ارسال به دیگران پرینت

استیضاح | وزیر صمت | قرعه کشی | بازار

نماینده مجلس: استیضاح وزیر صمت در دست بررسی است | در مشروعیت قرعه‌کشی خودرو شک و شبهه وجود دارد

علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قرعه‌کشی خودرو یک نوع لاتاری است که هرکسی برنده می‌شود یک پول اضافه‌ای از تفاوت قیمت کارخانه تا بازار به دست می‌آورد که در مشروع بودن آن هم شک و شبهه وجود دارد.

نماینده مجلس: استیضاح وزیر صمت در دست بررسی است | در مشروعیت قرعه‌کشی خودرو شک و شبهه وجود دارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قرعه‌کشی خودرو یک نوع لاتاری است که هرکسی برنده می‌شود یک پول اضافه‌ای از تفاوت قیمت کارخانه تا بازار به دست می‌آورد که در مشروع بودن آن هم شک و شبهه وجود دارد.

علی جدی درباره گرانی دوباره قیمت خودرو در بازار و ادامه وضعیت فروش آن به صورت قرعه‌کشی گفت: تا زمانی که عرضه و تقاضای خودرو در کشور به تعادل نرسد و تولید افزایش پیدا نکند، نه قرعه‌کشی حذف و نه قیمت حاشیه بازار کم می‌شود، در واقع هیچ‌کدام از این مسائل حل نمی‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با تاکید بر نقش دولت در خصوص خودرو اظهار کرد: دولت باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند و تاکنون آنچه وظیفه مجلس بوده از جمله تصویب طرح، در بودجه آورده‌ایم. عملا مجلس وظیفه خود را در این خصوص انجام داده و باقی آن را دولت و مجمع تشخیص باید تصمیم‌گیری کنند.

وی افزود: در غیر این صورت، وقتی شما 10 کالا دارید که متقاضی برای آن 20 نفراست، خود به خود قیمت‌ها بالا خواهد رفت. در حال حاضر یک میلیون و 500 هزارخودرو در سال نیاز داریم، وقتی یک میلیون هم در سال تولید نداریم، این تقاضا هرسال انباشته می‌شود و وضعیت فعلی را بوجود می‌آورد که مجبور هستند برای آن قرعه‌کشی کنند. برای مثال 100 هزار خودرو می‌خواهند بفروشند که برای آن چند هزار نفر ثبت‌نام می‌کنند که این موضوع خودش باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود.

جدی با بیان اینکه دولت گفته است، تنها راه حل این مشکل این است که قیمت خودرو را با حاشیه بازار یکی کنیم، تصریح کرد: چه کسی گفته که با این کار مشکل خودرو حل خواهد شد؟ چه تضمینی وجود دارد که خودروسازان قیمت را با حاشیه بازار یکی کنند و دوباره قیمت‌های حاشیه بازار بالاتر نرود. اگر 100 هزار تومان به قیمت کارخانه خودرو اضافه ‌شود، 200 هزار تومان قیمت حاشیه بازار بالاتر می‌رود. لذا باید این مشکل ریشه‌ای حل شود. تا زمانی که تولید افزایش پیدا نکند، این مشکل حل نخواهد شد.

این نماینده مجلس در ادامه درباره روند قرعه‌کشی خودرو از سوی خودروسازان داخلی گفت: قرعه‌کشی خودرو یک نوع لاتاری است که هر کسی برنده می‌شود یک پول اضافه‌ای از تفاوت قیمت کارخانه تا بازار به دست می‌آورد که در مشروع بودن آن هم شک و شبهه وجود دارد.

وی افزود: مجلس طرح واردات و افزایش تولید را داده‌است که تا زمانی بازار به تعادل نرسد، افزایش تولید هم ممکن است قیمت‌ها را تغییر ندهد. خودروسازان می‌گویند که زیان انباشته دارند و زیرقیمت تمام شده، خودرو را به بازار می‌دهند و هر چه افزایش تولید داشته باشند به همان میزان ضرر می‌کنند. یعنی انگیزه‌ای برای افزایش تولید ندارند و می‌گویند قیمت را بالا ببرید و بالاخره این اختلاف قیمتی که در بازار وجود دارد آنها را هم تحریک می‌کند و می‌خواهند از این سود برخوردار شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وضعیت استیضاح وزیر صمت گفت: این موضوع در هیات رئیسه مجلس در دست بررسی است و آنها باید در این مورد تصمیم‌گیری کنند. درجلسه‌ای که در کمیسیون با وزیر داریم در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود.

علی جدی در پایان با تاکید بر اینکه تا زمانی که میزان تولید و تقاضای خودرو بالانس نشود، هیچ چیزی در قیمت خودرو تعیین‌کننده نیست، خاطرنشان کرد: یعنی عملا نه مصرف‌کننده تعیین کننده است، نه می‌توان روی آن قیمت برنامه‌ریزی کرد. زمانی که بازار رقابتی شود و تولید افزایش یابد و متقاضی خودرو حق انتخاب داشته باشد، آن زمان می‌توان بازار را منطقی دانست ولی اکنون نه متقاضی حق انتخاب دارد و نه فروشنده حق قیمت‌گذاری.

 
 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • یک ایرانی ارسالی در

      اصلاً کل فروش سایپا و ایران خودرو حرام ، غیر شرعی و نوعی جیب بری هست چون در یک معامله شرعی باید خریدار راضی باشد نه اینکه مجبور شود جنسی را به سه برابر قیمت خریداری کند شما یک نفر پیدا کنید که با رضایت این مقدار پول رو واسه پراید بنجل داده باشه .مثل اینکه چشمه رو مسدود کنی و طرف رو که داره از تشنگی له له می زنه مجبور کنی یه لیوان آب گل آلود رو به سه برابر قیمت ازت بخره ، این یه نوع غارتگری و یه دزدی آشکار هست که در هیچ کجای دنیا با ملت خودشون این رفتار رو نمی کنن ، چرا مردم مستضعف باید تاوان مفت خوری 30 هزار نفر از رفقا و فک و فامیل بی تخصص و بی خاصیت فرغونسازها رو که با زد و بند و رفیق بازی دارن از جیب ملت می خورن بدن ؟

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه