ارسال به دیگران پرینت

سنگر | اوکراین

آخرین سنگر سربازان ولودیمیر زلنسکی فروریخت

روسیه پیشتر گفته بود که توافقی برای خروج سربازان مجروح به‌دست آمده است.

آخرین سنگر سربازان ولودیمیر زلنسکی  فروریخت

ولودیمیر زلنسکی و ارتش اوکراین به بیش از ۲۶۴ سربازی که پس از محاصره‌ای طولانی مدت حالا از کارخانه فولاد ماریوپل بیرون برده شده‌اند، عنوان قهرمان اعطا کرده‌اند. شماری دیگر از سربازان اوکراینی همچنان در داخل این کارخانه گیر‌افتاده‌اند، اما ارتش می‌گوید ماموریت این عده به پایان رسیده است.سربازان اوکراینی تسلیم‌شده با اتوبوس به مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان هوادار روسیه منتقل شده‌اند. گزارش شده است که ۵۳ نفر هم به علت شدت جراحات برای درمان به مناطق دیگر اعزام شده‌اند.

 

روسیه پیشتر گفته بود که توافقی برای خروج سربازان مجروح به‌دست آمده است.

 

رسانه‌های دولتی روسیه تصاویری منتشر کردند که در آن سربازان مجروح اوکراینی را درحال ترک مجتمع فولاد آزوفستال نشان می‌دهد.

 

خبرگزاری رویترز هم تایید کرد که حدود ۱۲ اتوبوس حامل جنگجویان اوکراینی که در زیرزمین کارخانه آزوفستال محاصره شده بودند، عصر دوشنبه در حال خروج از سایت صنعتی بزرگ در شهر بندری جنوبی دیده شدند.

 

 

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که آنها با سربازان اسیر روسی مبادله خواهند شد.

 

ارتش اوکراین می‌گوید در تلاش است تا بقیه نیروهایش را از مجتمع آزوفستال بیرون ببرد.

 

گمان می‌رود ۳۰۰ سرباز اوکراینی دیگر نیز هنوز در داخل کارخانه فولاد باشند.

 

مجتمع فولاد آزوفستال و تونل‌های زیرزمینی‌اش

 

مجتمع فولاد آزوفستال آخرین سنگرگاه مقاومت در شهر ماریوپل در جنوب اوکراین بود که در پی دو ماه گلوله باران توسط روسیه تقریبا به طور کامل ویران شد.

 

هنگ آزوف، یک واحد گارد ملی اوکراین که زمانی پیوندهای قوی با راست افراطی داشت، تأیید کرده که جنگجویانش تسلیم شده‌اند و اسلحه‌هایشان را زمین گذاشتند.

 

فرمانده این هنگ نظامی گفت که اولویت آنها "تا حد امکان نجات جان" افراد است. فرماندهان این گروه گفته‌اند تسلیم نیروهای روسی نخواهند شد و تا آخرین نفر به مقاومت ادامه می‌دهند.

 

مجتمع فولاد آزوفستال یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید فلز در اروپاست و ۱۰ کیلومتر مساحت دارد.این کارخانه شبکه بزرگی از اتاق‌ها و تونل‌های زیرزمینی قرار دارد که در دوران جنگ سرد به عنوان پناهگاه هسته‌ای ساخته شده بودند.

 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در نطق شبانه خود سربازان اوکراینی این کارخانه را "قهرمان" توصیف کرد و گفت: "اوکراین قهرمانانش را زنده می‌خواهد".

 

او در سخنرانی ویدئویی خود امروز، سه‌شنبه، گفت که تیم‌های نظامی، اطلاعاتی و مذاکره‌کننده اوکراین و همچنین صلیب سرخ و سازمان ملل در عملیات انتقالشرکت داشتند.

 

ستاد کل اوکراین هم از تلاش این سربازان تقدیر کرده است.

 

تصرف ماریوپل از اهداف مهم نظامی برای مسکو بود، چون به این ترتیب کنترل یکی از بزرگترین بنادر اوکراین را به دست می‌گیرد و راحت‌تر به مناطق اطراف دسترسی خواهد داشت.

 

آقای پوتین، که پیش‌تر پیروزی روسیه در ماریوپل را اعلام کرده، به ارتش روسیه دستور داده بود تا مجتمع فولاد آزوفستال را محاصره کنند ولی به آن حمله نکنند.

 

سویاتسلاو پالامار، از فرماندهان هنگ آزوف، پنجشنبه گذشته گفته بود نیروهای تحت امرش در حال زد و خورد با نظامیان روسیه هستند که به بخش‌هایی از این مجتمع نفوذ کرده‌اند.

 

شدیدترین حملات به غرب اوکراین از زمان آغاز جنگ

 

شهر لویو در غرب اوکراین از زمان شروع جنگ تا کنون زیر شدیدترین حملات قرار گرفته است.

 

بنابر گزارش‌ها، روز سه‌شنبه در این شهر یک رشته انفجار رخ داد.

 

فرماندار لویو گفت روسیه منطقه‌ حدفاصل مرکز شهر و مرز لهستان را هدف قرار داده است که یک زمین آموزشی نظامی در آن قرار دارد.

 

بسیاری از ساکنان به پناهگاه‌های حمله هوایی پناه برده‌اند. از قربانیان احتمالی این حادثه خبری منتشر نشده است.

 

مسکو در هفته‌های اخیر و ادامه کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین، حملاتش به زیرساخت‌های نظامی این کشور را گسترش داده است.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه