ارسال به دیگران پرینت

تصویر روز ناسا:‌

سایه بزرگترین قمر منظومه شمسی روی سیاره مشتری

در اواسط اسفندماه گذشته، سایه‌ای تاریک بخشی از سیاره مشتری را پوشاند و نواری روی آن طی کرد.

سایه بزرگترین قمر منظومه شمسی روی سیاره مشتری

در اواسط اسفندماه گذشته، سایه‌ای تاریک بخشی از سیاره مشتری را پوشاند و نواری روی آن طی کرد. چنین چیزی در سیاره مشتری اتفاقی نادر محسوب نمی‌شود و برخلاف زمین، «ماه‌گرفتگی»‌های متعددی در آن رخ می‌دهد. ناسا امروز در تصویری که فضاپیمای «جونو» (Juno) ثبت کرده، عبور سایه قمر گانیمد از روی ابرهای بزرگ مشتری را به اشتراک گذاشته است.

گانیمد لقب بزرگترین قمر منظومه شمسی را دارد و قطر آن ۱.۶ برابر قطر قمر زمین است. با این حال، به نسبت اندازه سیاره مشتری به قدری کوچک است که سایه آن فقط بخش کوچکی از مشتری را می‌پوشاند.

در سیاره مشتری، با ۷۹ قمری که در اطراف آن گردش می‌کنند، ماه‌گرفتگی‌ها اتفاق نادری نیستند و در بیشتر روزها سایه حداقل یکی از آن‌ها بخشی از مشتری را در بر می‌گیرد. جالب‌تر اینکه فضاپیمای جونو در اواسط اسفندماه گذشته گذری از نزدیکی مشتری داشت و توانست تصویری از این پدیده بگیرد که ابرها و سایه گانیمد را با جزئیات بالا و بزرگ ثبت کند.

ماموریت جونو

فضاپیمای جونو در ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ / ۵ اوت ۲۰۱۱ به سوی سیاره مشتری پرتاب شد تا ماموریتی برای کاوش این سیاره داشته باشد. جونو برای بررسی ابرهای چگال مشتری و کشف منشا شکل‌گیری و تکامل آن ساخته شد تا بتوانیم اطلاعات بیشتری از سایر غول‌های گازی در کیهان مثل مشتری به دست آوریم.

طرح این فضاپیما در سال ۲۰۰۳ میلادی/۱۳۸۲ خورشیدی به ناسا پیشنهاد شد و جونو در ۴ ژوئیه ۲۰۱۶ / ۴ تیر ۱۳۹۵ به مشتری رسید. جونو تاکنون دستاوردهای علمی بسیاری داشته و حقایق عجیبی از مشتری مثل شفق‌های قطبی دایره‌ای روی آن پیدا کرده است. داده‌های جونو تا امروز دانش ما از سیاره مشتری و منظومه شمسی را متحول کرده است و تصاویر زیبا و شگفت‌انگیزی، مثل تصویر بالا از آن برای ما ارسال کرده است.

 

منبع : دیجیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه