ارسال به دیگران پرینت

قیمت دلار | افزایش قیمت دلار

دولت سیگنال جدیدی به بازار ارسال کرد

اگرچه روند صعودی قیمت دلار متوقف شده، اما انتظارات به سمت افزایش قیمت دلار است و دولت هم اخیرا سیگنال جدیدی به بازار ارسال کرده است. سیگنالی که می‌گوید منابع ارزی دولت محدود است.

دولت  سیگنال جدیدی به بازار ارسال کرد

اگرچه روند صعودی قیمت دلار متوقف شده، اما انتظارات به سمت افزایش قیمت دلار است و دولت هم اخیرا سیگنال جدیدی به بازار ارسال کرده است. سیگنالی که می‌گوید منابع ارزی دولت محدود است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه‌ای اعلام کرده «واردات اسکناس ارزی به کشور، معاف از مالیات است.» بر این اساس، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به هر میزان اسکناس ارز به کشور وارد کند و نگرانی بابت مالیات و واکاوی منشا سرمایه آن نداشته باشند.

این خبر، اگرچه برای بسیاری خبر خوبی است اما می‌تواند سگینال منفی به بازار ارز بدهد. اینکه منابع ارزی دولت محدود است و دولت می‌خواهد از هر راهی که شده ارز وارد کشور کند. این مساله می‌تواند یکی از عوامل افزایش قیمت دلار در بازار باشد.

این مساله به خصوص زمانی مهم می‌شود که بسیاری معتقدند دولت با تزریق ارز به بازار، قیمت دلار را وارد کانال ۲۷ هزار تومان کرده است.

دلار چگونه کانال ۲۸ هزار تومان را از دست داد؟

از ابتدای هفته جاری قیمت دلار رکورد زد و کانال ۲۸ هزار تومان را فتح کرد. اما معامله‌گران بازار می‌گویند بازارساز به هر شکلی که شده قیمت دلار را به زیر کشید و توانست آن را دوباره وارد کانال ۲۷ هزار تومان کند؛ آن هم با عرضه و تزریق ارز به بازار.

اما مساله مهم این است که دولت تا چه زمان می‌تواند با تزریق ارز دلار را در همین کانال نگه دارد.

قیمت دلار در روزهای پایانی سال گذشته تا مرز ۲۵ هزار تومان هم رفت. آن هم زمانی که همه امیدوار بودند توافقنامه هسته‌ای به زودی امضا شود. آن زمان بود که دلار از مرز ۲۸ هزار تومان فاصله گرفت و روند نزولی آن آغاز شد.

توقف مذاکرات اما سرآغاز افزایش مجدد قیمت دلار بود. حالا یا باید مذاکرات به نتیجه برسد که قیمت دلار کاهش پیدا کند که گویا نشدنی است. یا روند کلی اقتصاد باید این سیگنال را به بازار بدهد که اصلاحاتی در راه است و دلار نزولی می‌شود. اما نه تنها این سیگنال دیده نمی‌شود که روند شاخص‌های کلان اقتصاد ایران به سمتی است که انتظارات تورمی جدیدی خلق کرده است.

دولت به بازار، ارز می‌رساند؟

پس تنها راه برای کنترل موقت قیمت دلار، تزریق ارز به بازار است. اما خبر جدید معافیت مالیاتی ارزی، نشان می‌دهد دولت منابع ارزی محدودی دارد و حالا چشم امید به واردات ارز به طرق دیگر دارد. پس این خبر، به جای آنکه سیگنال کاهشی به بازار بدهد، بیانگر محدودیت ارزی است که می‌تواند دلار را گران کند.

بار پیش هم چنین رئیس جمهوری خبر ممنوعیت واردات لوازم خانگی را مطرح کرد. بازار اما سیگنالی که باید را از این دستور گرفت. سیگنال دریافتی این بود که منابع ارزی دولت محدود است و دولت باید این منابع محدود را صرف واردات کالاهای اساسی کند نه لوازم خانگی!

بعد از آن بود که قیمت دلار مجددا صعودی شد. بازار هنوز به خبر جدید رئیس سازمان امور مالیاتی واکنش نشان نداده و باید منتظر این واکنش ماند.

این خبر در کنار اخبار ارزی دیگر می‌تواند دست دولت را برای معامله‌گران رو کند. روز قبل خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران منتشر شد اما کمی بعد مشخص شد توافق نشده، مذاکرات برای توافق انجام شده است.

این چندمین باری است که دولت با خبر آزادسازی منابع بلوکه شده، سعی در کاهش و کنترل قیمت ارز دارد. آن هم منابعی که گفته می‌شود قبل از ورود به کشور خرج شده است.

این موارد نشان می‌دهد دست دولت خالی است و می‌کوشد منابع جدیدی جذب کند و یا حداقل با اخبار مختلف بازار را فعلا آرام نگه دارد.

 

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه