ارسال به دیگران پرینت

کلاهبرداری | خرید و فروش ستاره‌

عجیب اما واقعی | کلاهبرداری نجومی با فروش ستاره‌های آسمان!+ویدئو

برخی از سایت‌های خارجی و ایرانی مدعی فروش ستاره در آسمان هستند. آنها می‌گویند می‌توانید یک ستاره را برای همیشه به نام خود کنید. قیمت آن هم از ۸۰۰ هزار تومان شروع می‌شود تا حدود پنج میلیون تومان. ارسال قولنامه خرید آن برای خریدار به سراسر ایران چهار روز طول می‌کشد

عجیب اما واقعی | کلاهبرداری نجومی با فروش ستاره‌های آسمان!+ویدئو

کلاهبرداری نجومی با فروش ستاره‌‌های آسمان

با اینکه عجیب به نظر می‌رسد اما کمپانی‌هایی وجود دارند که ستاره می‌‌فروشند و در ازای تحویل یک برگه کاغذ که «سند ستاره» نام دارد، پول دریافت می‌کنند! 

مثل دوران کودکی می‌توانید به یک ستاره در آسمان اشاره کنید و بگویید آن ستاره متعلق به من است. با این تفاوت که آن را خریده‌اید و سند آن را هم دارید! قیمت خرید ستاره از ۸۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

چند روزی است که در اینستاگرام فیلمی از یک اینفلوئنسر دست به دست می‌شود که در آن یک ستاره هدیه می‌گیرد. ستاره‌ای که به نام خودش نامگذاری شده است. اما چطور می‌توان در آسمان یک ستاره خرید و سند ستاره را گرفت؟

برخی از سایت‌های خارجی هستند که ادعای فروش ستاره در آسمان را دارند. قیمت‌ها هم از ۸۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. البته مدتی است که یک سایت ایرانی هم برای فروش ستاره فعالیت می‌کند. این سایت هم مدعی است نمایندگی شرکت‌های فروش ستاره را دارد.

تبلیغات فروش ستاره

«ثبت‌نام کنید و ستاره خود را نامگذاری کنید. با برنامه‌های منحصر به فرد ما ستاره را جستجو کنید. هدیه‌ای شخصی و مبتنی بر تم دریافت کنید. ارسال سریع، جهانی یا تحویل فوری الکترونیکی به سراسر جهان، هدیه‌ای برای همیشه ماندگار کنی! اکنون یک ستاره نام ببرید! از ۳۳ دلار.» این تبلیغ یکی از این سایت‌های فروش آنلاین ستاره است. یعنی با نرخ فعلی دلار خرید ستاره در آسمان حدود ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

یک سایت خارجی دیگر که ستاره می‌فروشد، قیمت‌های دیگری می‌دهد. قیمت هم بستگی به بسته‌ای دارد که خریدار انتخاب می‌کند. مثلا یک ستاره با گواهی کاغذ پوستی تمام رنگی ۱۶*۱۲ با نام ستاره، تاریخ و مختصات شخصی‌سازی شده، حدود ۵۹ دلار است. به عبارتی با نرخ فعلی دلار یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ستاره را می‌فروشند. با قاب فلزی طلایی حدود سه میلیون تومان و یک بسته‌بندی دیگر که حدود پنج میلیون تومان فروخته می‌شود.

قیمت ستاره‌ها بسته به اینکه دو ستاره کنار هم باشد یا یک ابرستاره پر نور با هم فرق می‌کند، اما ستاره‌ها از ۲۵ تا ۵۰ یورو قیمت‌گذاری شده‌اند.

ارسال قولنامه ستاره به سراسر ایران در ۴ روز

یک سایت ایرانی که برای خرید و فروش ستاره فعالیت دارد، هم قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌دهد. بر اساس تبلیغات این سایت بستگی دارد ستاره کدام شرکت خارجی را بخواهید. از یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تا یک میلیون ۹۰۰ هزار تومان.

این فروشنده می‌گوید: «هزینه ۳۳ دلاری که در سایت اصلی آمده فقط قیمت فایل دیجیتال خرید ستاره است. با هزینه‌های دیگر یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد.»

او می‌افزاید: «ما نمایندگی شرکت‌های فروش ستاره را داریم. ستاره خریداری شده نیز تا ابد به نام شماست و به افراد دیگر فروخته نمی‌شود.»

این فروشنده می‌گوید: ارسال سند نامگذاری ستاره و کارت هدیه آن اگر در تهران باشید سه تا چهار روز طول می‌کشد. اگر در شهرهای دیگر ایران باشید چهار تا پنج روز طول می‌کشد.

فروش ستاره، فریب است

اما آیا این ستاره‌ها به صورت رسمی به نام خریدار نامگذاری می‌شود؟ چه فایده‌ای دارد؟ سایت‌های فروش ستاره فایده آن را خاص بودن آن می‌دانند و اینکه همیشه در آسمان یک ستاره به نام شما می‌درخشد. اما آنطور که سایت espacepourlavie گزارش می‌دهد سایت‌های فروش ستاره تنها به دنبال پول خریداران هستند نه چیز دیگر!

بر اساس گزارش این سایت، برخی از شرکت‌ها در سراسر جهان ستاره‌هایی را به نام شما یا شخص دیگری در ازای پرداخت هزینه ثبت می‌کنند. این شرکت‌ها ادعا می‌کنند که این ثبت به نوعی رسمی است. اما فقط به دنبال پول شما هستند.

بر اساس این گزارش برخی سایت‌های فروش ستاره مدعی هستند که با اتحادیه بین‌المللی نجوم در ارتباط هستند. اما اتحادیه بین‌المللی نجوم این ادعا را رد می‌کند. هدیه ستاره در واقع یک هدف ارزشمند است، اما فریب مردم که نام ستاره‌های واقعی را می‌توان مانند هر کالای دیگری خریداری کرد، توجیه نمی‌کند.

حجم ویدیو: 6.28M | مدت زمان ویدیو: 00:02:22
منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ابراهیم اعظمی مهراباد ارسالی در

      تا وقتی احمق هست بازار این کلاهبردارها هم داغ هست،😂😂😂

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه