ارسال به دیگران پرینت

الماس | گرانبها | ایران

درشت‌ترین الماس‌های تاریخی و خاص جهان | الماس‌های گرانبهای ایران سر از کجا درآوردند؟ | تراشکاری که بیهوش شد

الماس‌های تاریخی و خاص جهان تقریبا بدون قیمتند چراکه مجموعه‌های سلطنتی آنها را نخواهند فروخت اما وقتی یک الماس عمومی بیش از ۸۴۰ میلیارد تومان قیمت دارد، قیمت این جواهرات واقعا قابل محاسبه نخواهد بود.

درشت‌ترین الماس‌های تاریخی و خاص جهان | الماس‌های گرانبهای ایران سر از کجا درآوردند؟ | تراشکاری که بیهوش شد

بزرگترین الماس سفیدی که تا به حال در حراجی به فروش گذاشته شده، روز چهارشنبه در کریستی ژنو عرضه می‌شود. به گزارش فرنس۲۴، تخمین‌ها حاکی از آن است که این الماس می‌تواند بیش از ۳۰ میلیون دلار به فروش برسد.

راک یا صخره یک الماس گلابی شکل واقعا استثنایی است که ۲۲۸.۳۱ قیراط وزن دارد و اکنون در دست یک مالک ناشناس از آمریکای شمالی است. «صخره» با شکل متقارنش از یک توپ گلف بزرگتر است و در اوایل دهه ۲۰۰۰ از معدنی در آفریقای جنوبی استخراج شد اما الماس‌های واقعا بزرگ دیگری نیز وجود دارند که در عین حال قدیمی نیز هستند.

اولین الماس‌ها از رسوبات آبرفتی در رودخانه‌ها و نهرهای هند و آفریقا جمع‌آوری شدند و از حدود پنج هزار سال پیش، تجارت الماس را پایه‌گذاری کردند. تاج ملکه انگلستان اکنون میزبان بزرگترین الماس‌های سفید و رنگی جهان است.

بزرگترین الماس جهان، الماس کولینان است که در سال ۱۹۰۵ در معدنی در آفریقای جنوبی کشف شد. این الماس در شکل اصلی و تراش نخورده خود ۳۱۰۶ قیراط وزن داشت و به نشان وفاداری به پادشاه وقت انگلستان اهدا شد و در نهایت برای برش به آمستردام رفت.

گفته می‌شود که جوزف اشر، تراشکار معروف الماس، پس از اینکه آن را به دو نیم کرد، بیهوش شد. او این الماس واقعا درشت را به بیش از ۱۰ قطعه تقسیم کرد. بسیاری از بزرگترین قطعات آن به عنوان بخشی از جواهرات سلطنتی انگلستان هستند. الماس دوم این مجموعه در تاج سلطنتی ملکه الیزابت جای گرفت.

الماس خام و ۷۵۵.۵۰ قیراطی جوبیلی طلایی الماس دیگری است که در سال ۱۹۸۵ در آفریقای جنوبی کشف شد و به دلیل رنگ خاص خود، قهوه‌ای طلایی، شهرت یافت. این الماس بزرگترین الماس جلا داده شده با کیفیت جواهر در جهان است و روی تاج سلطنتی تایلند قرار دارد. در حالیکه این الماس از تمام الماس‌های جواهرات سلطنتی بریتانیا بزرگتر است اما به دلیل رنگ آن از کولینان اول قیمت کمتری دارد.

تصاویر | درشت‌ترین الماس‌های تاریخی و خاص جهان | الماس‌های گرانبهای ایران سر از کجا درآوردند؟ | تراشکاری که بیهوش شد جوبیلی طلایی در اختیار پادشاه تایلند است.

کوه نور هم که زمانی بزرگترین الماس جهان بود روی تاج ملکه مری بریتانیا قرار دارد. این الماس که در تراش تازه‌ خود ۱۰۵٫۶۰۲ قیراط وزن دارد، جفتِ الماس پرآوازه دریای نور است که هر دو از کهن‌ترین جواهرات شناخته شده در جهان هستند و سال‌ها میان حاکمان هند، مغول، افغان، ایران و بریتانیا دست به دست شده‌اند. کوه نور که از جنوب هند به دست آمده که بر روی تخت طاووس (هندی) جای داشت و توسط نادر شاه از هند به ایران آورده شد. پس از مرگ نادرشاه، الماس توسط افغان‌ها از روی تخت کنده و از ایران خارج شد و سر از بریتانیا درآورد. جالب اینکه در طول جنگ جهانی دوم این الماس، خارج از شهر لندن دفن شد تا به تاراج نرود.

زوج این الماس، دریای نور، به رنگ صورتی روشن است که عنوان بزرگترین الماس صورتی جهان را در اختیار دارد و هیچ گوهرشناسی نمی‌تواند آن را بدون آسیب از محل خود، استخراج کند. این الماس زیبا خواهری به نام نورالعین یا نور دیده هم دارد که گفته می‌شود از یک سنگ واحد تراشیده شده‌اند. نورالعین اکنون در مرکز نیم تاجی زنانه قرار دارد و در موزه جواهرات ملی ایران نگه داشته می‌شود.

تصاویر | درشت‌ترین الماس‌های تاریخی و خاص جهان | الماس‌های گرانبهای ایران سر از کجا درآوردند؟ | تراشکاری که بیهوش شد تاج نورالعین و الماس صورتی چشم نواز آن

الماس زرد فلورانسی هم از هند و در قرن ۱۵ یا ۱۶ سرچشمه گرفته است. این الماس زیبا که ۱۳۷.۲۷ قیراط و به رنگ زرد روشن است تا سال‌ها توسط خانواده مدیچی در فلورانس اداره می‌شد. بعدها و از طریق ازدواج فرانسیس سوم استفان لورن با ملکه ماریا ترزا به اتریش رفت و در تارج سلطنتی این کشور جای گرفت.

تصاویر | درشت‌ترین الماس‌های تاریخی و خاص جهان | الماس‌های گرانبهای ایران سر از کجا درآوردند؟ | تراشکاری که بیهوش شد الماس فلورانسی در انتهای رشته‌ای از تاج زنانه ملکه اتریش

با سقوط امپراتوری بزرگ اتریش در جنگ جهانی اول، به سوئیس برده شد و پس از دزدیده شدن از آمریکای جنوبی سر در آورد. متأسفانه مکان فعلی آن ناشناخته است و پس از آنکه در اوایل دهه ۱۹۰۰ در آمریکا دیده شده هیچ سندی از آن موجود نیست.

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه