ارسال به دیگران پرینت

فناوری

دانشمندان قصد دارند تعریف یک ثانیه را تغییر دهند!

یک ثانیه فقط یک ثانیه است. اما ما آن را این چنین تعریف کردیم. این تعریف در طول زمان بارها دستخوش تغییر شده است و ممکن است در اواخر این دهه مجددا تغییر کند

دانشمندان قصد دارند تعریف یک ثانیه را تغییر دهند!

دفتر بین‌المللی اوزان و معیارها واقع در منطقه‌ای نزدیک به پاریس با نام اختصاصی « BIPM » شناخته می‌شود که موظف به تعریف قراردادهای این چنینی در دنیا است. درحال حاضر، این گروه درحال بررسی دقیق تعریفی است که می‌توان برای یک ثانیه ارائه داد. BIPM مسئول نظارت بر تعریف هفت واحد اصلی در اندازه‌گیری را دارد:  زمان ،  طول ،  جرم ،  جریان الکتریکی ،  دما ،  شدت نور  و  مقدار ماده .

تلاش برای تعریف مجدد طول یک ثانیه از پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه ساعت‌سازی ناشی می‌شود. برای قرن‌ها جهان ما زمان را براساس چرخش زمین اندازه‌گیری می‌کرد. اجداد ما زمان را به روز، ساعت، دقیقه و ثانیه دسته‌بندی کردند اما به مرور زمان توانایی ما برای ردیابی زمان و تعریف ثانیه افزایش یافته است.

در سال 1967 و پس از دهه‌ها مطالعه، دانشمندان چرخش زمین به عنوان مبنای تعریف زمان را کنار گذاشتند و آن را با استفاده از اندازه‌گیری حرکات ذرات درون اتم تعریف کردند. به‌طور خاص، آن‌ها فرکانس طبیعی « سزیم 133 » را مبنا قرار دادند. اما آن‌ها قصد دارند در این بازنگری، به جای درنظر گرفتن این مقدار طبیعی، مقدار عددی ثابتی برای آن تعریف کنند.

تعریف یک ثانیه
 

سزیم 133  فلزی مایع است که به کمک حرکت آهسته ذرات آن می‌توان مقدار دقیق این عدد را بدست آورد. دانشمندان عقیده دارند که با این کار دقت تعریف یک ثانیه افزایش می‌یابد و می‌توان آن را قابل اعتمادتر از روش‌های قبل دانست.

دانشمندان برای تعیین این عدد ثابت از تابش لیزرهایی با فرکانس در حدود  فمتوثانیه  به سزیم 133 استفاده کردند. سازمان جهانی BIPM اعلام کرده است تا اواخر این دهه میلادی روش جدید تعریف ثانیه را ارائه می‌کند که دقت بالاتری نسبت به روش‌های پیشین دارد.

BIPM در پایان گفت: «در صورتی که احساس کنیم ثانیه‌های کبیسه روی دقت این تعریف اثر می‌گذارند، آن‌ها را نیز وارد محاسبات خود می‌کنیم تا به دقیق‌ترین روش تعریف شده برای طول ثانیه دست یابیم.»

منبع : دیجیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه