ارسال به دیگران پرینت

ترکمنستان | طالبان | زنان

سخت گیری های طالبانی برای زنان در ترکمنستان؛ رنگ مو و نشستن در صندلی جلو ممنوع!

در ترکمنستان زنان دیگر اجازه ی پوشیدن لباس های تنگ، رنگ کردن موهای خود و استفاده از ناخن یا مژه مصنوعی را ندارند.

سخت گیری های طالبانی برای زنان در ترکمنستان؛ رنگ مو و نشستن در صندلی جلو ممنوع!

علاوه بر این، بر اساس یک ممنوعیت جدید و طالبان گونه، رانندگان مرد خودروهای شخصی تنها اجازه ی سوار کردن زنانی را دارند که از بستگان آن ها باشند. همچنین نشستن در صندلی جلوی خودرو در کنار راننده برای زنان ممنوع شده است.

انجام جراحی های زیبایی هم برای زنان ممنوع شده است، از جمله کاشت سینه، تزریق ژل لب و حتی میکروبلیدینگ ابرو.

در هفته های اخیر بسیاری از زنان در ترکمنستان به دلیل داشتن پروتز سینه یا ژل لب، شغل خود را از دست داده اند.

این محدودیت ها از ماه جاری و به دنبال به قدرت رسیدن رئیس جمهور جدید ترکمنستان، سردار بردی‌ محمد اف، در این کشور اجرایی شده اند. او روز ۱۲ مارس طی یک انتخابات ساختگی، جانشین پدر خود شد.

پلیس ترکمنستان حالا با حضور سرزده در مکان های عمومی و ادارات، زنانی که مژه یا ناخن مصنوعی گذاشته باشند را بازداشت می کند و به کلانتری ها می فرستد.

در آنجا زنان را مجبور به درآوردن ناخن و مژه مصنوعی خود و پرداخت جریمه ای در حدود ۱۴۰ دلار می کنند. این مبلغ معادل نیمی از درآمد ماهیانه ی یک فرد عادی در ترکمنستان است.

مأموران پلیس همچنین در خیابان ها و وسایل نقلیه عمومی، جلوی زنان را می گیرند تا صورت آن ها را از جهت داشتن ژل لب بررسی کنند. آن ها از زنان می خواهند ماسک خود را بردارند تا ببینند تزریق ژل لب دارند یا خیر.

دولت ترکمنستان همچنین رانندگان مرد خودروهای شخصی را از سوار کردن زنانی که با آن ها نسبت خانوادگی ندارند، منع کرده است. پلیس جلوی خودروهای شخصی ای که سرنشین زن داشته باشد را می گیرد و سرنشینان باید مدرکی ارائه دهند که نسبت داشتن زن و راننده را ثابت کند.

علاوه بر این، زنان دیگر اجازه ی نشستن در صندلی جلوی خودرو در کنار راننده را ندارند، چه در تاکسی ها و چه در خودروهای شخصی. در صورت تخطی از این قانون، جریمه ای ۲ هزار دلاری در انتظار راننده خواهد بود، حتی اگر سرنشین زن از بستگان او باشد. در بعضی استان های ترکمنستان رانندگان مرد به کلی اجازه ی سوار کردن زنان را ندارند، چه از بستگان راننده باشند و چه غریبه.

در ترکمنستان، جز در مواردی استثنا، رانندگی برای زنان ممنوع است، با آنکه دولت تاکنون هیچ ممنوعیتی به طور رسمی در رابطه با رانندگی زنان وضع نکرده است.

مقامات ترکمنستان اما از روش های مختلفی برای این منظور استفاده می کنند، مانند دشوار کردن گرفتن گواهینامه رانندگی یا تمدید گواهینامه های منقضی برای زنان، امری که رانندگی را برای زنان در عمل غیرممکن می سازد.

مقامات محلی و مأموران قانون در سرتاسر ترکمنستان در حالی این ممنوعیت های جدید را به اجرا درآورده اند که تاکنون هیچ اطلاعیه و توضیح رسمی ای در این رابطه منتشر نشده است.

در ادارات، مسئولین و مدیران با برگزاری جلساتی ویژه به تشریح قوانین جدید در خصوص ظاهر زنان می پردازند اما از ارائه ی توضیح یا سندی مبنی بر صدور این دستورات خودداری می کنند.

در گذشته نیز محدودیت های مشابهی وضع شده بود اما در اجرای آن ها سختگیری نمی شد.

مقامات این کشور عمدتاً مسلمان همواره زنان را به پوشیدن لباس های سنتی و پرهیز از پوشش غربی تشویق کرده اند.

لباس سنتی زنان ترکمنستان از یک پیراهن و یک سربند تشکیل می شود: یک پیراهن آستین بلند و گلدوزی شده ی رنگارنگ که قد آن تا قوزک پا می رسد و یک کلاه گلدوزی شده ی رنگارنگ یا یک روسری کوچک که از پشت سر بسته می شود.

لباس سنتی زنان در ترکمنستان یونیفورم رسمی آن ها در محل کار، جلسات رسمی و مراسم های عمومی نیز هست.

البته برخی زنان هم لباس های غربی به تن می کنند، گرچه پوشیدن لباس های خیلی باز مانند دامن کوتاه، شلوارک، پیراهن بدون آستین یا تاپ یقه باز، در میان زنان ترکمنستانی رایج نیست.

ممنوعیت های جدید، محدودیت های پوششی برای زنان در این کشور را تشدید ساخته است. مأموران پلیس حالا زنانی که هر گونه لباس تنگ، از جمله شلوار جین به تن داشته باشند را بازداشت می کنند. از زن ها عکس ها می گیرند و پس از تشکیل پرونده، آن ها را مجبور به پرداخت جریمه ی نقدی می کنند.

 

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه