایحه شهرداری، تصویب در صحن شورای شهر، بررسی عدم مغایرت با قوانین بالادستی و ابلاغ از سوی فرمانداری تهران این مسیر قانونی است.

سخنگوی شهرداری تهران بیان داشت: این مصوبه قانونی توسط همکاران خدوم تاکسیرانی از ابتدای اردیبهشت ماه اجرایی شده است. 

یک منبع آگاه در فرمانداری تهران نیز در این‌باره  گفت: قرار است در کمیسیون مربوطه در فرمانداری این موضوع مجدد بررسی شود و نتیجه به اطلاع دستگاه‌های ذیربط برسد.

ابهام در پرداخت کرایه‌های تاکسی

شنیده‌ها حکایت از این موضوع دارد که نامه‌ای به رئیس شورای شهر تهران رسیده که براساس آن افزایش نرخ 25 درصدی کرایه‌های حمل و نقل عمومی باید باطل شود.حالا اختلاف میان رانندگان و مسافران ایجاد شده و برخی از مسوولان شهرداری تهران هم می‌گویند ما موظف به اجرای مصوبه هستیم. حالا باید دید ابهام پیش آمده چگونه رفع می‌شود و آیا نرخ کرایه‌های سال جدید  کامل ابطال یا اعمال نرخ‌های جدید تداوم می‌یابد؟

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه