ارسال به دیگران پرینت

یک کارشناس حوزه انرژی:

ایران می‌تواند 70 درصد گاز اروپا را تامین کند

مومنی کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: ایران به لحاظ ذخایر هیدروکربوری غنی است و دومین تولیدکننده گاز در جهان است، به نظر می‌رسد اگر زیرساخت فراهم باشد، می‌تواند حداقل 70 درصد نیاز فعلی گاز اروپا را تامین کند و یک تامین‌کننده مطمئن باشد.

ایران می‌تواند 70 درصد گاز اروپا را تامین کند

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: اتحادیه اروپا دنبال استفاده از منابع گازی کشورهای شمال افریقا، قطر و ایران است، البته در مورد ایران منوط به برجام است که اگر توافق شود اروپا می‌تواند از ایران نیز واردات گاز داشته باشد.

میرقاسم مومنی درباره برنامه ترکیه برای ترانزیت گاز از قفقاز به اروپا اظهار داشت: در پی جنگ روسیه و اوکراین اروپا به دنبال تامین انرژی خود از مبادی دیگر است، به همین جهت یکی از منابع گازی که می‌تواند بخشی از این نیازها را تامین کند انرژی قفقاز در خزر است، ترکیه در نظر دارد به عنوان محل ترانزیت گاز از کردستان عراق، آذربایجان و کشورهای منطقه باشد، به همین جهت سعی دارد با انتقال گاز به اروپا نقش مهمی در روابط خود با اتحادیه اروپا ایجاد کند.

وی افزود: ترکیه همچنین با توجه به اینکه از عضویت در اتحادیه اروپا کنار گذاشته شده، سعی دارد با این اهرم‌ها مناسبات خود را با اتحادیه اروپا بهتر کند تا شاید بتواند در خصوص تقاضای عضویت مجدد امتیازاتی بگیرد به همین جهت شاهدیم ترکیه درصدد است با حضور در مسائل انرژی شرایطی ایجاد کند که خود صادرکننده باشد و این سیاست جدیدی است که برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و نقش‌آفرینی منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا می‌کند.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: ترکیه خود مصرف‌کننده گاز است و بخشی از نیاز خود را از ایران و روسیه وارد می‌کند، خط لوله گاز آذربایجان هم تکمیل نشده که ترکیه بتواند از آن استفاده کند، کشور عراق هم که از ایران گاز وارد می‌کند، موضوع دیگر اینکه هنوز خط لوله زنگزور ایجاد نشده و روسیه همچنان در منطقه حضور دارد و مانع احداث خط شده است. علاوه بر اینها آسیای میانه خط لوله ندارد، یک خط لوله ترانس‌خزر وجود دارد که از بستر خزر عبور می‌کند و به لحاظ حقوقی و محیط‌زیستی هنوز مشکل دارد. به همین جهت در کوتاه‌مدت استفاده از مسیر قفقاز برای تامین گاز اروپا براحتی امکانپذیر نیست، ضمن اینکه ذخایر گاز آذربایجان و خزر زیاد نیست، اما در هر حال در بلندمدت به عنوان یک آلترناتیو می‌توان از آن استفاده کرد. 

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا دنبال استفاده از منابع گازی کشورهای شمال افریقا، قطر و ایران است، البته در مورد ایران منوط به برجام است که اگر توافق شود اروپا می‌تواند از ایران نیز واردات گاز داشته باشد.

مومنی تصریح کرد: ایران به لحاظ ذخایر هیدروکربوری غنی است و دومین تولیدکننده گاز در جهان است، به نظر می‌رسد اگر زیرساخت فراهم باشد، می‌تواند حداقل 70 درصد نیاز فعلی گاز اروپا را تامین کند و یک تامین‌کننده مطمئن باشد.

وی با بیان اینکه اروپا به زودی نمی‌تواند گاز روسیه را از بازار خود حذف کند، افزود: حذف روسیه از بازار اروپا شوک عظیمی به صنایع این اتحادیه وارد می‌کند، درواقع بحران ایجاد می‌کند اما مسئله اینکه اروپا به شدت به دنبال این است که وابستگی به گاز روسیه را کم کند به همین دلیل با قطر، الجزایر و آذربایجان مذاکراتی داشته است.

این کارشناس حوزه انرژی بیان داشت: به هر حال اروپا به طور جدی به دنبال کم کردن وابستگی به روسیه است اما در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، چون برای انتقال گاز زیرساخت‌هایی لازم است که زمانبر هستند و  به امنیت، هزینه و سرمایه‌گذاری نیاز دارد به همین دلیل روس‌ها فعلا از این ابزار علیه اروپا استفاده می‌کنند.

وی گفت: اگر شرایط ایران به لحاظ سیاسی فراهم باشد و در قالب برجام توافق کنیم و تحریم‌های مالی، فنی و مهندسی برطرف شود ایران ظرف 1.5 تا 2 سال می‌تواند خط لوله ایجاد کند و به نوعی گاز اروپا را تامین کند، البته به میزان و روند سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها هم بستگی دارد. در هر حال اگر این اتفاق بیفتد عواید ریالی و ارزی بالا و منافع اقتصادی و سیاسی برای کشور خواهد داشت و ما می‌توانیم در حوزه‌های دیگر از اروپا امتیاز بگیریم، در عین حال برای اروپا نیز به لحاظ میزان گاز و قیمت مقرون به صرفه است.

مومنی با بیان اینکه اکنون بهترین فرصت برای ایران و اروپا است که قرارداد بلندمدت حداقل 30 ساله منعقد کنند، یادآور شد: ایران مسیرهای مختلفی برای ورود به اروپا دارد، از جمله مسیر ترکیه و دیگری از مسیر عراق و سوریه تا اسپانیا است. البته مهم امنیت خط لوله است، چون از کشورهای بحران‌خیز نمی‌توان به صورت بلندمدت گاز را انتقال داد، بنابراین بهترین مسیر ترکیه است.

 

منبع : جماران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه