ارسال به دیگران پرینت

دبیر کمیسیون مبارزە با قاچاق کالا و ارز کردستان:

٨۰ درصد قاچاق کشور از مبادی رسمی انجام می‌شود

دبیر کمیسیون مبارزە با قاچاق کالا و ارز کردستان گفت: ٨۰ درصد قاچاق کشور از مبادی رسمی یعنی از گمرکات انجام می‌شود.

٨۰ درصد قاچاق کشور از مبادی رسمی انجام می‌شود

علی خداویسی امروز (۲۸فروردین) در نشستی مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار کرد: در صورت نظارت مستمر بر گمرکات و فعال شدن سامانەها و اجرای دقیق دستورالعمل‌های ستاد مرکزی، دیگر شاهد قاچاق در کشور نخواهیم بود.

وی عنوان کرد: این ذهنیت کە قاچاق کل کشور از طریق کولبری صورت می‌گیرد، کاملا غیرمنطقی و غیرقابل قبول است.

خداویسی با اشارە بە اینکە میزان قاچاق در کردستان نسبت بە استان‌های دیگر بسیار کم‌تر است، گفت: برخلاف آنچە کە رسانەها اعلام می‌کنند کە کردستان استانی قاچاق‌خیز است و کار مردمان آن قاچاق است، این ذهنیت دربارە استان کردستان صدق نخواهد کرد.

خداویسی در بحث کشف ماینرها در سال گذشتە ادامە داد: در سال گذشتە قریب به ۲ هزار دستگاە ماینر در استان کشف و ضبط شدە است.

وی ادامە داد: بیشترین سعی کمیسیون قاچاق در سال ۱٤۰۰ اجرای دستورالعمل شناسایی اموال و فعال شدن سامانە جامع اموال‌ها بە صورت عملیاتی است.

خداویسی یادآور شد: یکی از مباحثی کە در استان با آن روبەرو هستیم، بحث قاچاق دام است کە بە شدت با آن برخورد می‌کنیم.

وی در خصوص قاچاق جوجە یک روزە بە کشور عراق افزود: برخلاف تصور و بزرگنمایی‌ رسانە‌های مجازی؛ دلیل گرانی مرغ قاچاق جوجە نیست.

خداویسی اظهار کرد: منکر آن نیستیم کە قاچاق جوجە یک روزە در استان انجام شدە است؛ اما نمی‌توان گفت کە قاچاق جوجە در کردستان عامل گرانی مرغ است.

وی در خصوص قاچاق دام گفت: بحث گرانی گوشت کە گاها شاهد آن هستیم ربطی بە قاچاق دام در استان ندارد و میزان قاچاق دام کردستان در مقایسە با استان‌های دیگر بسیار ناچیز است.

خداویسی در خصوص آمار قاچاق دام در کردستان بیان کرد: در سال گذشتە قریب بە ۱٦ هزار و ۹۰۰ راس دام سبک و سنگین در استان کردستان کشف و ضبط شدە است.

وی در خصوص پلاک‌کوبی دام‌ها خاطرنشان کرد: از زمان اجرای این طرح تا بە امروز ٤۰ درصد از جامعە آماری دامی استان پلاک‌کوبی شدە است کە بسیار مطلوب استان نیست.

خداویسی در خصوص تعیین تکلیف اموال تملیکی گفت: روش‌های امحاء کالای قاچاق بە هیچ‌وجە قابل قبول نیست و این نوع از امحاء علاوە بر وارد کردن خسارت بە محیط زیست، آسیب‌های جدی بسیاری را بە دنبال خواهد داشت و باید نوع و چگونگی امحاء را باید تغییر داد و امحاء کالاهای قاچاق باید بە صورت علمی انجام شود.

وی تصریح کرد: یکی از اولویت‌های کمیسیون مبارزە با قاچاق کالا و ارز در کردستان برخورد با دانه‌درشت‌ها و قاچاق‌های سازمان‌یافته است. 

خداویسی در ادامە از تشکیل قرارگاه استانی مبارزه با قاچاق اقلام اساسی در سه حوزه لوازم خانگی، کالاهای سلامت‌محور و دخانیات در استان خبر داد.

وی با تاکید بر اینکە در حوزە مبارزە با قاچاق پیشگیری مهم‌تر از مقابلە است، گفت: کمیسیون مبارزە با قاچاق کالا و ارز از عملکرد دستگاەهای فرهنگی بە شدت ناراضی هستند.

دبیر کمیسیون مبارزە با قاچاق کالا و ارز کردستان با اشارە بە اینکە اشتغالزایی برای کولبران سبب کاهش قاچاق در استان خواهد شد؛ عنوان کرد: زمانی می‌توان از کولبران انتظار داشت کە زمینە معیشت و اشتغال آنان فراهم باشد.

علی‌خداویسی در ادامە سخنان خود خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۲۹ میلیون و ۸۴۱ هزار نخ سیگار، ۱۲ هزار و ۸۴۱ دستگاه لوازم خانگی قاچاق، ۸ هزار و ۱۴۴ دستگاه لوازم صوتی تصویری، بیش از ۲۰۰ هزار صوت البسه قاچاق، ۲ هزار و ۴۹ دستگاه ماینر، یک میلیون و ۶۵۰ هزار قطعه جوجه، ۱٦ هزار و ۹۶۰ راس دام سبک و سنگین و بیش از ۵۱ کیلوگرم طلای قاچاق کشف و ضبط شدە است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه