ارسال به دیگران پرینت

یارانه‌های دارو و کالاهای اساسی | وزارت جهاد کشاورزی | افزایش قیمت کالاهای اساسی

نماینده مجلس : مردم تحمل‌شان کم شده و جامعه متوسط به پایین تحت فشار است

محمودزاده گفت: مردم تحمل‌شان کم شده و جامعه متوسط به پایین تحت فشار است. از کسانی که در بدنه دولت هستند و از وضعیت جامعه خبر ندارند دعوت می‌کنم به صورت ناشناس به بازار بروند و خرید کنند تا ببیند وضعیت چگونه است.

نماینده مجلس : مردم تحمل‌شان کم شده و جامعه متوسط به پایین تحت فشار است

جلال محمودزاده ، درباره این‌که سابقه نداشته دولتی در سال اول کار خود با این میزان انتقادها مواجه باشد دلیل این میزان نقد به عملکرد دولت چیست؟ گفت: انتقاداتی که به دولت وارد می‌شود بیشترشان به جا است؛ از روز نخستی که آقای رئیس‌جمهور کابینه‌شان را به مجلس معرفی کرد معتقدم بودم آن‌طور که ایشان شعار می‌دادند کابینه‌ ملی و فراجناحی به مجلس معرفی نشد که متشکل از همه طیف‌ها و افراد باشد و افراد را از سه بخش قوه قضائیه، آستان قدس و دانشگاه امام صادق انتخاب کردند که دارای ضعف‌های بسیاری بودند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افرادی که برای کابینه معرفی شدند، تجربه کافی برای اداره امور وزارتخانه نداشتند و تعدادی از این ورزا متاسفانه همان روزی که مستقر شدند، خارج از وزارت‌خانه نیروهای کم‌تجربه گسیل کردند و مسئولیت‌های مهم و کلیدی را به کسانی واگذار کردند که تخصص نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: گروه اقتصادی که آقای رئیسی معرفی کردند توانمندی نداشتند و با هم چالش داشتند و هماهنگ نبودند و مشکلاتی را به وجود آوردند و همین باعث شد اطلاعات غلط به رئیس‌جمهور بدهند و ایشان را به سمت و سویی ببرند که جامعه دچار مشکل شود. یکی از مشکلاتی که ایجاد شد، این بود که وزیر صمتت و جهاد کشاورزی به رئیس‌جمهور قبولاندند که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را بلافاصله از یارانه‌های دارو و کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی بردارد بدون اینکه زیرساخت را آماده کرده باشند و هنگامی که این یارانه به یکباره برداشته شد، اثرات روانی و شفافش کمر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را شکست و این باعث شد قیمت کالاهای اساسی از جمله نان، دارو و نهاده‌های دامی به شدت افزایش پیدا کند و افراد جامعه از جمله خانواده‌های متوسط و رو به پایین دچار مشکل شوند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت‌خانه‌های کلیدی مانند وزارت جهاد کشاورزی به جای این‌که بیایند این مسئله را جبران کنند و به سمت و سوی افزایش تولید داخل بروند، به سمت واردات رفتند زیرا با این کار می‌خواستند بازار را کنترل کنند، اما به یکباره قیمت‌های جهانی کالاهای کشاورزی افزایش پیدا کرد و جنگ روسیه و اوکراین مزید بر علت شد تا یک‌دفعه قیمت جهانی کالاهای اساسی به شدت افزایش پیدا کرد و ما نتوانستیم کالاهایی که کمبود داشتیم را به موقع از این کشورها وارد کنیم و این باعث شد دولت به موقع نتواند قیمت را متعادل کند.

وی یادآور شد: ۲ماه قبل از این‌که دولت ارز ترجیحی را حذف کند، ما وزیر جهاد را به کمیسیون کشاورزی دعوت کردیم؛ ایشان در حضور تمام نمایندگان کمیسیون اعلام کرد که من به شما قول می‌دهم اگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برداشته شود، گوشت مرغ از ۳۵ هزار تومان افزایش قیمت پیدا نکند و کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته افزایش قیمتی نداشته باشند این قولی بود که وزیر جهاد کشاورزی به اعضای کمیسیون داد و تمامی حرف‌های ایشان در کمیسیون ضبط شده است، اما مشاهده کردیم بعد از این که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برداشته شد، عنان قضیه از دست وزارت جهاد کشاورزی و دولت خارج شد. همین حالا برنج که در ابتدای دولت آقای رئیسی حدود ۲۰ هزار تومان بود، به صد هزار تومان رسیده است. تخم مرغ از شانه‌ای ۱۶ هزار تومان به بالای ۳۵ هزار تومان رسیده و روغن و ماکارونی امروز گیر نمی‌آید و قیمت نان‌های حجیم چندین برابر شده‌ و همه این‌ها باعث شده انتقادهای شدیدی در جامعه وجود داشته باشد.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: دولت نباید این تصور را داشته باشد، زمانی که ما یارانه‌ای را از یک بخشی برمی‌داریم تاثیرش بر همان بخش است بلکه در همه موارد تاثیر دارد، به طور مثال زمانی که ما قیمت آرد و نان را گران می‌کنیم، این مسئله بر همه بخش‌های بازار تاثیر می‌گذارد و بخش اقتصادی را دچار تزلزل می‌کند.

وی ادامه داد: آمدند بدون اینکه زیرساخت‌ها حاضر باشد یارانه را برداشتند که بیشتر از هزاران میلیارد تومان صرفه‌جویی کلانی کردند، اما به جای این‌که این یارانه‌ها را در اختیار خانواده‌های آسیب‌پذیر قرار دهند این گرانی را به جامعه و مردم تحمیل کردند. سوال اینجاست حداقل نزدیک ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از محل حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و از جیب مردم به حساب دولت واریز می‌شود، این مبلغ چه می‌شود؟ برنامه دولت درباره‌اش چیست؟

محمودزاده خاطرنشان کرد: در بحث خودرو و مسکن مشکل داریم. آقای رئیسی شعار دادند یک میلیون مسکن در سال خواهند ساخت، چه شد؟ ۹ ماه از دولت گذشته است و ۳ ماه مانده به سالگرد زمانی که این قول را دادند اما هنوز از آن یک میلیون مسکن ۵۰ هزار واحد هم آماده نکرده‌اند، آقای رستم قاسمی که این شعار را پذیرفت، امروز بعد از ۹ ماه ۵۰ هزار واحد مسکونی را تحویل دهد مابقی پیشکش خودش. گفتند یک میلیون مسکن در سال ایجاد می‌کنیم؛ حقوق کارگران را حدود ۶۰ درصد افزایش دادیم این افزایش حقوق کارگری نتیجه‌اش این شد که کارفرمایان بیشتر کارگرانی که از لحاظ قانونی می‌خواستند حقوق‌شان افزایش پیدا کند، اخراج کردند همین حالا تعداد زیادی کارگاه‌ها کارگران‌شان را اخراج کردند و میلیون‌ها شغل را از دست دادیم. مشکلات تنها در این زمینه نیست شما امروز با دامدارانی که دام شیری دارند صحبت کنید می‌گویند دام‌های شیری‌شان را به کشتارگاه‌ها می‌برند آن هم دام‌هایی که کار ژنتیکی روی‌شان انجام شده است که برای تولید شیر از آنها استفاده کنیم اما مشاهده می‌کنیم این دام را به یک دهم قیمت خودش می‌فروشند و یا دام‌های دیگری از مرزها خارج می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: دولت نتیجه‌ هر کار غیر کارشناسی‌اش را به قاچاق متصل می‌کند، همین حالا در بحث گرانی آرد می‌گوید از کشور خارج می‌شود که کاملا غلط است، چنین چیزی وجود ندارد مرزها تحت کنترل است و آرد هم به این راحتی از کشور خارج نمی‌شود و یا روغن گیر نمی‌آید می‌گویند این هم قاچاق می‌شود. دولت برای این‌که یک قدم رو به جلو بردارد و خودش را از این بار انتقادات خلاص کند، بهانه قاچاق می‌آورد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به شخصه روز دوشنبه از ۳ وزیر ۱۴ سوال دارم. این روزها هم سوالات نمایندگان و تذکرات‌شان را بررسی کنید مشاهده خواهید کرد چقدر افزایش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: نمایندگانی که زمانی برای کاندیدا شدن آقای رئیسی نامه نوشتند که من شکر خدا امضا نکردم و مخالف بودم، باید جوابگو باشند؛ مگر شما از آقای رئیسی دعوت نکردید رئیس‌جمهور شود؟ امروز این وضعیت کشور است و هنوز ۹ ماه از دولت نگذشته قیمت‌ها سرسام‌آور شده است همان نمایندگان بیایند جوابگو باشند و حالا که این مسائل صورت گرفته است بیایند همفکری و کاری کنند که مشکلات کمتر شود.

نماینده مردم مهاباد گفت: مردم تحمل‌شان کم شده و جامعه متوسط به پایین تحت فشار است. از کسانی که در بدنه دولت هستند و از جامعه خبر ندارند دعوت می‌کنم به صورت ناشناس به بازار بروند خرید کنند و ببیند وضعیت چگونه است. امروز جنسی خریداری می‌شود تا فردا صبح ۳۰ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند و این قابل تحمل نیست. مردم نجیب ایران تا امروز تحمل کرده‌اند و نباید به این قضیه بی‌تفاوت باشند. زمانی که آقای رئیسی مسئولیت بر عهده گرفت پراید ۱۲۸ میلیون تومان بود و امروز ۲۰۷ میلیون تومان شده است. یک کیلو قند از ۱۲ هزار تومان طی ۹ ماه به ۲۵ هزار تومان رسیده است. این‌ها همه آمار هستند، شعار نیستند. بحث ریالی است و کسی نمی‌تواند انکار کند. بله ما هم می‌دانیم کالاها در دنیا هر سال یک درصدی افزایش قیمت پیدا می‌کند اما نه اینکه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش داشته باشند و تمامی این نقدها به سوءمدیریت و ضعف دولت بازمی‌گردد.

 

منبع : ایلنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه