ارسال به دیگران پرینت

رئیس‌جمهور ترکیه | اسحاق هرتزوگ | سالروز استقلال اسرائیل

«اردوغان» سالروز اشغال فلسطین را تبریک گفت

رئیس‌جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با همتای صهیونیست خود، سالروز اشغال فلسطین را که تل‌آویو آن را «سالروز استقلال» می‌خواند، تبریک گفت.

«اردوغان» سالروز اشغال فلسطین را تبریک گفت

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با «اسحاق هرتزوگ» همتای صهیونیست خود تلفنی گفت‌و‌گو کرد.

اسحاق هرتزوگ در این تماس تلفنی عید فطر را به اردوغان تبریک گفته و در مقابل رئیس‌جمهور ترکیه نیز آنچه در این گزارش «سالروز استقلال اسرائیل» خوانده شده، به همتای صهیونیست خود تبریک گفته است.

طبق بیانیه رسمی دفتر رئیس رژیم صهیونیستی، رجب طیب اردوغان در این گفت‌و‌گو  ابراز امیدواری کرده است که عید با خود «خوشی و صلح و نزدیک شدن قلب‌ها در منطقه» را به همراه داشته باشد.

دو طرف همچنین در تماس تلفنی درباره اهمیت گفت‌و‌گوی علنی و استمرار آن به منظور آنچه «حفظ آرامش و ثبات منطقه» خوانده شده، بحث و تبادل نظر کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که اسحاق هرتزوگ از اردوغان تشکر و در عین حال بیان کرده که همکاری با یکدیگر باید به نفع دو طرف ادامه پیدا کند.

 روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» هفته گذشته خبر داد که آنکارا به درخواست تل‌آویو از ورود ده‌ها نفر از اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به خاک ترکیه ممانعت به عمل آورده است.

 آنکارا و تل‌آویو از می ۲۰۱۸ - و پس از آنکه ترکیه به بهانه افزایش حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه و تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به قدس اشغالی، سفیر اسرائیل را اخراج کرد - به‌صورت متقابل سفیر نداشتند؛ اما چند ماهی است که روابط دو طرف عادی‌سازی شده و ترکیه و رژیم صهیونیستی اکنون در تلاش هستند تا در تمام زمینه‌ها روابط خود را توسعه دهند.

 روزنامه ترکیه‌ای «حریت» نیز در آستانه سفر هرتزوگ به ترکیه گفته بود که آنکارا حدود یک سال و نیم است که مذاکراتی محرمانه با تعدادی از کشورهای منطقه انجام می‌دهد که شاید هدف از آن پیدا کردن محل اقامت جدید برای اعضای حماس باشد. در ادامه این گزارش آمده بود، آنکارا به اطلاع حماس رسانده که اعضای نظامی این جنبش در ترکیه نخواهند ماند و ترکیه کمک نظامی به حماس نمی‌کند؛ اما فعالیت‌های سیاسی حماس در این کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

پس از عادی‌سازی روابط دو طرف، روزنامه عبری «اسرائیل هیوم»، هفته گذشته خبر داد که آنکارا به درخواست تل‌آویو از ورود ده‌ها نفر از اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به خاک ترکیه ممانعت به عمل آورده است.

اسرائیل هیوم به نقل از یک منبع فلسطینی گزارش داده بود: «این مسئله تنها مربوط به جلوگیری از ورودهای تصادفی [اعضای حماس به ترکیه] نبوده، بلکه آنکارا از ده‌ها نفر از فعالان حماس خواسته که خاک این کشور را ترک کنند. این عملا در دو ماه گذشته رخ داد و برخی از افراد مرتبط با شاخه نظامی حماس اخراج شدند.»

منبع مذکور که اشاره‌ای نیز به نام او نشده بود، بیان کرده بود: «اسرائیل در ورای این اقدام قرار دارد و لیستی از نام‌ ده‌ها نفر را به منظور جلوگیری از ورود آن‌ها به خاک ترکیه به بهانه دست داشتنشان در یک سری اقدام نظامی برای آنکارا ارسال کرده است. به همین دلیل ترکیه‌ای‌ها به نزد مقامات حماس رفتند و به آن‌ها گفتند: قول داده بودید که چنین چیزهایی را در خاک ما انجام ندهید. اکنون باید [خاک ترکیه را] ترک کنید.»

این گزارش در حالی منتشر شد که پیش از آن، کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از چند مقام بلندپایه صهیونیست خبر داده بود که از جمله شروط تل‌آویو برای بهبود روابط با آنکار محدودیت فعالیت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ترکیه بوده است. کانال ۱۳ خبر داده بود که دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گوهای داخلی پیرامون ترکیه تأکید کرده است که هر گونه فرایند برای عادی‌سازی روابط باید شامل محدودیت فعالیت‌های حماس در ترکیه باشد.

 

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه