ارسال به دیگران پرینت

اپراتور بخش خصوصی | قیمت دلار | مجلس

اپراتور‌ها ملزم به رعایت قیمت بر اساس کف و سقف هستند

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اپراتور‌ها در تعیین قیمت بسته‌های اینترنتی موظف هستند کف و سقف مصوبات را رعایت کنند و در زمان حذف و اضافه کردن بسته‌ها باید موافقت ما را نیز دریافت کنند.

اپراتور‌ها ملزم به رعایت قیمت بر اساس کف و سقف هستند

آقای صادق عباسی شاهکوه درباره جزئیات افزایش قیمت برخی بسته‌های اینترنتی گفت: کمیسیون تنظیم مقررات به عنوان مرجع تصویب تعرفه، هیچ مصوبه جدیدی تاکنون نداشته و آخرین مصوبه در خصوص تعرفه اینترنت درباره تلفن همراه مربوط به سال ۹۵ و در خصوص ثابت مربوط به سال ۹۰ است و ما هیچ تغییر مصوبه‌ای از آن زمان تاکنون نداشته ایم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما در مصوبات تعرفه‌ای داشتیم که اصولش این است که سقف و کف آن رعایت شود یعنی اپراتور‌ها حق ندارند بالاتر از سقف و پایین‌تر از کف بفروشند بنابراین در میان کف و سقف مجازند خدماتشان را ارائه دهند، اما در زمان حذف و یا اضافه کردن بسته‌های جدید حتماً باید موافقت ما را نیز جلب کنند و ما فقط بررسی می‌کنیم که این تغییرات در چارچوب مصوبات هست یا خیر و باید به گونه‌ای عمل کنند که بازار رقابت را به هم نزنند.

آقای عباسی شاهکوه در ادامه افزود: در چند ماه پایانی سال گذشته ما با مشکلات کیفیت مواجه بودیم و آنچه از اپراتور‌ها می‌خواهیم توسعه و پوشش شبکه برای مردم با کیفیت مناسب و ارتقاء فناوری است و ما دوست داریم بدون افزایش تعرفه این اتفاق بیفتد، اما گاهی اوقات مسئولان اپراتور‌ها توجیهاتی برای ما می‌آورند که می‌بینیم اگر افزایش درآمد نداشته باشند خواسته‌های ما را نیز نمی‌توانند در اینده محقق کنند و ما در این شرایط به صورت حداقلی با درخواست‌های آن‌ها موافقت کرده ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هزینه توسعه شبکه‌های اپراتور‌ها را باید مردم بدهند یا سرمایه‌گذار؟ افزود: اپراتور بخش خصوصی است که از درآمدی که از خدماتش کسب می‌کند هم باید سرمایه‌گذاری و هم شبکه موجودش را حفظ کند و توسعه دهد و هم خدمات ارائه کند و هم سود سهامداران تأمین شود در غیر این صورت سهامداران از بازار خارج می‌شوند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مطابق مصوبات سال ۹۵ اگر سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیم کارت‌های دائمی و اعتباری به ترتیب ۴۰ هزار و ۶۰ هزار تومان اعلام شده است آیا مردم توان پرداخت این هزینه‌ها را دارند گفت: سقفی که در آن تعرفه‌ها آمده است از همان ابتدا هم اجرا نشد و اپراتور‌ها خیلی پایین‌تر از ان را گرفته اند، اما در دو سه سال اخیر اپراتور‌ها با مشکلاتی مواجه شده اند که راهی جز افزایش نیست.

آقای عباسی شاهکوه گفت: ان‌ها تقاضا‌هایی داشتند مبنی بر اینکه با وضع موجود نمی‌توانند ادامه فعالیت دهند و مثلاً سال ۹۶ و ۹۷ اپراتور‌ها برای توسعه شبکه و افزایش کیفیت خدمات شان حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری می‌کردند، اما در دو سه سال اخیر این مبلغ به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است یعنی هزینه توسعه شبکه یک سوم شده که این به دلیل افزایش قیمت دلار است چرا که درآمد‌های آن‌ها ریالی است.

وی گفت: این توجیهات را برای ما آوردند برای اینکه بتوانند کیفیت شبکه را ارتقا دهند و البته ما تاکید کرده‌ایم که حداقل افزایش را داشته باشند و از اپراتور‌ها خواسته‌ایم این تغییرات را به مردم توضیح دهند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: ما توجیهات آن‌ها را پذیرفته ایم و هنوز هم خواسته‌های دیگری دارند که باید روی آن کار کنیم و امیدواریم نیازی به افزایش تعرفه نباشد، زیرا ضمن این که کیفیت و توسعه شبکه برای ما اولویت نخست است، اما باید خدمات ارائه شده برای مردم هم به صرفه باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اپراتور‌ها با وجود این مشکلات، در همه این سال‌ها هیچگاه زیان‌ده نبوده اند؟ گفت: سال‌های ۹۶ و ۹۷ با اینکه سرمایه گذاری بزرگی می‌کردند سودآوری خوبی هم داشتند، اما در دو سال اخیر حاشیه سودشان بسیار پایین آمده است، اما باز سودآور بوده اند، اما از میزان سرمایه گذاری شان کم کرده اند تا حداقل سود را داشته باشند، چون کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند اگر حداقل سودش از سود بانک کمتر باشد طبیعتاً حاضر نیست سرمایه گذاری کند.

وی گفت: اگر وضع با شرایط موجود ادامه پیدا کند پس از مدتی شبکه‌ای نخواهیم داشت و اگر هم داشته باشیم کیفیت نخواهد داشت.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره انتقادات تند برخی نمایندگان مجلس با این افزایش قیمت گفت: به هر حال ما و دولت و نمایندگان مجلس هیچ کدام، افزایش قیمت‌ها را دوست نداریم و اپراتور‌ها به عنوان آخرین راه حل، ناچار به این عمل شده اند و وقتی قیمت افزایش پیدا می‌کند طبیعت استفاده از شبکه نیز کم می‌شود، اما اپراتور‌ها به نقطه‌ای رسیدند که ناچار شدیم این افزایش انجام شود.

عباسی شاهکوه افزود: اعتراضات نمایندگان مجلس به جاست و ما خودمان در دولت دوست نداشتیم این اتفاق بیافتد، اما برای توسعه و افزایش کیفیت شبکه مجبوریم یک راه را انتخاب کنیم.

وی گفت: هدف‌گذاری ما برای سه سال آینده در بحث شبکه تلفن همراه این است که کیفیت آن حداقل دو برابر شود و ما در ۱۵ درصد مناطق کشور پوشش پهن‌باند سیار نداریم که این هم باید تا سه سال آینده تکمیل شود.

عباسی شاهکوه افزود: ما از اپراتور‌ها خواسته‌ایم که حداقل به ۱۰ درصد جمعیت کشور در سه سال آینده نسل پنجم اینترنت را ارائه دهند و قطعاً باید هزینه هایشان تأمین شود و با این درآمد‌ها نمی‌توان این اهداف را محقق کرد و باید حداقل درآمدشان افزایش پیدا کند و ما این حداقل را پذیرفته ایم.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در سال ۹۵ که مصوبه‌ای در این خصوص داشتیم تا کنون ما شاهدیم که اپراتور‌ها یک بیستم و یک سی ام سقف تعرفه‌ها را از مردم می‌گرفتند و اکنون قرار است کمی قیمت‌ها افزایش پیدا کند و شاید باز یک پانزدهم سقف مصوب هم از مردم گرفته نشود.

وی افزود: ما در بسته‌ها نیازمند مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و دولت نیستیم و خودمان در سازمان تنظیم مقررات بسته‌ها را ارزیابی می‌کنیم که به مردم اجحاف نشود و در نهایت بسته‌ها باید به تایید ما برسد و ما با هرگونه افزایشی موافقت نمی‌کنیم و حتماً باید تاییدیه ما را بگیرند.

معاون وزیر ارتباطات گفت: جز سال ۱۴۰۰ که قانون بودجه منع کرده بود در سال‌های قبل از آن ما هیچ منع قانونی برای افزایش تعرفه نداشتیم، اما سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات به راحتی با این افزایش موافقت نمی‌کردند، اما اکنون به نقطه اجباری رسیدیم که در این حد را قبول کردیم و اگر این اتفاق نیفتد شبکه نمی‌تواند بهبود کیفیت داشته باشد.

وی افزود: سقف را هم به احتمال زیاد پایین می‌آوریم تا در آینده مطمئن باشیم که خیلی بالاتر نرود.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه