ارسال به دیگران پرینت

قانون پلاک سوم

صفر تا صد اجرای قانون «پلاک سوم» پس از ۱۷ سال

قانون نصب پلاک سوم از سال ۸۴ تصویب شده اما اجرای آن تا به امروز به تعویق افتاده است، حال قرار است پس از ۱۷ سال با کمک شرکت های دانش بنیان این طرح در نیمه اول ۱۴۰۱ اجرا شود.

صفر تا صد اجرای قانون «پلاک سوم» پس از ۱۷ سال

،نصب پلاک سوم بر روی خودروها مزایای بسیاری دارد گرچه اجرای آن قانونی است اما اجرای آن از سال ۸۴ به تعویق افتاده است. پلاک سوم در قالب دو چیپ روی پلاک و زیر شیشه جلو و زیر آئینه باید نصب شود که اطلاعات VIN و سایر اطلاعاتی که نیاز است در یک حجم مشخص (۳۰ تا ۹۰ کیلوبایت) در آن چیپ گنجانده می‌شود.

اطلاعات به صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند که این مزیت در شناسایی خودروهای سرقتی بسیار کارآمد است چرا که اصالت خودرو باید در سرقت‌ها ثابت شود در حالی که در شرایط کنونی ملاک اصالت خودروها پلاک خودرو است در صورتی که با اجرایی شدن قانون پلاک سوم سایر مشخصات خودرو در دست افزارهای پلیس نشان داده می‌شود و پلیس می‌تواند سرقتی بودن خودرو را احراز کند.

صفر تا صد اجرای قانون «پلاک سوم» پس از ۱۷ سال

سردار سیدکمال هادیانفر از اجرای این طرح پس از ۱۷ سال خبر داد و گفت: پلاک سوم همان پلاک الکترونیکی است که در اصل مانند یک چیپ بوده و با برچسب می‌توان بر روی بدنه خودرو (روی شیشه خودرو) نصب کرد.

وی افزود: تخلفاتی مانند خودروهای سرقتی، خودروهای تحت تعقیب با نصب پلاک سوم به سرعت مشخص می‌شوند و همچنین می‌توان به راحتی اصالت خودرو را بررسی کرد.

اطلاعاتی از قبیل نوع، مدل و رنگ خودرو و شماره شاسی و شماره موتور و اطلاعات کد ملی مالک و غیره در پلاک سوم وجود داردرئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه نصب پلاک سوم بر روی خودروها یک قانون است که در سال ۸۴ تصویب شده است، اما در چند سال گذشته اجرایی نشده و به آن اهمیتی داده نشده است، اظهار داشت: پلاک سوم الزام قانونی دارد که باید حتماً اجرایی شود. همانطور که گفتم این پلاک باید از داخل شیشه زیر آئینه از جلو و عقب خودرو نصب شود.

هادیانفر تصریح کرد: اطلاعاتی از قبیل نوع خودرو، مدل خودرو، رنگ خودرو و شماره شاسی و شماره موتور و اطلاعات کد ملی مالک و غیره در این پلاک وجود دارد که پلیس می‌تواند با دست افزارهایی که در دست دارد، تمامی این اطلاعات را از روی این پلاک دریافت کند.

وی با اشاره به مزایای پلاک سوم، خاطرنشان کرد: برخی از رانندگان گلایه می‌کنند در محلی نبوده اما از آن محل برای آنان پیامک جریمه آمده است و بعد که پیامک را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که فردی پلاکش را مخدوش کرده است. با اجرای طرح پلاک سوم می‌توان از مخدوش کردن پلاک‌ها و جرایم مربوط به این تخلف جلوگیری کرد.

رئیس پلیس راهور گفت: همچنین افسر راهور برای اینکه اصالت یک ماشین را چک کند، باید کاپوت را بالا بزند و شماره شاسی را نگاه کند که با اجرای پلاک سوم دیگر به این کار نیازی نیست و افسر می‌تواند کنار خیابان با دست افزارش این پلاک را اسکن و مشخصات را مشاهده کند.

هادیانفر تأکید کرد: فک و نصب پلاک فیزیکی وابستگی ارزی دارد که با اجرای طرح پلاک سوم می‌توان این وابستگی را قطع کرد چرا که دیگر نیازی به پلاک فیزیکی نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا این تراشه‌ها و پلاک‌های سوم در ایران تولید می‌شود یا خیر؟ گفت: بخش زیادی از تکنولوژی این پلاک‌ها ایرانی است و تنها برای قسمتی از مدار این پلاک باید بومی سازی انجام شود.

آزمایش‌های مربوط به پلاک سوم در شهرک آزمایش انجام شده است، مصوبات و مجوزهای لازم هم از فرمانده انتظامی کل کشور اخذ شده است و تلاش داریم تا تولید پلاک سوم را در نیمه اول ۱۴۰۱ آغاز کنیمرئیس پلیس راهور اظهار داشت: برخی از شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه با پلیس همکاری دارند تا بتوان تولید پلاک سوم را صد درصد داخلی کرد.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۵ میلیون پلاک جابجا می‌شود، بیان کرد: پلاک‌هایی که دیگر نیاز نمی‌شود بعد از یک سال در دستگاه خرد کن ریخته می‌شود و اتلاف انرژی را به دنبال دارد. با پلاک سوم دیگر شاهد این اتفاقات نیستیم.

هادیانفر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمان پلاک سوم در کشور اجرا و الزامی می‌شود، گفت: آزمایش‌های مربوط به این پلاک در شهرک آزمایش انجام شده است. مصوبات و مجوزهای لازم هم از فرمانده انتظامی کل کشور اخذ شده است. تلاش داریم تا تولید پلاک سوم را در نیمه اول ۱۴۰۱ آغاز کنیم.

رئیس پلیس راهور گفت: البته در ابتدا باید تعدادی پلاک سوم را از خارج کشور وارد کنیم و زمانی که دانش تولید مدار آن تکمیل شد، این پلاک‌ها را در داخل تولید کنیم.

دانش بنیان‌ها می‌توانند تولید پلاک سوم را بومی کنند

قانون نصب پلاک سوم سال‌هاست که تصویب شده اما اجرا نشده است. این قانون به منظور سهولت بیشتر در تشخیص خودروهای سرقتی و دریافت سریع اطلاعات بیشتر درباره هر خودرو به کمک پلیس راهور خواهد آمد. قرار بود این پلاک از آبان ماه ۱۴۰۰ بروی خودروهایی که به تازگی پلاک می‌شوند و یا پلاک آنها تعویض می‌گردد نصب شود که تا به امروز اجرایی نشده است.

بر اساس اعلام کارشناسان، بومی کردن این پلاک‌ها ورود شرکت‌های دانش بنیان برای ساخت قسمتی از مدار را طلب می‌کند؛ در سالی که شعارش «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است انتظار می‌رود تا با اطلاع رسانی از اهمیت و اجرای قانون «پلاک سوم» برای شرکت‌های دانش بنیان آنها را به سرمایه گزاری و فعالیت در این زمینه ترغیب کنند؛ تا هم از خروج ارز از کشور جلوگیری شود و هم افتخار تولید پلاک‌های سوم به دیگر افتخارات ایران اضافه شود.

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه