ارسال به دیگران پرینت

تغییرات آب و هوایی | پیامدهای اقتصادی کووید-۱۹

گزارشی از سازمان برنامه جهانی غذا (WFP)

جنگ در اوکراین، خاورمیانه و شمال آفریقا را به سمت گرسنگی عمیق تر سوق می‌دهد، زیرا قیمت مواد غذایی در حال رسیدن به بالاترین حدِ نگران‌کننده است.

گزارشی از سازمان برنامه جهانی غذا (WFP)

قاهره – برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد[1] (WFP) اعلام می کند که با آغاز ماه مبارک رمضان، هزینه‌های فزاینده مواد غذایی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا که وابسته به واردات هستند، چالش‌های بزرگ‌تری را برای میلیون‌ها خانواده که در حال تلاش برای دور نگه داشتن گرسنگی هستند، ایجاد می‌کند.

به طور سنتی یک ماه جشن، زمانی است که خانواده‌ها برای افطار روزه‌شان بر سر غذاهای سنتی جمع می‌شوند. امسال میلیون‌ها نفر برای خرید حتی ابتدایی‌ترین غذاها برای خانواده‌های خود با مشکل مواجه خواهند شد، زیرا جنگ در اوکراین قیمت‌های غذا را حتی از قیمت‌های نگران‌کننده بالاتر برده است.

کورین فلیشر، مدیر منطقه ای WFP گفت: “ما به شدت نگران میلیون ها نفر در این منطقه هستیم که در حال حاضر به دلیل ترکیب خطرناکی از درگیری، تغییرات آب و هوایی و پیامدهای اقتصادی کووید-19 برای دسترسی به غذای کافی تلاش می کنند.” «تاب آوری مردم در نقطه شکست است. این بحران موج‌های شوکی در بازارهای مواد غذایی ایجاد می‌کند که هر خانه‌ای در این منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هیچ کس در امان نیست.».

اثر ضربه‌ای بحران اوکراین فشار بیشتری را به منطقه وابسته به واردات اضافه می‌کند. قیمت آرد گندم و روغن نباتی -دو عنصر اصلی در رژیم غذایی اکثر خانواده ها- در سراسر منطقه افزایش یافته است. روغن پخت و پز در یمن 36 درصد و در سوریه 39 درصد افزایش یافته است. آرد گندم در لبنان 47 درصد، در لیبی 15 درصد و در فلسطین 14 درصد افزایش یافته است.

حتی قبل از درگیری در اوکراین، تورم و افزایش قیمت ها مواد غذایی اساسی را از دسترس آسیب پذیرترین اقشار خارج می کرد. بر اساس شاخص قیمت مواد غذایی سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، قیمت مواد غذایی در فوریه 2022 به بالاترین حد خود رسید.

هزینه سبد غذایی اولیه – حداقل نیاز غذایی هر خانواده در ماه – افزایش سالانه 351 درصدی را در لبنان ثبت کرد که بالاترین میزان در منطقه است. پس از آن سوریه با 97 درصد افزایش و یمن با 81 درصد افزایش قرار دارند. این سه کشور که همگی متکی به واردات مواد غذایی هستند، کاهش شدید ارزش ارز را گزارش کردند. در همین حال، خشکسالی در سوریه نیز بر تولید سالانه گندم این کشور تأثیر گذاشته است.

با افزایش قیمت های جهانی، منابع ناچیز برنامه جهانی غذا برای عملیات در منطقه، به ویژه در یمن و سوریه، حتی بیش از گذشته تحت فشار قرار خواهند گرفت. در هر دو کشور، درگیری و انقباض اقتصادی ناشی از آن، بیش از 29 میلیون نفر را نیازمند کمک غذایی کرده است. برنامه جهانی غذا از نزدیک به 19 میلیون نفر در دو کشور حمایت می کند.

افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و درگیری در اوکراین منجر به این شده است که برنامه جهانی غذا با 71 میلیون دلار هزینه اضافی در ماه برای عملیات جهانی در مقایسه با سال 2019 روبرو شود که افزایشی معادل 50 درصد است.

بحران اوکراین وضعیت بد مالی را بدتر می کند. نیازهای فوری بشردوستانه وجود دارد که نیاز به توجه دارد. اهداکنندگان در سال های اخیر به ما کمک کرده اند تا برای میلیون ها نفر در منطقه غذا تهیه کنیم. فلیشر افزود: اکنون وضعیت بحرانی است و زمان آن فرا رسیده است که سخاوتمندتر باشیم.

برنامه جهانی غذا در حال حاضر تنها 24 درصد از بودجه مورد نیاز خود در سوریه و 31 درصد از بودجه مورد نیاز خود را در یمن دارد. به دلیل محدودیت های بودجه، WFP قبلاً مجبور به کاهش جیره غذایی در هر دو کشور شده است. کاهش بیشتر خطر سوق دادن مردم به گرسنگی را دارد.

منبع : روند اقتصادی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه