ارسال به دیگران پرینت

مرکز آمار ایران:

آیا قیمت ماکارونی در ایران از فرانسه گران‌تر شده است؟

متوسط قیمت هر بسته نیم کیلوگرمی ماکارونی در بازار ایران طی ۶ سال گذشته بیش از ۱۶ برابر شده است.

آیا قیمت ماکارونی در ایران از فرانسه گران‌تر شده است؟

در حالی که مطابق نرخ‌‌های اعلامی از سوی عرضه کنندگان، متوسط بهای هر بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی در خرداد سال ۱۳۹۵ حدود ۹۸۰ تومان بوده، این نرخ در گزارش مرکز آمار ایران در مهر ماه سال ۱۳۹۹ با عنوان «متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب درمناطق شهری کشور– شهریور ١٣٩٩» برای شهریور سال پیش از آن یعنی در شهریور ۱۳۹۸ معادل سه هزار و ۹۸۹ تومان اعلام شده است.

متوسط قیمت هر بسته نیم کیلوگرمی ماکارونی در آخرین گزارش مرکز آمار ایران که مربوط فروردین ماه سال جاری خورشیدی است، هفت هزار و ۴۲۹ تومان اعلام شده است. 

اما سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دو روز پیش به دلیل آن چه افزایش نرخ آرد به دلیل حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، افزایش هزینه‌های دستمزد، کرایه حمل، بسته‌بندی کارخانه‌های تولیدکننده ماکارونی عنوان کرده، حداکثر نرخ قیمت مصرف‌کننده انواع ماکارونی رشته‌ای ساده در بسته‌های۵۰۰ گرمی را ۱۷ هزار تومان تعیین کرد. اقدامی که بر پایه گزارش برخی رسانه‌های در ایران، نرخ متوسط ماکارونی را در بازار به حدود ۱۶ هزار تومان رسانده است. البته به دلیل آن چه که کمبود عرضه ماکارونی در بازار ایران عنوان شده، بهای بسته‌های ۵۰۰ گرمی برندهای مختلف ایرانی در برخی سایت‌های فروش آنلاین با نرخ‌های ۳۱ و حتی ۷۸ هزار تومان نیز به فروش گذاشته شده است.

با توجه به نرخ ۳۰ هزار تومانی یورو در بازار آزاد تهران و نرخ نیمایی ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومانی یورو ، متوسط هر بسته نیم‌ کیلوگرمی ماکارونی به ترتیب به ۵۳ سنت یورو و ۶۱ سنت یورو رسیده است. این در حالی است که حداقل قیمت هر بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی در بازار فرانسه حدود ۶۵ سنت یورو و متوسط نرخ آن نیز حدود ۱.۲ یورو است. 

اما حداقل دستمزد خالص در فرانسه ماهانه هزار و ۲۶۹ یورو است که بر مبنای نرخ یورو در بازار آزاد معادل ۳۸ میلیون تومان است؛ این رقم ۶.۷ برابر حداقل دستمزد در ایران است که با افزایش ۵۷.۴ درصدی به بیش از پنج میلیون و ۶۷۹ هزار تومان رسیده است. 

بنابراین در حالی نرخ ماکارونی در بازار فرانسه حدود ۲ برابر بازار ایران است که حداقل دستمزد در این کشور ۶.۷ برابر ایران است. این بدان معناست که قدرت خرید حداقلی مردم فرانسه بر مبنای کالای ماکارونی بیش از ۳ برابر مردم ایران است.

 

 

همچنین بخوانید:

قیمت ماکارونی | مشکلات معیشتی مردم | سرانه مصرف برنج

منتظر افزایش 5 برابری قیمت ماکارونی باشیم؟

مهرداد نوری با بیان اینکه قیمت گندم برای صنف و صنعت در سال جدید قطعی شده است، اظهار کرد: قرار بود قیمت آرد نیز بر اساس نرخ گندم در ستاد تنظیم بازار نهایی شود، اما هنوز قیمت قطعی اعلام نشده است

منتظر افزایش 5 برابری قیمت ماکارونی باشیم؟
 

گمانه زنی‌ها و اعلام نظرهای اخیر، مبنی بر دو تا پنج برابر شدن قیمت ماکارونی، بر اساس انتظارات و تجربیات و در مورد افراد خارج از صنف حاصل ناآگاهی و شاید شیطنت‌های هدایت شده باشد، اما اعلام نرخ‌های ناموثق می‌تواند تقاضای کاذب در بازار ایجاد کند.

مهرداد نوری با بیان اینکه قیمت گندم برای صنف و صنعت در سال جدید قطعی شده است، اظهار کرد: قرار بود قیمت آرد نیز بر اساس نرخ گندم در ستاد تنظیم بازار نهایی شود، اما هنوز قیمت قطعی اعلام نشده است. انجمن صنایع آرد، قیمت آرد نول را ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام و سازمان حمایت آن را ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد کرده است، اما این قیمت تا زمانی که در ستاد تنظیم بازار مصوب نشود، قطعی نیست.

 

وی افزود: تولیدکنندگان ماکارونی انتظار دارند قیمت آرد هر چه زودتر تثبیت و بلافاصله قیمت ماکارونی تعیین شود، چراکه ادامه این وضعیت و بلاتکلیفی قیمت، به نفع صنعت نیست. محصول دو ماه آینده بازار باید امروز تولید شود و طولانی شدن اعلام قیمت‌های جدید ممکن است بازار را از لحاظ میزان عرضه در آینده با مشکل مواجه کند.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه قیمت ماکارونی در سبد غذایی مردم تاثیر دارد، اما باید به هزینه‌های تولید هم توجه شود، گفت: از سال ۱۳۹۹ به بهانه ثابت بودن قیمت گندم صنف و صنعت، نرخ فروش ماکارونی ثابت نگه داشته شده و افزایش سایر هزینه‌های تولید مثل بسته بندی، حمل و نقل، انرژی و دستمزد در آن لحاظ نشده است.

 

افزایش قیمت بیش از ۱۰۰۰ درصدی گندم نسبت به سال ۱۳۹۷

 

نوری با اشاره به افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی حقوق و دستمزد در دو سال اخیر و هزینه‌های حمل و نقل که روی قیمت سایر مواد اولیه هم تاثیرگذار است، گفت: سال ۱۳۹۷ قیمت گندم کیلویی ۹۰۰ تومان بود، اما الان فقط هزینه حمل هر کیلو از این محصول از بنادر جنوبی نزدیک به ۱۰۰۰ تومان است و قیمت گندم هم طی این چند سال نزدیک به ۱۳۰۰ درصد افزایش داشته‌ و از ۹۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده است.

اعلام نرخ‌های ناموثق، تقاضای کاذب ایجاد می‌کند

 

وی افزود: اگر این تعدیلات بخواهد همراه با افزایش نرخ آرد صنف و صنعت در سال جاری جبران شود، درصد بالای افزایش دور از ذهن نبوده، اما این رقم مورد نظر و پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایان ماکارونی نیست.

تولیدکنندگان در شرایط فعلی مطالبه این میزان افزایش قیمت را ندارند، چراکه با توجه به مشکلات معیشتی مردم همه باید با هم همکاری کنند.

 

گمانه زنی ها و اعلام نظرهای اخیر، در خصوص قیمت ماکارونی مبنی بر دو تا پنج برابر شدن آن، بر اساس توقعات و انتظارات، تجربیات و در مورد افراد خارج از صنف حاصل ناآگاهی و شاید شیطنت‌های هدایت شده باشد. اعلام نرخ‌های ناموثق، می‌تواند تقاضای کاذبی را در بازار ایجاد کند و تعلل در تولید، خلاء محصول در آینده را به همراه خواهد داشت.

نوری در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی انجمن درباره قیمت‌های جدید، اظهار کرد: برای جلوگیری از تشنج در بازار، اجازه می‌خواهم انجمن تا قطعی شدن قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار، سکوت اختیار کند. اما به مردم اطمینان می‌دهیم میزان این افزایش قیمت نسبت به سایر مولفه های تولید، به حدی نیست که جای نگرانی داشته باشد.

 

مصرف سالانه ماکارونی چقدر است؟

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی سرانه مصرف برنج را نزدیک به ۴۰ و ماکارونی را شش کیلوگرم اعلام کرد و گفت: با توجه به مصرف بالای برنج، نمی‌توان انتظار داشت با کنترل قیمت ماکارونی، افزایش قیمت برنج را جبران کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به نیاز صنعت ماکارونی به آرد سمولینا برای تولید با کیفیت، اظهار کرد: اما در سال‌های اخیر کشت گندم دوروم که آرد سمولینا از آن گرفته می‌شود کاهش داشته و در مواردی شرکت‌های معتبر خصوصی با پرداخت رقمی بالاتر از نرخ مصوب دولت از کشاورزان خواسته‌اند این نوع گندم را برایشان تولید کنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • rezaali.fazeli6768@gmail.com ارسالی در

      خدا رو شکر از کار گفتید دستمزد به کارگر اونجا چقدر هست... وگرنه از امروز باید غصه فرانسویا رو هم باید می‌خوردیم
      من پزشکم، تو مخارج زندگی موندم دیگه ببین اوضاع چطوره

    • دانیال ارسالی در

      اون مسول نادانی که که قیمت را با فرانسه مقایسه میکنه درامد کارگرها را هم مقایسه کنه دارید با اتش بازی میکنید

    • حمید اصلانی ارسالی در

      سلام بر مرکز آمار ایران !!! مثل اینکه خدای ناکرده حالتون مساعد نیست؟ آقای مرکز آمار که لازمه اش اطلاعات از تمام کشورها وحرکت های دولتی وخصوصی جهت قیاس وتبدیل آن به برنامه ریزی جهت پیشرفت کشور است .اما شما هنوز نمی دانید که در فرانسه در پایان جنگ جهانی دوم هم تورم ما را نواشت ! آره ببم ی خرده مطالعه بد نیست ؟ اما .درکوزه آنچه طراود که در درون اوست .با رئیس دولتی چون او .وضع شما هم معلومه!!!

    • علی ارسالی در

      با سلام تا زمانی که سازمانی با این فلسفه ایجاد میشود

      سازمان حمایت از
      مصرف کننده
      تولید کننده
      توزیع کننده عمده
      توزیع کننده خرد
      صادر کننده
      وارد کننده و ....کار بهتر از این نمیشود شعور مدیریت همین است که وجود ندارد.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه