ارسال به دیگران پرینت

اینترنت

اینترنت در ایران

وب‌سایت Speedtest شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند و طبق آخرین آمار از این وب‌سایت تا ماه دسامبر سال 2021، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، 29.55 مگابیت‌برثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، 8.59 مگابیت‌برثانیه و تاخیر 29 میلی‌ثانیه است.

اینترنت در ایران
پریسا امیدی
کارشناس ارشد علوم سیاسی

وب‌سایت Speedtest شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند و طبق آخرین آمار از این وب‌سایت تا ماه دسامبر سال 2021، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، 29.55 مگابیت‌برثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، 8.59 مگابیت‌برثانیه و تاخیر 29 میلی‌ثانیه است. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود، 59.75 مگابیت‌برثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود 25.06 مگابیت‌برثانیه و تاخیر 10 میلی‌ثانیه است . این در حالی است که در حال حاضر میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران 24.03 مگابیت‌برثانیه و میانگین سرعت آپلود اینترنت موبایل، 9.34 مگابیت‌برثانیه و تاخیر 30 میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را با 7 پله سقوط نسبت به ماه گذشته به 77 از میان 138 کشور رسانده است.همچنین در حوزه اینترنت ثابت، میانگین سرعت دانلود در ایران، 9.92 مگابیت‌برثانیه و میانگین سرعت آپلود 1.39 مگابیت‌برثانیه و تاخیر، 29 میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را با یک پله سقوط نسبت به ماه گذشته به 143 از میان 178 کشور می‌رساند.

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در تازه‌ترین اظهار نظر خود دلیل پایین بودن سرعت اینترنت در ایران را مشکل زیرساختی در شبکه و عدم توسعه زیرساخت‌های پهن‌باند ثابت در کشور عنوان کرده و گفته است که مردم بیشتر از شبکه همراه یا سیار استفاده می‌کنند و زیرساخت‌های این شبکه نیز ظرفیت این حجم از استفاده را ندارد و همین مساله باعث کندی سرعت اینترنت می‌شود این در حالیست که ضعف اینترنت مختص به شبکه های همراه یا سیار نیست و شبکه ی ثابت را هم در بر میگیرد.خلاصه اقدامات و توضیحات وزارت ارتباطات درباره چرایی کاهش سرعت اینترنت، صبوری مردم برای اجرای پروژه رساندن فیبر نوری به منازل و رسیدن به سرعت های چند صد مگی است.

تاکنون چه اقداماتی برای حل این موضوع صورت گرفته است؟راهبرد وزارت ارتباطات توسعه شبکه پرسرعت امن است که در این بخش بسیار عقب مانده‌ایم؛ دولت سیزدهم بنا دارد توسعه ارتباطات ثابت پرسرعت را در کشور به‌صورت ویژه دنبال کند و پروژه فیبرنوری منازل در اولویت برنامه‌های این وزارتخانه است. البته طبق گزارش یکی از سایت هایی که به صورت رسمی سرعت اینترنت را در همه جای دنیا بررسی و اعلام می‌کند، سرعت اینترنت در ماه های گذشته در ایران تقریبا ثابت بوده است.

با تاثیر کرونا بر ارتباطات کشور به صورت متوسط ترافیک دیتای شبکه تلفن همراه در کشور در بهمن ماه ۱۳۹۸ حدود ۱۶.۵۲ پتابایت در روز بود و این عدد در اسفند ماه ۲۰.۷۲ پتابایت شده و در فروردین ۱۳۹۹ به ۲۳.۲۴ پتابایت رسیده است و در اردیبهشت به ۲۰.۵ پتابایت رسید. این افزایش ترافیک باعث کاهش سرعت و کیفیت شد.

نقاط دارای مشکل در شبکه چه در اپراتورها و چه در شرکت ارتباطات زیرساخت شناسایی و مقرر شد که در اسرع وقت تمامی اپراتورها به خصوص شرکت مخابرات ایران و ارتباطات زیرساخت نسبت به رفع این موانع و توسعه‌های لازم اقدام کنند. او در پایان اعلام کرد که سازمان تنظیم مسئول پیگیری موضوع تا انجام کامل اقدامات خواهد بود. امیدوار است که با انجام این اقدامات، مشکل کندی اینترنت در ساعات پیک در برخی نقاط کشور حل  و رضایت مردم حاصل شود.

در دنیای امروز میتوان گفت اینترنت هم مانند نیازهای اولیه و اساس انسان ها است و به عنوان حقوق شهروندی لازم است که به آن دسترسی کامل و درستی داشته باشند تا بتوانند به وظایف خود درست عمل کرده و از خدمات بهره ببرند.به همین دلیل دولت باید با تقویت شبکه و گسترش پهنای باند به کمک اینترنت بیاید تا مردم بتوانند بدون دردسر و زحمت از آن استفاده کنند.

 

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه