ارسال به دیگران پرینت

بلینکن:

از عضویت سوئد و فنلاند در ناتو قویاً حمایت می‌کنیم

بلینکن گفت: با توجه به تغییرات در سطح جهانی، عضویت سوئد و فنلاند در ناتو به نفع آن‌ها تمام خواهد شد و «ما البته منتظر تصمیم‌گیری آن‌ها هستیم. اگر تصمیم آن‌ها همین باشد، قویاً حمایت می‌کنیم».

 از عضویت سوئد و فنلاند در ناتو قویاً حمایت می‌کنیم

 «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب در جلسه کنگره گفت، واشنگتن از عضویت سوئد و فنلاند در ناتو «قویاً حمایت می‌کند».

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب لایحه بودجه سال مالی ۲۰۲۳، اظهاراتی را درباره کشورهای دارای تخاصم با واشنگتن مطرح کرد و ادعاها علیه روسیه و چین را تکرار کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در آغاز این جلسه چند ساعته گفت: «به تازگی از سفر با [لوید] آستین وزیر دفاع به کی‌یف بازگشته‌ام و بی رحمی این جنگ قدرت و هدف دیپلماسی آمریکایی را برجسته ساخت. دیپلماسی ما، متحدان و شرکا را به سمت ملحق شدن به حمایت از اوکراین سوق داده است».

بلینکن  مدعی شد: «ما به پیش بردن این دیپلماسی ادامه می‌دهیم و از فرصت‌های راهبردی استفاده می‌کنیم تا هم زمان با تلاش کشورها در تنظیم سیاست‌ها و اولویت‌ها و روابط خود، به خطراتی که روسیه نشأت می‌گیرد اشاره کنیم».

او با اشاره به مبالغی که ماه گذشته میلادی از سوی کنگره برای کمک به اوکراین تصویب شدند گفت، انتظار دارد کنگره بسته بودجه جدیدی که روز پنجشنبه تحویل شده است، تصویب کند که ۲۰.۵ میلیارد دلار کمک نظامی، ۸.۵ میلیارد دلار کمک اقتصادی و ۳ میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه از جمله مقابله با کاهش امنیت غذایی در جهان را شامل می‌شود و در کل ۱۴ میلیارد دلار به وزارت امور خارجه آمریکا خواهد رسید.

وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد: «همنچنان که بر این بحران مبرم تمرکز داریم، وزارت امور خارجه به تداوم مأموریت‌های خود که در دیپلماسی ما مرکزیت دارند می‌پردازد که از جمله آن‌ها می‌توان به مدیریت مسئولانه رقابت با چین، تسهیل توقف درگیری‌ها در یمن و اتیوپی، مقابله با اقتدارگرایی و تهدیدات آن برای دموکراسی و حقوق بشر اشاره کرد».

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، بلینکن همچنین در این جلسه مدعی شد با توجه به تغییرات در سطح جهانی، عضویت سوئد و فنلاند در ناتو به نفع آن‌ها تمام خواهد شد و «ما البته منتظر تصمیم‌گیری آن‌ها هستیم. اگر تصمیم آن‌ها همین باشد، قویاً حمایت می‌کنیم».

روز گذشته (پنجشنبه) «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گفت: «اگر فنلاند و سوئد تصمیم بگیرند درخواست خود را ثبت کنند، ما به گرمی از آن‌ها استقبال می‌کنیم و انتظار می‌رود روند آن سریعاً طی شود».

 

استولتنبرگ گفت، می‌توان تمهیداتی را برای دوره میانی بین ارائه درخواست این دو کشور حوزه اسکاندیناوی و تصویب آن از سوی سی کشور عضو، در نظر گرفت و همکاری‌های نظامی را پیش از این زمان شروع کرد.

این در حالی است که روسیه درباره عواقب پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داده است. وزارت خارجه روسیه هشدار داده است که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو خطر بی ثباتی در شمال اروپا را به دنبال خواهد داشت.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه