ارسال به دیگران پرینت

قیمت نفت | جهان | معاملات نفت | نفت و گاز

روند افزایشی قیمت نفت ادامه یافت

قیمت نفت در اوایل معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر تنشهای ژئوپلیتیکی متاثر از هشدار روسیه برای قطع عرضه گاز به لهستان و بلغارستان و امیدواری به تدابیر محرک اقتصادی چین، افزایش یافت.

روند افزایشی قیمت نفت ادامه یافت

قیمت نفت در اوایل معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر تنشهای ژئوپلیتیکی متاثر از هشدار روسیه برای قطع عرضه گاز به لهستان و بلغارستان و امیدواری به تدابیر محرک اقتصادی چین، افزایش یافت.

 بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۲۷ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۰۶ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۱۱ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش، به ۱۰۲ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه رسید.

قیمتهای نفت روز سه‌شنبه در معاملات پرنوسانی که تحت تاثیر نگرانی‌های عرضه و تقاضا بر سر اختلال صادرات نفت و گاز روسیه و وخامت دورنمای اقتصادی جهانی قرار گرفته بود، با حدود سه درصد افزایش بسته شد.

شرکت گازپروم روسیه به لهستان و بلغارستان اعلام کرد عرضه گاز به این کشورها را از روز چهارشنبه قطع خواهد کرد. با این اقدام تنشهای میان مسکو و غرب بر سر حمله نظامی به اوکراین تشدید خواهد شد.

این خبر باعث شد بهای معاملات دیزل حاوی سولفور کم در بازار نایمکس روز سه شنبه بیش از ۹ درصد افزایش پیدا کرده و در ۴.۴۷ دلار در هر گالن بسته شود که رکورد بالای برای قیمت نهایی این معاملات بود.

استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی SPI در یادداشتی نوشت: قیمت نفت با تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی حمایت شده است. قطع جریان گاز خبر جدیدی نیست اما روسیه موقعی این کار را انجام می دهد که نگرانیها نسبت به رکود تورمی موج می زند.

صندوق بین‌المللی پول روز سه شنبه هشدار داد آسیا به دلیل جنگ در اوکراین، افزایش هزینه‌های کالا و کندی اقتصاد چین که ابهامات قابل توجهی را به وجود آورده است، با چشم انداز رکود تورمی روبروست.

همزمان با تلاش دولت چین برای مهار موج جدید شیوع کووید ۱۹ در پایتخت و جلوگیری از اعمال قرنطینه‌های مشابه شانگهای، بانک مرکزی این کشور روز سه شنبه اعلام کرد حمایتهای سیاست پولی خود را برای اقتصاد مضاعف خواهد کرد. هر گونه اقدام محرک مالی، تقاضا برای نفت را تقویت خواهد کرد.

با وجود تمدید قرنطینه‌ها در چین که بزرگترین بازار هواپیمایی آسیاست، تقاضا برای پروازهای داخلی چین بهبود یافت و ظرفیت هواپیمایی جهانی را به بالاترین حد خود در سال ۲۰۲۲ رساند.

وعده آمریکا برای افزایش تولید نفت و گاز

در این بین، جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد تولید نفت و گاز آمریکا رو به افزایش است و به افزایش ادامه می دهد تا افت عرضه یک تا یک و نیم میلیون بشکه در روز نفتی که از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین از بازار حذف شده است را جبران کند.

جنیفر گرانهولم به شبکه سی ان بی سی گفت: افزایش عرضه نفت آمریکا به بازار حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد بود و نخست از محل آزادسازی نفت از ذخایر نفت استراتژیک تامین می‌شود. این آزادسازی از ابتدای مه آغاز می‌شود و به مدت شش ماه ادامه خواهد داشت.

دولت آمریکا انتظار دارد در ماه‌های آینده تولید داخلی نفت افزایش پیدا کند و به تثبیت قیمتهای نفت و بنزین کمک کند.

گرانهولم درباره تاثیر آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک گفت: شاید به همین دلیل است که شما شاهد ثبات نسبی قیمتها هستید. وی در ادامه افزود: اگر اروپا واردات نفت روسیه را ممنوع کند، بازارهای جهانی نفت ممکن است واکنش نشان دهند. اگر آنها تصمیم بگیرند محدودیت مشابه یا به نوعی محدودیت روی واردات نفت روسیه اعمال کنند، بدون شک روی قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت زیرا عرضه بیشتری از بازار حذف می‌شود.

وزیر انرژی آمریکا گفت: مصرف کنندگان مایل هستند بخشی از این هزینه‌ها را به عنوان فداکاری و در شرایطی که دنیا موضع قاطع‌تری نسبت به روسیه اتخاذ می کند، تحمل کنند اما دولت بایدن می خواهد مطمئن شود که می‌تواند هر گونه تاثیر افزایش هزینه‌ها را کمتر کند به خصوص برای طبقه متوسط که درآمد کمتری دارند و واقعا بیش از سایر گروه‌های جامعه تاثیر افزایش هزینه‌ها را لمس می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، آمار رسمی ذخایر هفتگی آمریکا بعدازظهر روز جاری منتشر می شود. آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت خام و سوختهای تقطیری آمریکا هفته گذشته افزایش داشت اما ذخایر بنزین کاهش پیدا کرد.

 

 

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه