ارسال به دیگران پرینت

سارا گرجی

سارای گرجی، هووی جیران،در دنیای واقعی کیست؟ | از ندیمه تا ملکه‌ای قدرتمند

سارای گرجی سریان جیران از زنان دربار قاجار بود؛ خدمتکاری که بعدها تبدیل به سوگلی ناصرالدین شاه و ملکه ایران شد.

سارای گرجی، هووی جیران،در دنیای واقعی کیست؟ | از ندیمه تا ملکه‌ای قدرتمند

حرمسرای ناصرالدین شاه شهره خاص و عام است. در روایات آمده است که او ۱۱۲ زن عقدی و صیغه‌ای داشت و در زمان مرگش ۸۵ همسر در حرمسرایش بود. اما در این میان این شاه عجیب قاجار، سوگلی‌هایی داشت که از آن جمله می‌توان به جیران، انیس‌ الدوله، زبیده خانم و شکوه السلطنه اشاره کرد.

با مرگ جیران، سوگلی محبوب شاه، فاطمه (یا همان سارای گرجی سریال جیران) که ابتدا به عنوان خدمتکار و برای یادگیری آداب معاشرت نزد جیران سپرده شده بود، نزد شاه محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرده و رفته رفته جای خود را در اندرونی باز کرد.

ورود انیس الدوله به دربار

ورود انیس الدوله به دربارهفاطمه که بعدها لقب انیس الدوله را گرفت، از گرجیان کوچانده‌شده زمان صفویه بود. گفته می‌شود انیس الدوله که با خانواده پدری‌اش در روستای امامه زندگی می‌کرد توسط عمه‌اش برای خدمت نزد جیران به حرم رفت و تا زمانی که جیران زنده بود رابطه بسیار نزدیکی با او داشت. بعد از مرگ ناگهانی جیران، سوگلی اول شاه، همه اموال او ازجمله مهر شاه به فاطمه رسید.

انیس الدوله، ملکه‌ای باهوش و پرنفوذ

انیس الدوله زنی بادرایت و قدرتمند بود که خیلی زود سواد خواندن و نوشتن آموخت و دایره قدرت و فعالیتش را در حرم گسترده کرد. او خیلی زود مثل مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه وارد عرصه سیاست شد و با مطالعه بسیار، قواعد بازی را آموخت. او از معدود کسانی بود که جرات رویارویی با ناصرالدین شاه را داشت، با این حال روایت‌ها حاکی از آن است که شاه از او حرف‌شنوی داشت و در بسیاری از امور با او مشورت می‌کرد.

او ریاست اندرونی را بر عهده داشت و وظایف اداری نظیر پذیرایی از زنان بزرگ دولت را انجام می‌داد. انیس الدوله نخستین ملکه ایران بود که به اروپا سفر کرد و نشان حمایل آفتاب و تمثال همایونی را دریافت کرد. او در عین حال زنی خیر و متدین بود که بخش قابل توجهی از ثروت شاه را به فقرا اختصاص می‌داد.

سارای گرجی دنیای واقعی که بود؟

وفاداری عجیب به ناصرالدین شاه

انیس الدوله هرگز قبول نکرد به عقد دائم ناصرالدین شاه دربیاید و هیچ‌گاه صاحب فرزند نشد. شاه هر شب را کنار انیس الدوله به صبح می‌رساند و اقامتگاه اصلی‌اش نزد انیس‌ الدوله بود. در توصیف عشق انیس الدوله به ناصرالدین شاه گفته می‌شود که بعد از ترور شاه، آنقدر عزادار بود که وقتی اتابک صدراعظم، مستمری او را در قالب یک بسته اسکناس برایش فرستاد، او با مشاهده تصویر شاه بر اسکناس‌ها آنقدر گریه کرد و به سر و سینه زد که مریض شد و چند روز بعد درگذشت.

 

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه