ارسال به دیگران پرینت

خبر بد برای ساکنان زمین؛

هوا در ۵ سال آینده ۱.۵ درجه سانتیگراد گرم تر می شود

سازمان جهانی هواشناسی گزارش می‌دهد که جهان در پنج سال آینده شاهد ۱.۵ درجه سانتیگراد گرمایش بیشتر خواهد بود.

 هوا در ۵ سال آینده ۱.۵ درجه سانتیگراد گرم تر می شود

به نقل از رویترز، سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که جهان با ۵۰ درصد احتمال گرم شدن به میزان ۱.۵ درجه سانتیگراد تا سال ۲۰۲۶، بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن قرار خواهد گرفت.

البته به این معنی نیست که جهان از آستانه گرمایش طولانی‌مدت ۱.۵ درجه سانتیگراد که دانشمندان به عنوان سقفی برای جلوگیری از تغییرات فاجعه بار آب‌وهوا تعیین کرده‌اند، عبور خواهد کرد اما یک سال گرم شدن در ۱.۵ درجه سانتیگراد می‌تواند طعم عبور از این آستانه طولانی‌مدت را نشان دهد.

پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی، با اشاره به توافقنامه‌های آب‌وهوایی که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید، گفت: ما به‌طور قابل‌توجهی به دستیابی موقت هدف پایین‌تر توافق پاریس نزدیک‌تر می‌شویم.

احتمال فراتر رفتن دما از ۱.۵ درجه سانتیگراد برای مدت کوتاهی از سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است، به‌طوری‌که دانشمندان در سال ۲۰۲۰ شانس ۲۰ درصدی را تخمین زدند و در سال گذشته آن را تا ۴۰ درصد بازبینی کردند حتی قرار گرفتن یک ساله در دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد می‌تواند اثرات بدی مانند از بین رفتن بسیاری از صخره‌های مرجانی جهان و کوچک‌شدن پوشش یخی دریای قطب شمال داشته باشد.

میانگین دمای جهانی در حال حاضر حدود ۱.۱ درجه سانتیگراد گرم‌تر از میانگین قبل از صنعتی شدن است.

مکس دیلی، معاون مدیر سازمان جهانی هواشناسی اظهار کرد: «تلفات و آسیب‌های مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی یا تشدید آن در حال رخ دادن است که برخی از آنها احتمالا برای آینده نزدیک، برگشت ناپذیر هستند».

رهبران جهان تحت توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ متعهد شدند که از عبور آستانه بلندمدت ۱.۵ درجه سانتیگراد جلوگیری کنند اما تاکنون در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که باعث گرم‌شدن آب‌وهوا می‌شود کوتاهی کرده‌اند.

فعالیت‌های امروزی و سیاست‌های کنونی جهان را در مسیری قرار داده است که تا پایان قرن حدود ۳.۲ درجه سانتیگراد گرم شود.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه