ارسال به دیگران پرینت

ولیعهد عربستان | رئیس جمهور آمریکا | نفت | سازمان سیا

بن سلمان سال گذشته در یک نشست به خاطر مطرح کردن موضوع خاشقجی بر سر جیک سالیوان فریاد کشید

ولیعهد عربستان در جریان نشستی در سال گذشته هنگامی که مشاور امنیت ملی آمریکا موضوع ترور جمال خاشقجی را مطرح کرد، بر سر وی فریاد کشید. ولیعهد عربستان به سالیوان گفت که هرگز نمی‌خواهد مجددا درباره این موضوع صحبت کند. او همچنین تاکید کرد که آمریکا باید درخواستش برای افزایش تولید نفت را فراموش کند.

 بن سلمان سال گذشته در یک نشست به خاطر مطرح کردن موضوع خاشقجی بر سر جیک سالیوان فریاد کشید

ولیعهد عربستان در جریان نشستی در سال گذشته هنگامی که مشاور امنیت ملی آمریکا موضوع ترور جمال خاشقجی را مطرح کرد، بر سر وی فریاد کشید.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت، این دعوا سپتامبر سال گذشته میلادی هنگامی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا برای نخستین بار از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با یکدیگر دیدار کرده بودند، رخ داد.

در این گزارش آمده است: اگرچه ولیعهد عربستان می‌خواست برای این دیدار "لحن آرامی" را حفظ کند اما پس از آنکه سالیوان موضوع ترور وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ میلادی را مطرح کرد، محمد بن سلمان بر سر او فریاد کشید. ولیعهد عربستان به سالیوان گفت که هرگز نمی‌خواهد مجددا درباره این موضوع صحبت کند. او همچنین تاکید کرد که آمریکا باید درخواستش برای افزایش تولید نفت را فراموش کند.

خاشقجی ۵۹ ساله یکی از ستون‌نویسان دیرینه روزنامه واشنگتن‌پست بود و به خاطر انتقاداتش از پادشاهی عربستان شهرت داشت. وی دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی پس از ورود به کنسول‌گری عربستان در استانبول برای دریافت اوراق مربوط به ازدواجش ترور و تکه تکه شد.

تقریبا یک ماه بعد، سازمان سیا پس از تحقیقاتی که انجام داد به این نتیجه رسید که محمد بن سلمان شخصا دستور قتل خاشقجی را صادر کرده بود.

این گزارش وال استریت ژورنال به طور مفصل به وخیم شدن روابط آمریکا با عربستان طی چند سال گذشته پرداخته است. این اختلافات از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری میلادی بسیار عمیق‌تر شده است.

آمریکا به دنبال جنگ اوکراین و تحریم روسیه از عربستان خواست که نفت بیشتری را تولید کند اما عربستان موافقت نکرد. اکنون دولت بایدن از عربستان نمی‌خواهد نفت بیشتری تولید کند بلکه می‌خواهد از هرگونه اقدامی که به تلاش‌های غرب در اوکراین لطمه می‌زند، اجتناب کند.

براساس این گزارش، روابط استراتژیک آمریکا و عربستان هرگز به پیچیدگی و بغرنجی اکنون نبوده است.

موضع دولت بایدن نسبت به یمن و قتل خاشقجی مشکل‌سازترین مسائل در روابط میان این دو کشور است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه