ارسال به دیگران پرینت

چگونه در زمان نزولی بودن بازار سود کنیم؟

بازار نزولی در ذهن بیشتر افراد، مساوی ضرر و از دست دادن سرمایه است اما معامله‌گران حرفه‌ای از یک بازار تماما قرمز نیز می‌توانند سود خود را بیرون بکشند. این معامله‌گران با استفاده از بازارهای معاملاتی آتی یا فیوچرز، می‌توانند از بازارهای نزولی نیز سود کسب کنند. در این مقاله، به انواع روش‌های موجود برای کسب سود در بازارهای نزولی می‌پردازیم.

چگونه در زمان نزولی بودن بازار سود کنیم؟

بازار نزولی در ذهن بیشتر افراد، مساوی ضرر و از دست دادن سرمایه است اما معامله‌گران حرفه‌ای از یک بازار تماما قرمز نیز می‌توانند سود خود را بیرون بکشند. این معامله‌گران با استفاده از بازارهای معاملاتی آتی یا فیوچرز، می‌توانند از بازارهای نزولی نیز سود کسب کنند. در این مقاله، به انواع روش‌های موجود برای کسب سود در بازارهای نزولی می‌پردازیم.

در زمان نزولی بودن بازار ارزهای دیجیتال، راه‌های مختلفی وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از آن‌ها سود کسب کنند. انتخاب راه و روش مناسب در زمان نزول بازار تا حد زیادی به تحمل ریسک سرمایه‌گذاران بستگی دارد. همچنین سرمایه‌گذاران با توجه به تحلیل‌های خود و پیش‌بینی اینکه بازارها به کجا خواهند رفت، می‌توانند تصمیم‌گیری کنند.

 

انجام معاملات فیوچرز

معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال، قراردادی بین دو سرمایه‌گذار است که روی قیمت آتی یک ارز دیجیتال شرط‌بندی می‌کنند. معاملات آتی ارزهای دیجیتال شبیه قراردادهای آتی برای کالاها یا سهام است، زیرا به شما امکان می‌دهد روی مسیر قیمت یک دارایی در آینده معامله کنید.

این قراردادها بین دو سرمایه‌گذار برای دارایی خاص، خرید و فروش می‌شوند. آن ها در مورد قیمت آن دارایی در تاریخ مشخصی در آینده گمانه زنی می‌کنند. برای مثال، اگر طبق پیش بینی شما قیمت بیت کوین در طی یک هفته آینده کاهش پیدا می‌کند، می‌توانید بیت کوین را به قیمت یک هفته آینده از صرافی یا از سایر معامله‌گران خریداری کنید و به قیمت امروز بفروشید. در این حالت، شما از اختلاف قیمت بین خرید و فروش سود خواهید کرد. اما اگر بیت کوین طبق پیش بینی شما حرکت نکرد، میزان ضرر شما به همراه کارمزد صرافی، از حسابتان کسر خواهد شد.

 این قراردادها، دارای اطلاعات ارزهای مورد معامله، قیمت‌گذاری، الزامات حاشیه‌ای و روش‌های تسویه حساب است که سرمایه‌گذاران باید آن‌ها را رعایت کنند. قراردادهای آتی به‌عنوان توافق‌نامه‌های قانونی برای معامله بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال با قیمت پیش بینی شده در آینده، شناخته می‌شوند.

 

معاملات لانگ و شورت چیست؟

معامله لانگ و شورت

در معاملات ارزهای دیجیتال، معاملات لانگ (long) را سفارش‌های خرید می‌گوییم که معامله‌گرانی که می‌خواهند از قیمت صعودی یک دارایی سود ببرند، از این نوع معامله استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، موقعیت‌های (short) برای سفارشات فروش هستند که معمولا در بازارهای نزولی استفاده می‌شوند. انجام معامله لانگ و شورت در بازارهای آتی، ریسک زیادی به همراه دارد و به هیچ وجه به معامله‌گران تازه‌کار توصیه نمی‌شود.

 

معاملات لانگ

در یک موقعیت لانگ، معامله‌گر ارز دیجیتال یک ارز را خریداری می‌کند و منتظر می‌ماند تا زمانی که قیمت آن بالاتر رفت، آن را بفروشد. برخی از معامله‌گران تمایل دارند که بیشتر از موقعیت‌های لانگ استفاده کنند زمانی که این معامله‌گران بر بازار مسلط باشند، قیمت‌ها صعودی است. به بازار صعودی، بازار گاوی یا بولیش نیز گفته می‌شود.

اگر احساس ‌کنید قیمت یک ارز دیجیتال در شرف افزایش است و معتقدید که قیمت طی روزها یا حتی هفته‌های بعد افزایش می‌یابد. بسته به بازه زمانی که با آن کار می‌کنید، ممکن است علاقه‌مند باشید از پیش‌بینی‌های خود سود کسب کنید. شما می‌توانید ارز دیجیتال خود را نقدی خریداری کنید یا از طریق قراردادهای آتی، یک موقعیت خرید باز کنید.

 

معاملات شورت

زمانی که انتظار دارید قیمت ارزهای دیجیتال برای مدتی کاهش پیدا کند، ممکن است علاقه داشته باشید که از این تحلیل خود سود کسب کنید. فروشندگان معاملات شورت (short-sellers) زمانی موقعیت‌های خود را باز می‌کنند که بازار به سطح خرید بیش از حد رسیده باشد (اشباع شده باشد). ممکن است قیمت‌ها برای یک دوره طولانی افزایش یافته و روند صعودی فوق اشباع شده باشد.

همچنین زمانی که قیمت نتواند یک سطح مقاومت را بشکند و از آن برگردد، معاملات شورت منطقی هستند. از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال بازار پر نوسانی است، بیت کوین (BTC) و آلت کوین‌ها اغلب می‌توانند نوسانات شدیدی را تجربه کنند. این نوسانات فرآیند تحلیل را کمی دشوار می‌سازند؛ بنابراین، قبل از انجام معاملات لانگ یا شورت، همیشه باید از همه عواملی که ممکن است بر بازار تأثیر بگذارند، آگاه باشید.

 

معاملات لانگ یا شورت را کجا می‌توانیم انجام دهیم؟

صرافی‌های زیادی هستند که به شما امکان معامله در بازار فیوچرز را می‌دهند. معامله‌گران معمولا پلتفرم‌های شناخته شده‌ای، مانند Coinbase یا Binance را انتخاب می‌کنند. بایننس یکی از سریع‌ترین پلتفرم‌های تجارت کریپتو در جهان است. این صرافی طیف گسترده‌ای از خدمات، از جمله معاملات نقدی، آتی، استیک ارز دیجیتال و غیره را ارائه می‌دهد.

در ایران به دلیل وجود تحریم‌ها و همچنین انگلیسی زبان بودن صرافی‌های خارجی، کار کردن با آن‌ها دشوار است. صرافی‌های کوکوین و کوینکس، از جمله صرافی‌هایی هستند که ایرانیان می‌توانند بدون احراز هویت در آن به معاملات آتی بپردازند.

 

چگونه از لیکویید شدن جلوگیری کنیم؟

چگونه از لیکویید شدن جلوگیری کنیم؟

ارزهای دیجیتال به نوسانات زیاد خود معروف هستند. این نوسانات ممکن است باعث لیکویید شدن معاملات ارزهای دیجیتال شوند. لیکویید شدن زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذار نتواند نیاز مارجین را برای موقعیت اهرمی خود برآورده کند. معامله‌گران وجوهی را که می‌توانند با آن معامله کنند، با قرض گرفتن از صرافی افزایش داده و متعهد می‌شوند در صورت ضرر کردن، بخشی از دارایی خود را به‌عنوان ودیعه به صرافی بدهند. این دارایی با عنوان مارجین شناخته می‌شود و زمانی که مجموع ضررهای معامله‌گر برابر با کل مارجین موجود در حسابش شود، دیگر قادر به ادامه معاملات نیست و سرمایه موجود در مارجین خود را از دست می‌دهد.

استفاده از استراتژی‌های معاملاتی هوشمند مانند استفاده از اهرم کمتر و تحلیل دقیق‌تر، گذاشتن حد ضرر برای هر معامله و رعایت اصول مدیریت سرمایه، می‌تواند به معامله‌گر برای جلوگیری از لیکویید شدن کمک کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه