ارسال به دیگران پرینت

ناصر امانی

سرقت و تخریب تجهیزات شهرداری تهران | اعلام ارزش تجهیزات شهری سرقت شده روزانه

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران از لزوم نظارت شهرداری بر تجهیزات شهری سخن می گوید و بر ساخت تاسیسات شهری با مواد کم ارزش تاکید می کند.

سرقت و تخریب تجهیزات شهرداری تهران  |  اعلام ارزش تجهیزات شهری سرقت شده روزانه

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران از لزوم نظارت شهرداری بر تجهیزات شهری سخن می گوید و بر ساخت تاسیسات شهری با مواد کم ارزش تاکید می کند.

سرقت و تخریب تجهیزات شهرداری تهران، مدیریت شهری را با مشکل روبرو کرده است. این داستان دیروز و امروز نیست؛ اما در یکی دو ماه اخیر، با تورم سر به فلک کشیده، شاهد سرقت های بیشتری از اموال شهری هستیم. از طرفی قیمت آهن قراضه در تهران، به کیلویی حدودا 14 هزار تومان می رسد و این آغازی است بر دست درازی به اموال شهرداری و سلب آسایش و امنیت مردم شهر.

ناصر امنی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران چندی پیش اعلام کرده بود که ارزش تجهیزات شهری سرقت شده روزانه به بیش از 500 میلیون تومان می رسد. او در این خصوص می گوید: من تا کنون چندین تذکر در خصوص سرقت اموال شهری به شهرداری تهران داده ام. از شهرداری خواستم تا با نیروی انتظامی تهران در مورد این موضوع خاص، بحث جدی داشته باشد. نایب رئیس شورا این تذکر را کتبا به شهرداری ابلاغ کرده است و منتظریم تا به صورت عملی اثر آن را ببینیم. از طرفی به گزارش نیروی انتظامی، بخشی از صحت این سرقت ها و جای سوال دارد که باید بررسی جدی تری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری به این تذکر جوابی نداده است، می گوید: گاهی سرقت های خرد رخ می دهد که البته پیگیری آن ها نیز مهم است؛ اما برخی از آن ها کلان، حیاتی و مهم است. از کار افتادن تاسیسات مهم شهری می تواند آثار سوء زیادی داشته باشد؛ درست همانند پل های عابر پیاده مکانیزه، که با سرقت تجهیزات آن‌ها، تردد شهروندان و سلامتشان دچار آسیب می شود. 

امانی در ادامه می افزاید: به صرفه تر است در شهرداری های مناطق و نواحی، برخی از قطعات مدیریت شهری را که سبک هستند و امکان دارد به راحتی سرقت شوند را با مواد ارزان قیمت تر بسازند که البته در برخی مناطق این کار انجام می شود. سرقت این مواد برای سارقان نمی صرفد با این وجود اجرای چنین کاری، برای همه قطعات تجهیزات شهری امکان پذیر نیست.

این عضو شورای شهر تهران می گوید: لازم است تاسیسات مهم در سطح شهر شناسایی شوند و برای نظارت و کنترل آن ها، اولویت بندی صورت گیرد. این نظارت می تواند با کمک عوامل شهرداری و نیروی انتظامی انجام شود.

شهرداری دریچه‌های چاه ها را با مواد کامپوزیتی بسازد

علی نوذرپور، کارشناس مدیریت شهری، می گوید: بخشی از المان‌های شهری از جمله گاردریل ها، مجسمه ها، شیرآلات پارک ها، قطعات دریچه‌های چاه‌ها و... در سطح شهر سرقت می شود. مهم‌ترین راه پیشگیری این است که شهرداری امکان کنترل و نظارت را به گونه ای بالا ببرد که سارقان دائما خود را در معرض دید ببینند و از اینکه دزدی کنند واهمه داشته باشند.

این کارشناس مدیریت شهری، در ادامه می افزاید: برخی از این تجهیزات، قابلیت این را دارند که با مواد کم ارزش تر ساخته شوند. مثلا دریچه‌های چاه‌های فاضلاب را می توان از مواد کامپوزیتی ساخت.

نوذرپور با اشاره به اینکه این اتفاقات، ریشه در یک مشکل کلان دارد، می افزاید: شهرداری به تنهایی متولی برطرف کردن مشکلات اقتصادی کشور باشد. فقر با خودش بهزکاری می آورد و این موضوع باید به صورت جدی بررسی شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا جمع آوری معتادان متجاهر راهی موثر در استای جلوگیری از بروز این نوع اتفاقات است یا خیر؟ می گوید: بعد از مرحله بازپروری، این افراد باید وارد عرصه زندگی شوند. آن ها باید به طور کامل مراحل سالم شدن را طی کنند و بعد از آن وارد عرصه کار و تولید قرار شوند. این کار بسیار پیچیده است و دستگاه های دیگر باید با شهرداری هماهنگ باشند. هرچند این وظیفه شهرداری نیست؛ اما می تواند به این مجموعه ها کمک کننده باشد.

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه