ارسال به دیگران پرینت

ایران زمین

تصاویر آخرالزمانیِ روزهای اخیر سد کرخه

‏محمد مالی، فعال رسانه‌ای، با انتشار این تصاویر در صفحه‌ی توییترش نوشت: هر کسی به شما گفت پایین‌دست سد و رودخانه کرخه در خوزستان؛ شلتوک و صیفی یا هر نوع گونه دیگر کشاورزی کاشته‌اند، این عکس‌های آخرالزمانیِ روزهای اخیر سد کرخه را نشان او دهید و تمام.

تصاویر آخرالزمانیِ روزهای اخیر سد کرخه

20220423_225355

20220423_225353

20220423_225357

 

تاریخچه سد کرخه

مطالعات طرح توسعه منابع آب و خاک حوضه آبریز رودخانه کرخه از سال 1335 توسط شرکت آمریکایی آغاز گردید. متعاقب آن شرکتهای ایرانی و خارجی مطالعاتی در رابطه با سدسازی به شرح ذیل روی این رودخانه انجام داده اند:

  • مطالعات مرحله شناخت توسعه آبیاری حوضه بالادست رودخانه کرخه در سال 1345
  • مطالعات تکمیلی دو شرکت ایرانی و ایتالیائی در سال 1347
  • مطالعات امکان یابی سد مخزنی کرخه توسط مهندسین مشاور عمران و منابع آب ایران در سال 1358
  • پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطالعاتی توسط جهاد سازندگی انجام شد.
  • مطالعات تکمیلی مرحله اول سد کرخه توسط شرکت مهاب قدس در سال 1367

موقعیت و جانمایی

سد کرخه در 21 کیلومتری شمال غرب اندیمشک در استان خوزستان (در جنوب غربی ایران) احداث گردیده است. این پروژه در 48 درجه و 8.7 دقیقه طول شرقی و نیز 32 درجه و 6.29 دقیقه شمالی واقع شده است.

مشخصات رودخانه

رودخانه کرخه از مناطق میانی و جنوب غربی رشته کوه‌های زاگرس در نواحی غرب و شمال غرب کشور سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی در حدود 900 کیلومتر در امتداد شمال به جنوب سرانجام در مرز مشترک ایران و عراق به مرداب هورالعظیم می‌رسد. رودخانه کرخه پس از رودخانه‌های کارون و دز سومین رودخانه بزرگ ایران از نظر آبدهی محسوب می شود.

مشخصات حوضه آبریز

حوضه آبریز کرخه به وسعت حدود 43 هزار کیلومتر مربع، بین 46 درجه و 57 دقیقه تا 49 درجه و 10 دقیقه شرقی و 31 درجه و 48 دقیقه تا 34 درجه و 58 دقیقه عرض شمالی واقع شده است.

ویژگی ها

  • بزرگترین سد تاریخ ایران
  • دارای بزرگترین دریاچه مصنوعی کشو

زمان شروع و پایان

  • شروع عملیات: اسفند ماه سال 1370
  • انحراف آب رودخانه کرخه: مهرماه سال1374
  • آبگیری سد: بهمن ماه سال 1378
  • افتتاح بخش ساختمان بدنه و سرریز: فروردین ماه سال 1380
  • بهره برداری از اولین واحد نیروگاه: شهریور ماه سال1381 "31مردادماه 1381 ساعت 19:30"
  • بهره برداری ازدومین واحد نیروگاه: دی ماه سال1381 "1 بهمن ماه 1381 ساعت 17:40"
  • بهره برداری ازسومین واحد نیروگاه: مرداد ماه سال1382 "6 خردادماه 1382 ساعت 22"
  • شروع عملیات تکمیلی و ساماندهی سد کرخه: اردیبهشت ماه 1383
  • آغاز بهره برداری از دریچه های سرریز: اردیبهشت 1383
  • افتتاح تونل انتقال آب دشت عباس: اول اردیبهشت 1384

 

کرخه توسط چه کسانی ساخته شد؟

در میان سال­ه‌ای ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۹، مطالعات اولیه سد کرخه و HEPP توسط شرکت‌های مهندسی ایرانی و خارجی راه اندازی شد. پس از انقلاب اسلامی، مطالعات تکمیلی روی سد کرخه و HEPP به شرکت مشاوره مهندسی مهاب قدس واگذار شد. سپس در سال ۱۹۸۷ محور‌های سد جدید به شرکت مشاوره مهندسی مهاب قدس و یک شرکت چینی به نام کانیک پیشنهاد شد. فعالیت‌های ساخت سد در سال ۱۹۹۱ شروع و آخرین واحد موتورخانه‌­ای در سال ۲۰۰۳ شروع به کار کرد.

در سال ۱۹۵۶ شرکت آمریکایی توسعه و منابع (DRC) با ریاست دیوید ای. لیلینتال، رئیس سابق مجلس محلی تنسی، مطالعاتی را درباره سد کرخه راه اندازی کرد. سرانجام در سال ۱۹۹۰ مطالعات و طرح نهایی توسط مشاوران شرکت مهاب قدس و با رهبری مهندس ارشد “محمد سلیمانی” تکمیل شد. بخش مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخت سد کرخه را در سال ۱۹۹۲ آغاز و عملیات ساخت آن را در سال ۲۰۰۱ به پایان رسانید. ۱۲۰ شرکت قراردادی و مشاور و ۵۰۰۰ کارگر در دوران ساخت سد مشغول فعالیت بودند. البته متأسفانه ۴۰ نفر در طی مراحل ساخت سد جان خود را از دست دادند.

 

 

 

سد کرخه کجاست؟

سد کرخه و پروژه HEPP بر روی رودخانه کرخه، در ۲۱ کیلومتری شهر اندیشمک استان خوزستان در جنوب غربی ایران راه اندازی شد. این سد در موقعیت ۷/۴۸۰۸ غرب عرض جغرافیایی و ۲۹/۳۲۰۶ طول جغرافیایی قرار گرفته است. رودخانه کرخه از بخش­‌های میانی و جنوب شرقی زنجیره کوه­‌های البرز سرچشمه می­‌گیرد. این رودخانه ۹۰۰ کیلومتر به طرف جنوب می­‌آید تا به تالاب حور العظیم، واقع در خط مرزی ایران و عراق می­‌ریزد. رودخانه کرخه از نقطه نظر حجم طولی، پس از رودخانه‌­های کارون و دز در جایگاه سوم قرار دارد.

 

چرا کرخه ساخته شد؟

  • ذخیره و تأمین مصرف آب کشاورزی بیش از ۳۴۵۰۰۰ هکتار زمین زراعی استان خوزستان و ایلام.
  • تولید سالانه ۹۳۴ گیگا وات ساعت انرژی هیدروالکتریکی.
  • کنترل سیل­‌های ویرانگر 
  • کاهش شیب هیدرولیکی
  • به عنوان یک سلاح استراتژیک

 

ویژگی‌­های خاص این سد چیست؟

  • بزرگترین سد دارای دریاچه مصنوعی ایران با مساحت ۱۶۰ کیلومتر مربع و ظرفیت ذخیره به میزان یک سوم مخازن سدی کشور.
  • جاذبه توریستی و ماهی‌گیری.

 

مشخصات پروژه کرخه چیست؟

مشخصات فنی سد کرخه

تاریخ آغاز پروژه

1370

تاریخ پایان پروژه

فروردین ماه 1380

نوع سد

سد خاک رس با هسته خاکی

ارتفاع سد 

127 متر

طول تاج سد 

3030 متر

عرض تاج سد 

12 متر

عرض پی

100 متر

نوع سرریز

سرریز جناغی دریچه‌دار با سرسره آبی

ظرفیت تخلیه سرریزها

18260 متر مکعب بر ثانیه

نوع توربین

فرانسیس عمودی

تعداد توربین‌

3

ظرفیت نیروگاه

400 مگا وات

میانگین تولید سالیانه 

934 گیگا وات ساعت

هزینه اجرا

4900 میلیارد ریال

درآمد سالانه 

599 میلیارد ریال

همچنین بخوانید:
 

آب و هوا

وقتی ما خودمان، تالاب‌های کشور را خشک کرده و ریزگرد ایجاد می‌کنیم، چه انتظاری دارید که دل دولت‌های همسایه به حال ما بسوزد؟

افزایش میزان ریزگردها و تراکم سطح آلایندگی‌ هوا در تهران و مناطق مرکزی کشور، این روزها مشکلات جدی را برای بسیاری از هموطنان در بحبوحه بازگشایی حضوری مدارس، دانشگاه‌ها و عدم تعطیلی شهرها ایجاد کرده است.

وقتی ما خودمان، تالاب‌های کشور را خشک کرده و ریزگرد ایجاد می‌کنیم، چه انتظاری دارید که دل دولت‌های همسایه به حال ما بسوزد؟
 

افزایش میزان ریزگردها و تراکم سطح آلایندگی‌ هوا در تهران و مناطق مرکزی کشور، این روزها مشکلات جدی را برای بسیاری از هموطنان در بحبوحه بازگشایی حضوری مدارس، دانشگاه‌ها و عدم تعطیلی شهرها ایجاد کرده است. 

محسن موسوی خوانساری، فعال با سابقه حوزه آب و محیط زیست و همچنین سدسازی در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به علل و دلایل بروز این وضعیت، اظهار داشت: این مسئله، دو بعد مربوط به کانون‌های خارج از کشور و کانون‌های داخلی را شامل می‌شود. کانون‌های خارج از کشور نیز، خود به چند قسمت تقسیم می‌شود. یک، منشا آن است که از عربستان، سوریه و جنوب آن منطقه سرچشمه می‌گیرد و دیگر به دلیل سدسازی‌هایی است که در دجله و فرات انجام شده است. 

 

وقتی ما خودمان ، تالاب‌های کشور را خشک کرده و ریزگرد ایجاد می‌کنیم، چه انتظاری دارید که دل دولت‌های همسایه به حال ما بسوزد؟

 

وی، اضافه کرد: این سدسازی‌ها، اسباب خشکیدن تالاب‌های جنوب عراق را فراهم کرده است. در بعد داخلی، وقتی ما خودمان با دست خودمان، تالاب‌های کشور را خشک کرده و ریزگرد ایجاد می‌کنیم، شما چه انتظاری دارید که دل دولت‌های همسایه به حال ما بسوزد؟ در ماده 35 برنامه ششم توسعه ذکر شده که باید 11 میلیارد متر مکعب آب-معادل یک سوم از آب‌های سطحی کشور- به سمت رودخانه‌ها و تالاب‌ها سرازیر شود. 

 

گرد و غبار برخاسته از دریاچه نمک قم به مراتب از گرد و غبارهای وارد شده از خارج خطرناک‌تر است.

این فعال محیط زیست، تصریح کرد: اگر چنین اقدامی صورت بگیرد، هم رودخانه‌ها و هم تالاب‌ها، حیات مجددی یافته و اکوسیستم در آن زنده خواهد شد. ضمن اینکه به این وسیله، کانون‌های گرد و غبار داخلی-اعم از جازموریان، گاوخونی و بخصوص دریاچه نمک قم- نیز خاموش خواهند شد. ما در همین فقره، دریاچه نمک قم که در کنار قطب 25 میلیون نفری استان‌های قم، تهران، البرز و قزوین قرار گرفته، اهمیت مسئله را به دست فراموشی سپردیم و تمام آبراهه‌ها به سمت این دریاچه را بستیم. 

موسوی، ادامه داد: گرد و غبار این دریاچه-به دلیل نزدیکی به تهران- به مراتب خطرناک‌تر از گرد و غباری است که از خارج از کشور به داخل وارد می‌شود. بنابراین، ما باید در ابتدا، قانون برنامه ششم را اجرا کنیم و وزارت نیرو نیز باید شجاعانه حق‌آبه زیست‌محیطی تالاب‌ها را رهاسازی کند. همچنین باید مصرف آب کشاورزی را از محل آب‌های سطحی و زیرزمینی کاهش دهیم تا حیات به رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور برگردد. 

 

سدسازی ترکیه بر روی دجله و فرات باعث خشکیدن تالاب‌های جنوب عراق شده و ما با ریزگردها تاوان آن را می‌پردازیم.

این فعال حوزه سدسازی در ادامه، ضمن اشاره مجدد به فعالیت دولت ترکیه در سدسازی بر روی دجله و فرات و تبعات آن، خاطرنشان کرد: در مورد رودخانه‌های مرزی ما به دیپلماسی فعال در حوزه آب نیاز داریم که در طول 40 سال گذشته، متاسفانه بسیار ضعیف عمل کردیم. آخرین قراردادهای ما در حوزه دیپلماسی آب، یکی به سال 1351 و قرارداد با افغانستان برمی‌گردد و دیگری به 1354 با عراق. در مورد ترکیه هم، این کشور، مخازن بزرگی-تا سه برابر حجم آب ورودی به دجله و فرات- ایجاد کرده و کنترل این دو رود برای آبگیری در دست دولت آنکارا قرار دارد. 

 

وی، اضافه کرد: به همین علت نیز، یک سری تالاب‌ها در جنوب عراق خشکیده که ما نیز در ایران، تاوان این خشک شدن تالاب‌ها را با تحمل آسیب ناشی از ریزگردها می‌دهیم. ما به هر مشقتی که بوده، یک سوم هورالعظیم در ایران را با تخصیص حق آبه از کرخه، زنده نگه داشته‌ایم اما متاسفانه، دو سوم دیگر این تالاب در عراق خشک شده است. نکته مهم اینکه، ما باید به فکر تشکیل یک R.B.O (اتحادیه منافع مشترک آبی بین کشورهای همسایه) باشیم. 

حق‌آبه ایران به رغم وجود الزام قانونی از سوی طالبان داده نمی‌شود

 

موسوی، ادامه داد: به طور مثال، ما طی 50 سال گذشته به صورت کاملا سازنده با کشور جمهوری آذربایجان در این زمینه همکاری داشته و حقوق 

آبی متقابل طرفین به خوبی رعایت می‌شود. اما در مورد افغانستان شاهد بودیم که حق‌آبه ایران از سوی این کشور-به رغم وجود الزام قانونی-داده نشد. 

 

این فعال حوزه آب و انرژی، همچنین در پایان نیز یادآور شد: در دوره قبل هم که طالبان در افغانستان حاکم بودند، حق آبه ایران به سمت هامون سرازیر نشد و اکنون و در این دوره هم شاهد این اقدام غیرقانونی از سوی همسایه شرقی کشور هستیم. 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • داریوش ارسالی در

      عکس سر ریز سد رو گذاشته میگه اب نداره 😄 خوب لامصب یه عکسم از پشت سرت میزاشتی 😐 اون اب جلوی سد از کجا میاد 😐 اون ابی که عکسش افتاده چی ؟ چرا لاف میزنی ، پر بارش ترین باران سال رو خوزستان داشته 😎 اب رو اونور انتقال ندین بسه مردم خوزستانه 😑

      • مسعود د ارسالی در

        داداش اون آبی که میگی کجاست چیز توهم زایی زدی خدای نکرده

    • جاسم دست پیش ارسالی در

      آب خوزستان که به یدک که می رسید همش انتقال دادن وقتی مسیر آب عوض میکنند معلومه که آب پشت سد نمی ماند این درمورد کارون هم صدق میکند کل سدهای که ساختن خشک کردن و آب انتقال دادن استانهای مثل قم کرمان و اصفهان یزد

      • ناشناس ارسالی در

        خوزستان آبی نداره همش مال لرستانه

      • محمد ارسالی در

        عزیز جان از خود اصفهان دارن برا یزد و کرمان آب میبرن بعد چطور آب اهواز میاد اصفهان ؟؟؟!!!!سد زاینده رود درحال حاضر فقط ۱۵درصد آب داره.آب اهواز کجابوده؟!

      • زهرا ارسالی در

        خوب،نباید آب میدادن به استان های دیگه ؟😐

      • پیمان ارسالی در

        چرت نگو

    • شهروند ارسالی در

      بانی و مسئول این وضع شماها هستید وقتی با طبیعت اینطور بازی میکنید و آب رو حبس میکنید پشت سد همچین وضعی پیش می آیید اگر راست میگوید سد رو خراب کنید و بزار روال طبیعی رود خود بخود خودش راه و روش جاری شدن رود انجام بشه .

      • سالار ارسالی در

        آب رودخانه خشک نشده عزیز بلکه ذخیره آب دریاچه پشت سد بخاطر کشت تابستانه پارسال کشاورزان پایین دست سد و همچنین عدم بارندگی تموم شده حالا هم تا چندتا سیل خوب مثل سیل سال ۹۸ نیاد آب پشت سد بالا نمیاد

      • ایرانی ارسالی در

        انتقال آب به این استان وآن استان برای مردم نیست. صاحبان زروزور در کشور آب را برای اهداف شخصیشان به اسارت گرفته اند بدون کوچکترین توجهی به نابودی کشور وبدبخت شدن مردم.

    • ایوب ارسالی در

      کرخه آبش از کجاها تامین می‌شد العان خشک شده است از رودخانه از کجا اگر ازرودخانه سر چشمه رودخانه اش کجابود چرا این‌جوری خشک شده مسببش کی هست

      • Fatemeh1400 ارسالی در

        مسببش فقط اصفهان زیاده طلبه

      • رها ارسالی در

        چی‌میگی اصفهان خودش زاینده رود داره ندیدی از کجا چرند میگی

    • علی ارسالی در

      اینطرف سد خشکه اونطرف خروجی اب داره!! عجبا

      • ایرانی ارسالی در

        دوستان همدیگر را متهم نکنیم آب به دست مردم نمیرسه. آب صرف اهداف شخصی صاحبان قدرت درکشور میشود. شما اعتراضات مردم اصفهان را ندیدید. اعتراضات مردم جنوب کرمان را ندیدید. روزانه هزاران میلیاردمتر مکعب آب به کشور های دیگه فروخته میشه.

    • ناشناس ارسالی در

      اگر سد سازیهای بدون پشتوانه تحقیقاتی وانتقال اب از سر شاخه ها جهت آبادی کویر نه کویر آباد خواهد شد ونه جلگه خوزستان بلکه هر دو را از دست خواهید داد علاوه بر آن ریز گرتها تا مشهد خواهند رسید وعجز ونا توانی را خواهید دید

    • مهدی ارسالی در

      تنها راه نجات کشور از این بحران .انتقال اب از دریای خزر یا دریای جنوب به فلات مرکزی کشور وایجاد دریاچه مصنوعی که باعث رطوبتی شدن هوا و تغییر اقلیم خشک به مرطوب که این کار سبب بارندگی بیشتر جذب ابر و باربر شدن ان میشود تا دیر نشده دولت اقدام کند .ایجاد دریاچه مصنوعی در دشت کویر و دشت لوت .حتی اگر اینکار باعث تخلیه شهر وروستایی بخاطر ابگیر شدن شود.شهر یا روستایی فدا بشه بهتره تا کل کشور نابود بشه .تا کی دست روی دست بذاریم به امید معجزه بارش

      • ناشناس ارسالی در

        نظرت غیر علمی واحملانه است

      • ناشناس ارسالی در

        کاملا درسته

      • ناشناس ارسالی در

        احسنت با نظرت موافقم

    • ناشناس ارسالی در

      یه چیز را متوجه نشدم

      منظورشما توی متن اینه که آب به عراق بدیم تا تالاب‌هاش نخشکه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      حس خوبی از این متن ندارم. نمیدونم چرا

      • مجید محاوی ارسالی در

        اگر به دین و گفتهای الله متعال اعتقاد داریم و به علم اشنا باشیم و مطالعه داریم انتقال اب بدون تحقیق و انتقال اب بصورت غصبی نتیجه ان این است فولاد سازیها اب را میبلعن و محیط زیست را نابود بازی با چرخه طبیعت غیر از نابودی محیط زیست و منابع طبیعی چیزی غیر از این نیست بخصوص تملک غصبی بدبختی بوجود میاره لعن الله الغیر منار الرض

    • ناشناس ارسالی در

      باسلام چرا واقعیت رو به مردم نمیگید و فقط مردم رو فریب میدید اینها همه اش نتیجه سیاست های غلط ایران هست که آبرو بی دلیل به قم و اصفهان هیچی ندار انتقال می‌دهند تا مردم خوزستان و بختیاریها رو به دیگر استانها کوچ اجباری بدند و آوارشون کنند

      • م ارسالی در

        کسی نمیگه لالی اصغهان خودش آب نداره بعد تو میگی انتقال میدن اصفهان مغزتو بده شستشو بدن

      • م ارسالی در

        دیدین چقدر سخته ؟؟ حالا فکرشو کنید اصفهان ۲۰ ساله دچار این حال و روز شده البته بازم صبر کنید این هنوز اولشه

      • یک ایرانی ارسالی در

        سلام عزیزم
        قرار بود که آب چهار محال و بختیاری رو به اصفهان انتقال بدن تا مردم این استان به اصفهان بیان و اون استان زیبا بشه حيات وحش
        ولی متاسفانه اینجور نشد و با وجود اینکه عده زیادی از استان چهار محال و بختیاری به اصفهان کوچ کردند
        اولا آب مورد نیاز تامین نشد
        ثانیا زمین مورد نیاز برای این عزیزان تامین نشد
        اگه مهاجران از اصفهان برن مردم اصفهان به قدر کافی آب دارند
        لطفا بی کفایتی مسئولان رو به پای مردم اصفهان و بقیه مردم عزیزمون نزارین
        با تشکر فراوان

      • ناشناس ارسالی در

        اون موقع که اصفهان خواست آب از کارون بگیره شما ها نزاشتید حالا میگید میده اصفهان.منتظر بدتراز اینم باشید خدا جای حق نشسته

      • ناشناس ارسالی در

        هیچی ندار خودتی

      • ناشناس ارسالی در

        سلام چرا آب‌شیرین کن نمی‌ذارن دریاکه نزدیک یکبار هزینه میشه یک عمرراحتی هست برای استانهای همجوار دریا بهترین گزینه است نمیدونم چرا لقمه دورسرمیچرخونن کشورهای همجوارخلیج فارس ودریای عمان همین کاروکردن اونوقت به راحتی کشاورزی و دامداری سال به دوازده ماه فعال این بهترین گزینه برای استانهای همجوار دریا که به استانهای دیگه آب صادربشه

    • ممد ارسالی در

      اول که آقای دکتر تا از آسمان نبارد تمام تلاش این موجود دو پا معلق است باید پولی باشد که طرف خرج یا ولخرجی کند اگر از آسمان نبارد علم بشر را باید. ترشی انداخت

      • محمدی ارسالی در

        سلام خدمت دوستان
        همه ما ساکنان ایران هستیم و باید به فکر هم باشیم ولی جهت اطلاع اون دوستمون که گفت آب را نزاشتید بیاد اصفهان پس حقتونه برسونم که در حال حاضر ۳تا تونل روی کارون و دز زده شده برای تامین آب زاینده رود
        همونهایی که بهشون میگید تونل کوهرنگ ۱ و ۲ و ۳

    • ناشناس ارسالی در

      فاجعه وقتی هست که ترکیه ۲۲ پروژه سد سازی دیگه را استارت بزند وقتی سرگرم جنگ سوری با داعش،بود ایران ترکیه بزرگترین سد خاورمیانه به اسم اتاترک را ساخت

    • ناشناس ارسالی در

      دریاچه ارومیه هم اهمیت ندارد چون ساکنین اطراف آن درمقابل ساکنین قم تهران بی اهمیت هستند بنظر شما وقت آن نرسیده ازولخرجیهای خارجی و داخلی کم کنیم وبرروی بارور کردن ابرها بیشتر تمرکز وسرمایگذاری کنیم وعمل را ازطرح و صحبت بیشتر کرده و عملا بفکر مردم بیچاره ایران بخصوص مردم غرب و شرق ایران باشیم چون اگر اینها نباشند از مردم شریف مرکزی خبری نخواهد بود

    • حشمت ارسالی در

      وقتی بدون فکر و بدون مغز یه دولت وهابی آدم کش رو در افغانستان به رسمیت برای خودشیرینی بشناسی عاقبت کار بهتر از این نمیشه

      • ناشناس ارسالی در

        به رسمیت نشناسی چه کنیم
        حتما انظار داشتی با طالبان وارد جنگ شویم اونوقت هم بگویید جنگ طلبید و فلان

    • یکی ارسالی در

      این سد کرخه نیست یکم تحقیق کنید بد نیست

    • پرسپولیس ارسالی در

      سلام.آخرش مگه نمیگن جنگ تمام کشور ها سر آب هست ..خب بیاایم .از همین اول ش شروع کنیم .مثال سد ی که ترکیه زده .و به غلط زده با موشک بزنند خراب کنند .این همه انفجار در دنیا با پهباد صورت میگیره هیچ کس متوجه منبع ش نمیشه .در مورد طالب هم همین .اگر دیر بجنبیم .ایرانمان کویر شده .

      • ناشناس ارسالی در

        ترکیه از حق ایران که سد نزده عرضه دارین از طالبان حق ابتون را بگیرید یا اب و دزدکی به اعراب نفروشید

    • ناشناس ارسالی در

      نتیجه تلاش مسئولین

    • مهدی ارسالی در

      خدا از سر مسئولین بی لیاقت نگذره که این زندگی رو برای مردم درست کردن

    • سلام مشتی ارسالی در

      این همه دستگاههای عجیب غریب آمده که آب دریا راشیرین میکند.خوب چرا ازاین دستگاههااستفاده نکنیم .زمانی که احمدی نژادملعون این سدها رابنا کرد وسدگتوند را زد وتمام زمین پایین دست راخشک کرد وکوه بزرگی ازنمک که پشت سر سد قرار گرفت کسی انتقاد نکرد آن موقع نمایندگان دزد در مجلس کجا بودندچرا اعتراض نکردندبدبخت مردم خوزستان که میلیون ها نخل سوختند تاباچشم خود نبینید نه باورمیکنید نه دل تان میسوزد

    • ناشناس ارسالی در

      آن شاءالله که قدرتمندان هر استان راه درست ودرپیش بگیرن.

    • علیرضا ارسالی در

      باید سدها رو نابود کنید. اجازه بدید آب مسیر خودشو طی کنه. ایجاد سد، یعنی نابودی زمین و مزارع و مراتع و خشکسالی طولانی مدت.
      باید از کشور آمریکا یاد بگیریم، اونا سدهاشونو ویران کردند و از خسکسالی در قاره‌شون جلوگیری کردند. اونها مسلمان نیستند ولی نعمتهای خدا همیشه براشون سرازیر میشه. در کشور ما هیچ وفور نعمتی وجود نداره چون هر کس ب فکر خودشه.
      سدها رو ویران کنید تا مثل سالهای گذشته، باران و برف پربارتر بشه، انشاالله

      • سالار ارسالی در

        میشه اسم یکی از سدهایی که آمریکا نابود کرده رو بگی؟میخوای نظر بدی بده برادر من دیگه خرافات نگو همین سد کرخه یک نعمتیه واسه ایران چون هم کلی آب سیلاب ذخیره میکنه هم سالیانه هزاران مگاوات برق تولید میکنه

      • امیرحسین ارسالی در

        سالار عزیز
        شاید دوستمون منظورش رو بخوبی بیان نکرد ، اما من در برنامه از زبان کارشناس بین المللی شنیدم که هیچ سدی در دنیا ساخته نشده که سودش بیشتر از ضررش باشه .

      • Kamal ارسالی در

        کاملا درسته. سدسازی محیط زیست را نابود کرده. کشورهای اروپایی بویژه ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ نزدیک ۱۷۰۰ تا سد را تخریب کردن و در سال ۲۰۲۰ تعدادی دیگر. به نظرت علتش چی بوده؟
        اونایی که مث بقال سر کوچه میان نظر میدن لطفا اگه چیزی نگید نمیگن لالید

    • صادق ارسالی در

      خداروشکر مسئولینی داریم بسیار فعال. ودلسوز. وبسیار بسیار باهوش ک بهترین طرح هایی رومیدن ک خیلی راحت بصورت سه سوت رود کرخه ک هیچ اقیانوس اطلس روهم بهشون بدی مثل سیاره مریخ خشک تحویلت میدن. کاری ک مسئولین محترم مابعدانقلاب انجام دادن وبمب اتم ک ب هیروشیما زدن نتونست انجام بده. بعدمیاین میگین مسئولین مون چنین اندوچنانن. خجالت بکشید توروخدا مردم کافرشدین وضدانقلاب

    • ناشناس ارسالی در

      به ترکیه ک همیشه دارین چیز ارزان نصف قیمت میدین آخر عاقبت کار مسئولین ماست که بیان سد بسازن بعد در قبالش باج بگیرن ما مردم چوب حماقت های مسئولین میخوریم اون آقایون که ترکیه ویلا دارن هر موقعه خواستن کوچ میکنن بیچاره مردم

    • ناشناس ارسالی در

      در مورد آب و محیط زیست این حکومت غفلت نا بخشودنی کرده

    • محسن ارسالی در

      جامعه ی مؤمنین وقتی اهل گناه میشن خداوند برا اینکه اونا رو از مسیر اشتباه برگردونه، قحطی و سیل و زلزله میاره و تا زمانی که حال و روزمون ظلم و ستم و گناهه همینه...


      دائم حرف می زنیم بارون که الان دیگه کسی نمیتونه بیاره، بارون دست خدا است، باید توبه کنیم و از گناهانمان بر گردیم، رک خطبه ۱۴۳ نهج البلاغه تا ببینید مشکل از کجاست

      • ناشناس ارسالی در

        شماها هم تا چیزی میشه فورا میندازین به گردن مردم که چون شماها گناه میکنین بارون نمیاد دیگه قرن ۲۱ شد چرا فکر میکنین ما هنوز مردمان یک قرن پیش هستیم که هر حرفی رو قبول بکنیم؟بارون نمیاد چون شرایط اقلیمی تغییر کرده چون دمای زمین بخاطر انرژیهای فسیلی بالا رفته چه ربطی داره به گناه کردن؟دیگه ببندید در این دکان تزویر و ریاکاری

      • ناشناس ارسالی در

        اگه به توبه است اول مسولین باید توبه کنند بخاطر ظلمی که در حق مردم کردند

    • عوام ارسالی در

      هنوز روز خوبمونه ایران دست یه عده بیشواد و بی تخصص افتاده تمام منابع ایران تاراج شده اونیم که نتونستند تاراج کنند با بیسوادی نابودش کردند معادن حنگلها و تمام زیرساختها نابود شده

    • محمد ارسالی در

      اصفهان تا ۵ سال دیگه فرو می‌ره تو زمین و آب برای خوردن هم کم آوردیم اونوقت آقایون به فکر تامین آب منابع کشاورزیشون هستند. چه مشکلی با ما اصفهانی ها دارید؟ یه جوری رفتار میکنید که انگار تنها شهر بی آب ایران خورستانه 😒

    • کارن ارسالی در

      هیچ کس به فکر ایران نیست تا دلت بخواهد کار دست نادان هاست و کاردانها فراری از کشور .به همین زودی ایران تبدیل به کشوری خشک و بی اب و علف میشه ،هر کس میخواد فکری بکنه الان هم دیره دیگه کسی نمیمونه تا بهش حکومت بشه یعنی باید ادمی باشه تا حکومتی باشه پس چندتا مهندس قوی از همین ایرانیهای خارج از کشور بیارید تا یه فکری بکنن به حال ایران

    • مهدی ارسالی در

      فاجعه محیط زیستی انتقال اب به کویر ساخت کارخانه فولاد در کویر مهاجرت خوزستانیها و بختیاریها به کویر متعاقب ان مصرف بیش از حد اب در کویر و سرانه فضای سبز بیشتر در کویر خشک شدن کشور و از بین رفتن محیط زیست اوارگی مردم غرب کشور اینها همه تاوان چه چیزی هست اگر فقط کارخانه فولاد را کنار دریا میزدند این همه مشکلات بوجود نمی امد واقعا در عجبم از این همه بی تدبیری فقط بخاطر کویر کشوررا نابود کنیم این چه مصیبتی هست

    • ناشناس ارسالی در

      آب رومیفروشن به عراق لعنتی

    • روژان ارسالی در

      آب رومیفروشن به عراق لعنتی بعدمیگن آب نداریم چقدرپستین

      • ناشناس ارسالی در

        چقدر

    • ناشناس ارسالی در

      مسولین بی لیاقت کشور که نفهمن

    • ناشناس ارسالی در

      امریکا و اسرائیل.وکل جهان عمرا بتوانند ایران را به این روز فلاکتبار بیاندازند .
      بزن اون دست قشنگه را

      • امیر ارسالی در

        خدایه عقل بده تو یه پولی ب ما ایران روغارت کرد ب خاک و اب وکوه ودریا وجنگل ورودخانه و.... رحم نمیکنن دارن ایران رومفت میفروشن اونوقت توکودن بازمیگی آمریکا واسرائیل

    • مهدی کامیاب زاده ارسالی در

      با عرض سلام اگه کمی به عقب برگردیم چند ملیون سال پیش در اطراف یزد وطبس جنگل‌های انبوهی بوده که آثار آن معادن بزرگ زغال سنگ طبس است که نشان آن است که در فلات مرکزی مابین یزد وطبس دریاچه بزرگی بوده که هم رطوبت منطقه را فراهم میکرده وهم باعث می‌شده ابرهایی که از سایر نقاط جهان در این مسیر قرار میگرفتن بارش‌های خوبی با جذب رطوبت بر کل کشور داشته باشند لذا اکنون زمان مجدد احیا این دریاچه دراین زمان فرا رسیده وگرنه با همین روال تا 20 الی چهل سال آینده فاتحه هممون خونده است

    • ناشناس ارسالی در

      با برداشت بی‌رویه اصفهان از زاینده رود
      تا چند ماه آینده سد زآینده رود هم اینگونه میشود

    • میثاق ارسالی در

      اصفهان همه چی داره آبی ک برای صنایع فولاد مصرف می کنید ده برابر آب کشاورزی خوزستانه هر یک کیلو آهک ۵لیتر آب می خواد صنایع فولاد ببرید نزدیک دریا تا مشکل بی آبی توایران حل بشه

      • Pejman ارسالی در

        چرا بی پایه و اساس حرف میزنی؟چرا بدون مدرک حرف میزنی خوزستان رتبه اول هدر رفت آب در بخش کشاورزی در کل کشور است.تحقیق کنید تا متوجه بشید خوزستان در کشاورزی چند برابر میانگین کل کشور آب هدر میده.در شبکه آبرسانی و لوله کشی دو برابر اصفهان هدر رفت آب داره.همین سد کرخه سال ۹۸ بعد از سیل ها سر ریز شد یعنی به ظرفیت ۱۰۰٪ رسید چطوری در دو سال ظرفیت سد کرخه صفر شده اما ظرفیت سد زاینده رود که همون موقع حدودا ۳۵٪ بود هنوز خشک نشده مگه نمیگید صنایع فولاد اصفهان چند برابر کشاورزی خوزستان آب مصرف میکنه چطور این معادله حل میشه؟؟؟؟🤔🤔🤔🤔

    • ناشناس ارسالی در

      سد کرخه نیست اطلاعات دروغ به خورد ملت ندید

    • ...... ارسالی در

      تصاویر آخر الزمانی کجا بوده؟! بهتر بفرمایین تصاویر سوء مدیریت و ناآگاهی در مورد مدیریت سیستم آب.

    • ناشناس ارسالی در

      به جهنم که خشگید میوه دنیارو می کارند قیمت خون پدرنشان می فروشند.
      حالا همه میشم مثل هم

    • میلاد ارسالی در

      شما فقط ببین قبل انقلاب چه شرکت هایی کار میکردن و بعد انقلاب چطور. بعد همه چی دستتون میاد

    • سیدعلی نجاتی ارسالی در

      انتقال آب رودخانه ها خودش یک جرم محسوب میشه ودرقانون دیگر کشورهای هم جرم ومحاکمه داره.اینجا آبو در روز روشن بادلایل دروغی وجهت مصارف صنعتی اصفهان و...انتقال میدن واستان خوزستان راباهزار مشکل روبرو میکنن محصولات ودامهای مردم تلف میشن وحتی بعضی مردم آب نوشیدن نداشته باشن واصلا بقول بعضیا قضیه خیلی مشکوکه ومثل اینکه میخان مردم خوزستانو مجبور به کوچ کنن.یک سال میزارن آبهای سد طرف خانه ها وزمینهای مردم رها بشه وکلی خسارت وضرر بمردم برسه وسال بعد میگن خشکسالی و...حسبی الله ونعم الوکیل

    • ناشناس ارسالی در

      این عکسها مشکوک میزنند من ایام عید سدکرخه رفتم پشت سد تانیمه ظرفیت آب بود

    • سام ارسالی در

      این مضخرفات گفتاری را کنار بگذارید، ایناهمش کلام گفتاری است،
      چاره کار این است،
      ایران باید وباید وصدالبته باید درمورد سد بزرگ ترکیه دوبار هشدارجدی دهد، چنانچه رکیه هشدارهای ایران را جدی نگیرد
      وبارسوم کل سد بزرگش را منهدم کند، درغیراین صورت،
      ایرران ومسعولینش طبل توخالی هستند،
      درغیراین صورت تمامی هب هبه کب کبه های سپاه ایران مشتی دروغ نیست که بخورد ملت بزرگ ایران میدهند،

    • ناشناس ارسالی در

      وقتی بارون نمیاد،چیش دست مسیولینه؟ اصفهان چندین ساله باران ندیده....

    • ناشناس ارسالی در

      عراق که خودش آب داره، آب رو میدم به عراق ؟ جوک‌میگید

      • الهام ارسالی در

        عراق منابع آبیش فراوونه دوتا رودخونه بزرگ داره بغیرآبخیزهای دیگه مشکل از مسئولینه که تصمیمات غلطونابجای زیادی برای مردمو ملتوداراییهای کشورمیگیرن انشالله خدا بهمون رحم کنه تادرحق هم ظلم نکنیم منظورم دولت به مردمه بارونوآب به اندازه میادچرخش دنیاس کارخدادرسته بهونه بارش نیارید

    • لعنت خدا بر اختلاس گرا ارسالی در

      خوزستان نفت داره گاز داره معادن داره پتروشیمی داره شرکتهای نیشکر داره صنایع فولاد داره ؟ آبتون برای شما بقیه برا خوزستان میمونه مثل گدا میمونید ما خوزستان دبی زیر پا میزاریم آب مثل بقیه کشورها خلیج تهیه میکنیم

    • HESAM ارسالی در

      چرا دروغ میگید
      من خودم تو شهر مهاباد زندگی میکنم و ترک هستم.
      سد انقدر پر هست لبریز شده داره میریزه بیرون ولی باز نمیکنن

    • بدبخت ارسالی در

      چقد ما ایرانی ها بدبختیم

    • ناشناس ارسالی در

      جالبه به اصفهانی ها که در بیابان کشاورزی می کنند و حق آبه خوزستان و چهارمحال و بختیاری را به آنها دادند دستور کشت پاییزه و بهاره و تابستانه می دهند، ولی کشاورزان خوزستانی باید از کشت زمین محروم ‌شوند.کجای دنیا برای آبادی یک بیابان، دشت پرآب و سرسبز منطقه ای دیگر را خشک می کنند.؟؟؟ دادن حق آبه خوزستان به بیابان اصفهان شرعاً حرام می باشد.

      • maryam ارسالی در

        اصفهان کویر نبوده
        کویرش کردند
        مستندات و عکساش هست تا تالاب گاووخونی سر سبز بوده

        در ضمن قبلا شهرکرد زیر نظر استان اصفهان بوده منابع آبی اصفهان رو شماها بردید

    • محسن ارسالی در

      خدا ریشه ی ظلم و بخشکونه

    • ارشیا مشیدی ارسالی در

      چرا مردم میترسانید من دیروز صد کرخه بودم پر آبم هست مردم نترسانید

    • علیرضا ارسالی در

      غلط کردی این صد کرخه است
      سرچ کنید صد کرخه ببینید

    • ناشناس ارسالی در

      طالبان حق آبه نمیده؟ همون طالبانی که برای رهبرانشان تو تهران فرش قرمز پهن کرده‌بودین؟بله این خاصیت تمام مزدوران هستش بذارین بقیه هم که الان دارن پول بیت المال ایرانیها رو میخورن به قدرت برسن اونها رو هم میبینید !!!!!

    • ناشناس ارسالی در

      یا خود خدا
      چرا اینجور مواقع همه به جون هم میفتن آب اگه نیست برا کل ایران نیست خشکسالی همه جا را گرفته آخه وقتی زاینده رود خشکه چطوری آب اهواز میره اصفهان که اصفهانیا چیزی نمیبینن و از همه بدتر همه جا داره فرونشست میکنه آبی که از چهارمحال بختیاریم میفرستن برا اصفهان نمیره اونجا بلکه مستقیم میره یزد به اسم اصفهان فقط

      • ناشناس ارسالی در

        یزدی های بد بخت هم ابی نمیبینن
        من تا حالا ابی ندیدم
        و اگه هم دیدم برای رودخانه های فصلی و کم اب یزد هستش

    • ناصر ارسالی در

      در کل ایران هزاران سال بود که داشت بدونه هیج مشکلی کار کشاورزی کدام پروری انجام میداد دقیقا از زمانی که سد سازی نابجا و غیراسندارد شروع شد واز طرف دیگر تغییر نابجای رودخانه زایتدرود مشکلات آب در کشور شروع شده واگر واقعا اینقدر کشور کمبود آب دارد ولی برای دولتهای ما ارزش دارد چرا در این چهل دو سه سال کاری برای سه رودخانه استان گیلان انجام ندادین چرا برای فضلای گیلان چنتا تصفیه خانه درست نکردین
      که این سه رودخانه بزرگ غرق در فاضلاب نشود ودر آخر تالاب انزلی پور از فاضلاب شهری وپیمارستاتی نشود و اینقدر زرر به محیط زیست کشور وارد نشود حرفهایتان با علم کردتان جور در نمییاد از یکطرف میگویند اب ارزش زیادی دارد وما کمبود آب درکشور داریم از طرفی اب چندرودخانه بافاصلاب چندتا شهر وبیمارستانهایش سرازیر در رود خانها میشود ودر نهایت بهتالاب آنزلی و باعث نابودی محیط زیست وزیستگونه میشود درثانی با تمیز کردن رود خانها و همینطور با آحداث چند توصیه خانه میتوانید کلی اشتغال ودرامدزای برای مردم دولت ایجاد کنید با تشکر

    • رجب صفروف ارسالی در

      این متن عریض و طویل و نوشتن تاریخچه احداث سد کرخه هدفی جز تطهیر گندکاری سازندگان این سد نیست و بدون شک به هدفتون نخواهید رسید.شاید در حکومت قبل هم بفکر ساختن سد بودند ولی باچه حجم آبی؟از بس در سر راه ابهای واریزشده به کرخه مانع ایجاد کردند میران حجم آب کاهش پیدا کرده.این ستیزبا طبیعت ایران توسط همین کسانی که مثلا قصد آبادی کشور را داشتن انجام شده

    • ناشناس ارسالی در

      سد کرخه خییییلی هم حالش خوبه این اطلاعات دروغین رپ به ملت ندید

    • . ارسالی در

      میدونید مشکل این جامعه از کجا شروع شد
      از ان حایی که دولت به حرف مردم گوش نمیدهند
      و تک روی میکنند
      و درامد های خود را وقف کشور نمیکنن
      کشورهای دیگر با همکاری مردم با ابادی رسیده
      کشور های دیگر با خرج کردن پول ها از طرف صادرات را وقف کشورشون میکنن

      ولی ایران به جای این تازه بدهکار هم میشوند
      معلوم نیست به خاطر این سد سازیها و ریزگرد ها چند ها هزار نفر به رحمت خدا رفته باشند
      اب مایه حیات است
      با حساسیت شدید به گرد و خاک بعضی از مردم به هلاکت میرسند
      #اب مایه حیات است

    • ناشناس ارسالی در

      همین مونده سر آب باهم دعوای استانی بکنیم چرا اینجوری شدیم هرچه آب هست مال مردم این کشوره

    • محمد ارسالی در

      اقایون مسول ،ماشالله همه چیزمون رو با هر ترفندی می بخشند به دیگران خلیج فارس چینی ها،دیای خزر ومعادن مس روسها،کل درامد کشور وحق مردم یمن فلسطین وینزویلا،لبنان،سوریه اونوقت تو تلویزیون خانوادهای ندار رو نشون می دند.می گند مردم کمک کنین...قضاوت با مردم.مردم ایران جز مظلومترین مردم دنیاهستند. البته حقشونه.

    • ایرانی ارسالی در

      ایران را فلاکت و فقر و بدبختی فرا گرفت

    • علی ارسالی در

      آقا چرت و پرت میگه، من ۱۲ فروردین رو سد کرخه بودم،اتوبوس دارم راهیان نور را آورده بودم برای بازدید.خدا میدونه چقدر آب پشت سد هست آدم وحشت میکرد.

    • ناشناس ارسالی در

      اصفهان آبش کجا بود که بخواهد به یزد و کرمان بدهد همش آب چهارمحال و بختیاری به علاوه آب دزدی از این استان است ،آب کرخه هم از ایلام و کرمانشاه است چه ربطی به کارون دارد.

      • zahra ارسالی در

        اتفاقا تمام منابع آبی ۴۰ سال پیش به قبل داخل استان اصفهان بوده !! همین الانشم اکثرشون داخل استان اصفهانه
        حتی شهرکرد هم توابع استان اصفهان بوده !
        اصفهان سر سبز بوده تا تالاب گاووخونی پر از بیشه و درخت و کشت برنج و صیفی جات بوده
        من عکساشو دارم . اصفهان سر سبز و زیبا رو تبدیل به کویر و بیابان کردند و کلی مهاجر اومد داخلش از همه جای ایران نابودش کردند

      • مسعود ارسالی در

        ببخشید بعد لرستان این وسط چی شد؟

    • اميرعلي ارسالی در

      بنازم به کشورهایی مثل قطر ،امارات،عربستان که با وجود اقلیم خشک مشکل آب را بدون تعصب و حماقت و با تکنولوژی نوین حل کرده اند،مرحوم پرفسور کردوانی چند سال پیش در یک برنامه زنده میگفت« نروید موشک نسازید بفکر آب باشید ،جنگ آینده ،جنگ آبه»
      مسؤلین و حاکمان احمق و جنایتکار و نابخرد ما خودشان فکر میکنن عقل کل هستن و نتیجه ی این اعمال همین شده که میبینیم ،دوستان جنگ آب شروع شده خدا به حال ما و بچه های ما رحم کنه

      • ناشناس ارسالی در

        نابخرد تویی
        همون عربستان هم کلی موشک از آمریکا خریده
        نمیشه هم موشک داشت هم مدیریت منابع آب کرد ؟؟

    • مسلم ارسالی در

      میگم کسی از میزان افزایش حقوق بازنشستگان دراردیبهشت ماه ۱۴۰۱خبرداره!؟؟؟
      ممنون میشم

    • بازنشسته فرهنگی ارسالی در

      خوزستان نابود بشه تا اصفهانی ها کنار زاینده به رقص عشق حال بپردازند

    • حبیب ارسالی در

      مردم عزیز کشور ایران برید عکس ۴۰ سال پیش اصفهان رو ببینید بعد بگید اصفهان کویر و بیابانه !!!
      اکثر منابع آب زاینده رود داخل استان اصفهانه حتی یه زمانی شهرکرد زیر نظر اصفهان بوده برید داخل نقشه ها ببینید
      اکثر منابع آبی داخل استان اصفهان بوده !!!
      مدیران نالایق و نابلد و بی علم و دانش این کشور رو به کویر تبدیل کردند

    • ........ ارسالی در

      ترکیه داره سد می سازه ما رو بیچاره می کنه این سیاست غرب هست که آب را رو ما ببندن مثل بستن آب برای امام حسین و اهل بیتشان چه کنیم مسلمانان همیشه به دست غرب زجر داده شدن و حالا همون مسلمانی که به دست غربی ها بی چاره شدن رفتن ترفدارشون دنیا رو یکی بهت بزرگترین زلمی که می تونه انجام میده بعد از تریق رسانه می ره ترفدارش میشه بعد هم همه بلا ها رو انداختن تقصیر خود اون کشور و دوتا مسئول فاسد هم آوردن سر کار که زایع نباشه به خدا شما خیلی ساده هستین اگه از غرب ترفداری می کنین .

      • مسعود ارسالی در

        مزخرف نگو دوست عزیز

    • نبی ارسالی در

      سلام و احترام
      یاد اسب تراوا افتادم
      در پناه خدا سلامت و سربلند باشید

    • ناشناس ارسالی در

      سلام.هیچی بدتر از جنگ داخلی نیست. تا حالا خدا بوده از این به بعد هم هست. اینجور که بعضی ها حرف میزنن قبل از اینکه به خاطر بی آبی بمیریم، به خاطر این نزاع ها و درگیری ها همدیگر را می کُشیم!

    • ناشناس ارسالی در

      سلام مشکل اصلی صنایع فولاد هست در کل دنیا صنایع فولاد و سایر صنایع در بنادر و سواحل ایجاد میشه در کشور صنایع فولاد را در استانهای کویری یزد و اصفهان ایجاد کرده اند این حجم از کار خانجات حتی آب کشاورزهای محلی اصفهان را هم بلعیده اند جمعیت کارگر و خدمات دهند جوار این صنایع هم إب شرب میخواهند چه آنهم با دست اندازی به سرچشمه سایر رودها تامین شده آقای خاتمی برای وطن خودشون إب زاینده رود را به یزد کشیدند شهرهای مذهبی مثل قم هم به واسطه قدرت و نفگذی چه دارند آب سرشاخه کرخه را با تونلهای عظیم به قم رسانده اند چه حتی غیر انسانی هست چه رسد دینی اسلامی نتیجه همه اینها بحرانهای اجتماعی هست چه همه چیز را بر باد خواهد داد و با گرم شدن تدریجی جنوب کشور از همین حالا مهاجرت به سمت نیمه شمالی کشور شروع شده

    • ناشناس ارسالی در

      یا ابلفضل این همه آبو میدین کجا

    • مصطفی ارسالی در

      مقصرخودمردم هستن درگذشته وقتی اززمین برداشت میکردن یکسال رهامی کردن دیگع کشت نمی کردن اماالان سالی دوباراززمین برداشت میکنن یعنی گندم رابرداشت کردن بلافاصله ذرت می کارندوپاییزبرداشت میکنندبعدش بازگندم کشت می کنندخب سالی دوباربرداشت کردن کم ابیهم میاره انهم بدون اصول خودمون مقصرهستیم

    • ناشناس ارسالی در

      چطور اصفهانی ک نصفش کویر اب کافی داره ولی خوزستان ک اب های استان بالا دست ب این استان میاد اب نداره! چطور تمام صنایع مهم کشور تو استانی ساختن ک ابش از سایر استان ها تامین میکنه!چطور اب کوهرنگ دارن واسه صنایع اصفهان انتقال میدن اصلا فک مردم چهارمحال نیستن! همین این نشانه فساد و دلال بازی هاست

    • مهدیه ارسالی در

      آب خوزستان رو با کانال های آبی به استان‌های دیگه دادن و شهرهای پایین سد نمی تونن کشاورزی کنن.

      • مسعود ارسالی در

        خوزستان هیچ آبی نداره و هر چی هست از استان های بالا دست میاد

    • مهدی اسدالله زاده ارسالی در

      ازقدیم گفتن دروغ هرچه بزرگتر باورش راحت تر بنده بعنوان یک خوزستانی که درپایین دست رودهای کارون وکرخه زندگی میکنم و شانزده فروردین برای ماهیگیری به کرخه رفته بودم چنان آب شدت داشت که نمیتوانستم درون آب بایستم حال چگونه است درمدت بیست روز چنین بلایی برمانازل شده ؟ دومآ قربون شکل ات برم کرخه ازرودسیمره درلرستان تغذیه میشه وهیچ ربطی به کارون نداره وشما فقط بفکر تفرقه انداختن بین ایرانیها هستید آب کارون وکرخه داره به خلیج فارس میریزه ما خوزستانی ها نمیگیم کسی از آب کارون یاکرخه نبره ببره اما ازپایین دست که لازمه ش سیصدکیلومتربیشتره ازجایی که آب وارد خلیج فارس میریزه بردارن

    • کامران ارسالی در

      متاسفانه اینها همه از بی لیاقتی مدیران کشوری هستش که اگه زمینه اختلاس و رانت و... اینا باشه مغزشون از انیشتن هم بهتر کار میکنه ولی اینجا سودی واسشون نداره کاری نمیکنن. کشورهای حوزه خلیج فارس مثل عربستان و امارات و قطر و بحرین و عمان رو هم رفته چقدر بارش دارن کلا بیابانی هستن ولی با تجهیزات پیشرفته آب خلیج فارس رو شیرین میکنن و مورد استفاده قرار میدن چون کل سال آفتاب دارن رفتن سراغ پنل های خورشیدی و قسمتی از برق مورد نیازشون هم اینطوری تامین میکنن پارو از فراتر گذاشتن و خاک کشور مارو میخرن و به خشکی هاشون اضافه میکنن . حالا تو ایران دنبال این هستن که اب از این قسمت ببرن به جای دیگه یه جنگ استانی سر اب درست کنن. تا چند سال دیگه تمام سد های ایران خشک میشن و منابع زیرزمینی اب هم که کلا درحال نابودیه. تا ادمای دلسوز و کاردان نیان سر کار و سریعا یه فکری نکنن جنگ بزرگی سر آب کل ایران رو میگیره

    • ناشناس ارسالی در

      به نظر من از کارشناسان خارجی و موفق کمک بگیرن چه اشکالی داره خوب بگن بلدنیستیم کاروپسپارن به کاردون

    • صالح کعب ارسالی در

      خوب مثلای بلیت بده ابت ببرم حال سدکرخه
      ابش بردنند ای خیر نینید

    • عبدالله ارسالی در

      جای که عکس گرفته بلندترین نقطه سدبرای سرریز است نه خروجی سد دوتا رودخانه به این سد وصل است سیمره ایلام وخرم اباد

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه