ارسال به دیگران پرینت

ویروس:

شمار تلفات جاده‌ای در ایران و اتحادیه اروپا از همیشه به هم نزدیک‌تر شد

شمار افراد کشته شده در تصادف‌های جاده‌ای در اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۰ با ۱۷ درصد کاهش به ۱۸ هزار و ۷۸۶ نفر رسید. اداره آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) با انتشار گزارش تلفات جاده‌ای در یک دهه گذشته اعلام کرد که با وجود این که تعداد کشته‌شدگان تصادف‌های جاده‌ای در ۱۰ سال گذشته سیر نزولی داشته، ولی افت به نسبه بالای آن در سال ۲۰۲۰ متاثر از وضع محدودیت‌های سفر به دلیل مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا بوده است.

شمار تلفات جاده‌ای در ایران و اتحادیه اروپا از همیشه به هم نزدیک‌تر شد

شمار افراد کشته شده در تصادف‌های جاده‌ای در اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۰ با ۱۷ درصد کاهش به ۱۸ هزار و ۷۸۶ نفر رسید.

اداره آمار اتحادیه اروپا(یورواستات) با انتشار گزارش تلفات جاده‌ای در یک دهه گذشته اعلام کرد که با وجود این که تعداد کشته‌شدگان تصادف‌های جاده‌ای در ۱۰ سال گذشته سیر نزولی داشته ولی افت به نسبه بالای آن در سال ۲۰۲۰ متاثر از وضع محدودیت‌های سفر به دلیل مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا بوده است.

بر پایه این گزارش، از مجموع جانباختگان سوانح جاده‌ای در سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۴۴ درصد سرنشینان خودروهای سواری، ۱۹ درصد عابران پیاده، ۱۶ درصد موتورسیکلت سوار، ۱۰ درصد در دوچرخه‌ سوار و ۱۱ درصد سرنشینان وسایل نقلیه سنگین از جمله اتوبوس و کامیون بوده‌اند.

این گزارش در شرایطی منتشر شد که وزارت راه و شهرسازی ایران نیز از افزایش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای طی سال ۱۴۰۰ خورشیدی خبر داده است. در حالی که مطابق اعلام سازمان پزشکی قانونی ایران، شمار افراد کشته شده در تصادف‌های جاده‌ای طی سال ۱۳۹۹، پانزده هزار و ۳۹۶ نفر بوده، این رقم در سال پیش به نزدیکی ۱۷ هزار نفر رسیده است.

البته در ایران نیز تعداد جانباختگان سوانح جاده‌ای در ۱۰ سال گذشته در مجموع روندی نزولی داشته ولی سرانه آن نسبت به جمعیت کشور همچنان بالاست. فاصله تعداد تلفات جاده‌ای در اتحادیه اروپا و ایران در حالی به حدود هزار و ۸۰۰ نفر رسیده که جمعیت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۴۴۷.۲ میلیون نفر و جمعیت ایران ۸۴.۴ میلیون نفر است.

بنابراین تعداد تلفات جاده‌ای نسبت به جمعیت در ایران دو صدم درصد است که حدود ۵ برابر نسبت تلفات جاده‌ای به جمعیت در اتحادیه اروپاست که چهار هزارم درصد است.

کمترین تعداد تلفات جاده‌ای نسبت به جمعیت در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سوئد ثبت شده که برابر با ۲۰ قربانی در هر یک میلیون نفر است. در مقابل بالاترین نسبت تلفات جاده‌ای به جمعیت در رومانی گزارش شده که ۸۵ نفر به ازای هر یک میلیون نفر است. این نسبت به طور متوسط در اتحادیه اروپا ۴۲ و در ایران ۲۰۰.۶ است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه