ارسال به دیگران پرینت

سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی

سویه جدید کرونا؛ در پی تایید یک مورد در بلژیک، اروپا پروازها از جنوب آفریقا را متوقف می‌کند

در پی تایید یک مورد سویه جدید کرونا در بلژیک، کمیسیون اروپا گفته کشورهای اتحادیه اروپا باید ممنوعیت اضطراری پرواز را از کشورهایی که سویه جدید ویروس کرونا در آنها مشاهده شده، اعمال کنند.

سویه جدید کرونا؛ در پی تایید یک مورد در بلژیک، اروپا پروازها از جنوب آفریقا را متوقف می‌کند

سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی، بوتسوانا، هنگ‌کنگ و اسرائیل شناسایی شده است. این سویه با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته شده است.

پیدا شدن گونه جدیدی از ویروس کرونا در قاره آفریقا نگرانی‌های زیادی را بوجود آورده است، یک متخصص بیماری‌های عفونی گفته است که این سویه جدید "خطرناک‌ترین و بدترین موردی که تاکنون دیده‌ایم" بوده و این نگرانی وجود دارد که این سویه بالقوه بتواند مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌ها را دور بزند.

سازمان جهانی بهداشت در این رابطه نشستی برگزار کرده که درباره میزان رشد آن بحث کند. محققان می‌گویند درباره جهش‌های تازه این ویروس چیزهای زیادی هست که باید بدانند.

سازمان جهانی بهداشت گفته چند هفته‌ای طول می‌کشد که تاثیر این سویه جدید را دریابند، در حالیکه متخصصان روی این موضوع کار می‌کنند که میزان انتقال‌پذیری آن را مشخص کنند.

هنوز نامی به یادماندنی‌ مانند دلتا یا بتا بر این ویروس گذاشته نشده است. انتظار می‌رود سازمان جهانی بهداشت آن را نامگذاری کند و اعلام کند که آیا سویه‌ای نگران‌کننده است یا سویه‌ای معمولی است.

این سویه نسبت به سویه‌های دیگر که تاکنون ظاهر شده‌اند، بسیار متفاوت است. محققان گفته‌اند میزان جهش در این سویه بسیار بالا بوده که به این معناست که واکسن کووید که براساس ویروس اولیه ووهان ساخته شده، ممکن است اثرگذار نباشد.

کجا این ویروس رهگیری شده است؟

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تاکنون قدری کمتر از ۱۰۰ مورد گزارش شده.

این موارد در آفریقای جنوبی تایید شده اما همچنین در هنگ‌کنگ، اسرائیل، بوتسوانا و بلژیک رهگیری شده است.

ساجد جاوید وزیر بهداشت بریتانیا روز جمعه گفت که "احتمال زیادی" هست که این سویه در کشورهای دیگر گسترش یابد.

بیشتر موارد در آفریقای جنوبی از استان‌ پرجمعیت گاوتنگ، که ژوهانسبورگ، پایتخت جزو آن است، مشاهده شده است.

دکتر مایک یتلدزلی، یکی از اعضای گروه علمی الگوسازی همه‌گیری آنفولانزا روز جمعه به بی‌بی‌سی گفت که تنها حدود ۲۴% جمعیت آفریقای جنوبی کاملا واکسینه شدند که این موضوع می‌تواند باعث گسترش سریع موارد ابتلاء شود.

وزارت بهداشت هنگ‌کنگ اعلام کرد در شخصی که از آفریقای جنوبی آمده بود، و نیز یک مهمان در همان هتل تحت قرنطینه که چند روز بعد نتیجه آزمایش او مثبت شده، عفونت پیدا شد.

نخستین مورد در اروپا، در بلژیک شناسایی شد. روزنامه گاردین گزارش داده که این مورد در زنی جوان که اخیرا از مصر و از طریق ترکیه سفر کرده بود، ظاهر شده و یازده روز بعد نشانه‌های آنفلوآنزای خفیف در او بیشتر شد.

روز جمعه نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل گفت این کشور در رابطه با سویه جدید، "درآستانه وضعیت اضطراری" است و "سریع، محکم و اکنون اقدام" خواهد کرد.

بنا به‌گزارش رسانه‌های اسرائیلی به نقل از وزیر بهداشت، یک مورد در شخصی رهگیری شد که از مالاوی آمده بود.

دو مورد دیگر هم مشکوک به ابتلا هستند اما هنوز نتیجه آزمایش‌ها، آن را تایید نکرده است.

گفته می‌شود هر سه مورد به‌طور کامل واکسینه شده بودند.

کشورهای متفاوت برای متوقف کردن گسترش این سویه چه اقدام خواهند کرد؟

سازمان بهداشت جهانی به کشورهایی که محدودیت‌های سنگین برای سفر اعمال می‌کنند، هشدار داده است و گفته آنها باید به "رویکرد علمی و بر پایه خطر" توجه کنند.

با این حال، شمار روبه افزایش کشورهایی مانند بریتانیا و هلند موقتا پرواز ازکشورهای جنوب آفریقا را متوقف کرده‌اند.

  • آفریقای جنوبی
  • بوتسوانا
  • زیمبابوه
  • اسواتیتی
  • لسوتو

اورزلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا خواستار این شده که کشورهای عضو اتحادیه اروپا "ترمز اضطراری" در نظر بگیرند و پرواز از این مناطق را متوقف کنند.

او روز جمعه گفت: "اکنون مهم است که همه ما در اروپا به سرعت وارد عمل شویم، مصمم و متحد."

سنگاپور، ایتالیا، فرانسه و اسرائیل در میان کشورهایی هستند که موزامبیک را در فهرست قرمز گذاشته‌اند.

جمهوری چک ورود هر فردی را که بیش از ۱۲ ساعت در آن کشورها اقامت داشته باشد ممنوع کرده است.

ژاپن اعلام کرده است که مسافران از کشورهای آفریقای جنوبی باید ده روز قرنطینه شوند و طی آن، در مجموع چهار بار آزمایش شوند.

آلمان که این روزها موج چهارم سویه دلتا را پشت سر می‌گذارد و با آن دست و پنجه نرم می‌کند، از جمعه شب تنها به شهروندان آلمان اجازه ورود از آفریقای جنوبی می‌دهد. لوتار وایلر ریئیس موسسه بهداشت عمومی گفته سویه جدید بسیار نگران‌کننده است.

رسانه‌های محلی هند گزارش می‌دهند که این کشور دستور داده غربالگری و آزمایش دقیق‌تری را برای مسافرانی که از آفریقای جنوبی، بوتسوانا و هنگ‌کنگ می‌آیند، انجام گیرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه