ارسال به دیگران پرینت

توقع داشتن یکی از دلایل مهم ناامیدی در روابط است

ده فرمان برای اینکه بدون توقع از دیگران زندگی کنیم

بزرگترین ناامیدی‌ای که ما انسان‌ها ممکن است در زندگی خود تجربه کنیم، زمانی است که انتظارات ما از دیگران برآورده نمی‌شود. کاهش توقعات‌مان از دیگران می‌تواند جلوی کشمکش‌ها و سوء‌تفاهم‌ها را بگیرد. اما چگونه می‌توانیم بدون توقع از دیگران زندگی کنیم؟

ده فرمان برای اینکه بدون توقع از دیگران زندگی کنیم

بزرگترین ناامیدی‌ای که ما انسان‌ها ممکن است در زندگی خود تجربه کنیم، زمانی است که انتظارات ما از دیگران برآورده نمی‌شود. کاهش توقعات‌مان از دیگران می‌تواند جلوی کشمکش‌ها و سوء‌تفاهم‌ها را بگیرد. اما چگونه می‌توانیم بدون توقع از دیگران زندگی کنیم؟

نادیا زکالوند: بارها این جمله را که «توقع داشتن از دیگران، به ما صدمه می‌زند»، شنیده‌ایم. داشتن توقع و انتظارات از دیگران مانعی بزرگ برای لذت بردن از زندگی‌مان است.  بنابراین برای پیشگیری از صدمه به روح و روان‌مان، بهتر است توقعات خود از دیگران را تا جایی‌که می‌توانیم کاهش دهیم.

اگر با ما موافق هستید و می‌خواهید از توقعات‌تان از دیگران کم کنید، روش‌های زیر به ‌کارتان می‌آیند:  

۱. به دنبال تایید دیگران نباشید

هرگز نمی‌توان به‌راحتی تایید همه افراد اطراف خود را به‌دست آورد. در واقع این خود شما هستید که از خودتان شناخت دارید. ارزش‌ها و اصول اخلاقی خود را به‌خوبی‌ می‌شناسید. پس چرا می‌خواهید از دیگران تاییدیه بگیرید؟  

یادتان باشد هرگز مجبور نیستید خودتان را به دیگران اثبات کنید یا برای گرفتن تایید از دیگران به آنها توضیح دهید که چرا برخی از کارها را انجام دادید. قرار نیست دیگران مهر تایید روی ارزش‌های شما بزنند. فقط با خودتان روراست باشید و همین کفایت می‌کند. یعنی لازم نیست که دیگران ارزش وجودتان را تایید کنند چراکه این ارزش درون خودتان نهفته است.

۲. قرار نیست حتما ما را دوست داشته باشند

نمی‌توانیم از دیگران توقع داشته باشیم دوست‌مان داشته باشند. در این دنیای شلوغ و سرسام‌آور با تمام خطرات و مشکلات اضطراب‌آوری که وجود دارند، نمی‌توانیم از دیگران بخواهیم حتما ما را دوست داشته باشند. البته همه ما از اطرافیان خود انتظار داریم به ما عشق و علاقه نشان دهند و ما احساس خاص بودن کنیم و شاد شویم. اگر شما هم اینگونه فکر می‌کنید، این حقیقت که «خوشبختی، درون شماست نه در دیگران» را فراموش کرده‌اید. بهترین احساس و شادی را زمانی تجربه خواهید کرد که به خودتان عشق بورزید.

البته اگر هنوز هم دوست دارید شما را دوست داشته باشند، این احساسی کاملا دوجانبه است. در واقع شما هم باید به دیگران عشق بورزید و آنها را دوست داشته باشید تا بتوانید محبت آنها را به‌دست آورید. در واقع هر آنچه می‌کارید، همان چیزی است که درو می‌کنید.

ده فرمان برای اینکه بدون توقع از دیگران زندگی کنیم

۳. از دیگران نخواهید شما را درک کنند

هر کدام از ما انسان‌ها دنیا را متفاوت از دیگری می‌بینیم. چراکه هر کس تجربه‌هایی متفاوت از دیگری دارد. برخی از افراد ممکن است با شما احساس نزدیکی کرده و حرف‌هایتان را درک کنند. اما دیگران کوچکترین درکی از آنچه که شما تجربه کرده‌اید نداشته باشند. بنابراین نمی‌توانید از آنها انتظار داشته باشید که کاملا درک‌تان کنند و هر آنچه که می‌گویید را کاملا متوجه شوند. بنابراین دست از سر این توقع بردارید تا راحت زندگی کنید. در واقع بهتر است خود شما دیدگاه‌های دیگران و تجربه‌های خاص آنها را بپذیرید.

۴. انتظار قدردانی از دیگران نداشته باشید

بیشتر ما وقتی کاری برای دیگران انجام می‌دهیم انتظار داریم از ما قدردانی کنند. این انتظار بسیار ناامیدکننده‌ای است. هرگز نباید پس از انجام کاری از دیگران بخواهیم که قدردان و سپاسگزارمان باشند. فقط کاری را که پذیرفته‌اید به بهترین شکل ممکن انجام دهید. اما اگر هنوز هم دوست دارید از شما قدردانی شود، خودتان این کار را برای خود انجام دهید. مثلا به خودتان یک وعده غذای خوشمزه، سفری کوتاه یا هر کاری که از عهده‌تان برمی‌آید، پاداش دهید.

۵. از دیگران نخواهید که به شما انگیزه بدهند

هرگز در مواقع ناامیدی نباید از دیگران توقع داشته باشید که به شما انگیزه ادامه زندگی بدهند. شاید زمانی این کار را برای کسی کرده‌اید یا دوستان دوران تحصیلی‌تان در مواقع شکست هایتان به شما کمک کرده باشند تا از لحظات سخت بیرون بیایید و برای بهبود بخشیدن وضعیت‌تان تلاش کنید. اما نمی‌توانید این توقع را همیشه و همه جا از دیگران داشته باشید. تنها چیزی که باید یاد بگیرید این است که چگونه لحظات سخت زندگی‌تان را بدون اینکه ناامید شوید از سر بگذارنید. یادتان باشد اگر انگیزه انجام دادن کاری را نداشته باشید، دیگران یا حتی هزاران توصیه و تماشای ویدیوهای انگیزشی نمی‌توانند برای شما کاری انجام دهند. بنابراین می‌توانید با کمک متخصصان روانشناسی یاد بگیرید که چگونه ذهنی قوی داشته باشید و برای ادامه راه زندگی به خودتان انرژی مثبت بدهید.

۶. نخواهید که دیگران با شما همانطور رفتار کنند که با آنها رفتار می‌کنید

البته همیشه شنیده‌ایم که «مردم با شما همان رفتاری را می‌کنند که با آنها دارید». اما این موضوع عملا در هر موقعیتی صادق نیست. بیشتر مردم عشق، محبت، مراقبت، احترام، پول و هر چیزی دیگر را از دیگران دریافت می‌کنند اما کمتر کسی است که همان موارد را برگردانند و به ما احساس شادی بدهند.

بنابراین بهتر است از دیگران انتظار همان محبت‌هایی را که به آنها می‌کنیم نداشته باشیم. این واقعیت را بپذیرید تا صدمه نبینید.ژ

بیشتر بخوانید:

عوامل اجتماعی موثر در سلامت؛ از ثبات اقتصادی تا محل زندگی

۷. از دیگران نخواهید کامل باشند

هرگز نمی‌توانید از دیگران انتظار داشته باشید که کامل باشند. همانطور که خودتان کامل نیستید، دیگران هم کامل نیستند و هیچ کس نباید به خواست دیگران تغییر کند. همه ما دیدگاه‌ها و انتخاب‌های خودمان را داریم و مجموعه این موارد هویت‌مان را شکل می‌دهند. در ضمن کامل بودن از نظر افراد متفاوت است. برخی از افراد توجه نشان دادن به زمان، کار یا لباس یا هر چیز دیگر را کامل بودن می‌دانند. بنابراین نمی‌توانید انتظارات خود از کامل بودن را به دیگری تحمیل کنید.

۸. از دیگران نخواهید به جای شما تصمیم بگیرند

نمی‌توانید از دیگران انتظار داشته باشید در مورد مسائل و مشکلات‌تان به‌جای شما تصمیم بگیرند. همه ما مشکلاتی داریم که خودمان باید با آنها مواجه شده و راه‌حل‌هایی برایشان پیدا کنیم. بیشتر مواقع دوست داریم از مشکلات‌مان با دیگران صحبت کنیم و نظر و انتخاب‌های آنها را جویا شویم. این کار فشار زیادی به دیگران می‌آورد و حتی ممکن است به‌جای اینکه تصمیم‌گیری نهایی را خودتان انجام دهید، انتخاب‌های آنها را برگزینید. درست است که شنیدن نظرات دیگران درباره مسائل مختلف خوب و آگاهی‌بخش است. اما فقط افراد ترسو و بازنده دایما برای کارها و تصمیم‌گیری‌های زندگی‌شان از دیگران کمک می‌خواهند و نمی‌توانند با مشکلات خود به تنهایی روبه‌رو شوند. افراد برنده، کسانی هستند که به محض مواجهه با یک مشکل، آن را بررسی و برای آن راه‌حلی می‌یابند و در مسیر حل مشکل قدم می‌گذارند. پس مانند برنده‌ها رفتار کنید.

ده فرمان برای اینکه بدون توقع از دیگران زندگی کنیم

۹. از دیگران نخواهید که ذهن‌تان را بخوانند

هیچ کس نمی‌تواند ذهن دیگران را کاملا بخواند. در واقع گاهی از روی رفتارهای دیگران تا حدی افکارشان را حدس بزنیم. اما نمی‌توان از دیگران توقع داشت که آنها هم در مورد احساسات و افکارمان حدس بزنند و به نوعی ذهن‌مان را بخوانند. بنابراین اگر می‌خواهید ارتباط صحیحی با دیگران داشته باشید، آنچه را که فکر یا احساس می‌کنید به زبان بیاورید. به‌جای اینکه ذهن‌تان را با چنین انتظار بی‌جایی از دیگران مشوش کنید، قلب‌تان را باز کنید تا سبک و رها شوید.

۱۰. قرار نیست همه موافق شما باشند

نمی‌توانید از دیگران انتظار داشته باشید که با تمام افکار و عقاید شما موافق باشند. در واقع هرگز نمی‌توانید به‌راحتی کسی را که مخالف شماست را به فردی موافق تبدیل کنید. بنابراین به‌جای اذیت کردن خود و دیگران بپذیرید که هر کس عقاید خود را دارد و ممکن است این عقاید با افکار و عقاید دیگران متفاوت باشد.

با توجه به راهکارهای بالا می‌توانید در مدت زمان کم به‌طور کلی از توقعات خود بکاهید.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه