ارسال به دیگران پرینت

ساخت و ساز | ساختمان‌های چوبی | ساختمان معمولی

رشد آسمان خراش‌های چوبی+تصویر

معماران و سازندگان برای ساختن ساختمان‌های چند طبقه به "الوار انبوه" یک محصول چوبی مهندسی شده شبیه به بتن و فولاد روی می‌آورند.


رشد آسمان خراش‌های چوبی+تصویر

مرکز فرهنگی سارا و هتل چوب در سوئد با ۲۰ طبقه ارتفاع عمدتا از صنوبر و کاج برداشت شده محلی ساخته شده اند.

مهمانان یک هتل ۲۰ طبقه جدید و مرکز فرهنگی در اسکلفتا یک جامعه سابق معدن طلا در شمال شرقی سوئد مجبور نیستند برای احساس غوطه ور شدن در دنیای طبیعت به دل جنگل بروند. کف، سقف و تیر‌های تکیه گاه ساختمان که موزه و سایر امکانات را نیز در خود جای داده است تقریبا به طور کامل از صنوبر و کاج برداشت شده از جنگل‌های مجاور ساخته شده اند.

رشد آسمان خراش‌های چوبی

"رابرت اشمیتز" شریک یک شرکت معماری در استکهلم و معمار اصلی آن ساختمان درباره مرکز فرهنگی سارا و هتل وود (چوب) می‌گوید:"وقتی به داخل ساختمان وارد می‌شوید بوی چوب تقریبا شبیه ورود به جنگل است. این یک شهر واقعا کوچک است و چوب چیزی است که همه در این جامعه با آن ارتباط برقرار کرده و آن را حس می‌کنند".

این مجموعه ۳۰۰۰۷ متر مربعی بخشی از یک روند در حال ظهور است، زیرا معماران، توسعه دهندگان و سازندگان به چوب به اصطلاح انبوه روی می‌آورند چوبی که به روش‌های خاصی چسبانده و فشرده می‌شود تا از نظر استحکام به بتن و فولاد شبیه باشد و در نتیجه، قادر به استفاده در ساختمان سازی و جایگزینی برای مصالح ساختمانی حتی در ساخت آسمان خراش‌ها و دیگر بنا‌های عظیم باشد. طرفداران ساخت و ساز با الوار انبوه چوبی معتقدند که این محصول می‌تواند نسبت به ساخت و ساز‌ها با مصالح معمولی با محیط زیست سازگارتر باشد. "رابرت اشمیتز" معمار اصلی مرکز فرهنگی سارا و هتل وود می‌گوید:"زمانی که به داخل وارد می‌شوید بوی چوب تقریبا شبیه ورود به جنگل است"

رشد آسمان خراش‌های چوبی

بر اساس گزارش گروه تجارت چوب WoodWorks تعداد ساختمان‌های چند طبقه ساخته شده با چوب انبوه در ایالات متحده در فاصله ژوئیه ۲۰۲۰ تا دسامبر ۲۰۲۱ میلادی افزایشی ۵۰ درصدی داشته و به بیش از ۱۳۰۰ سازه رسیده است. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به یک ساختمان اداری هشت طبقه در شارلوتزویل ویرجینیا یک ساختمان اداری پنج طبقه جدید گوگل که قرار است در ماه آگوست در سانی ویل کالیفرنیا افتتاح شود و یک مجتمع مسکونی – تجاری ۲۵ طبقه در میلواکی اشاره کرد.

قوانین بین المللی ساختمان اجازه ساخت ساختمان‌های چوبی را تا ۱۸ طبقه می‌دهد، اما توسعه دهندگان پروژه میلواکی می‌گویند که پس از ارائه داده‌هایی به مقام‌های آن شهر که نشان می‌داد این نوع سازه‌های چوبی به اندازه یک ساختمان معمولی ایمن است اختلاف نظر‌هایی ایجاد شده بود و در این باره تردید وجود داشته است.

رشد آسمان خراش‌های چوبی

با این وجود، پروژه‌های بلندپروازانه تری نیز ممکن است اجرایی شوند: یک شرکت چوب ژاپنی یک سازه چوبی ۷۰ طبقه برای توکیو پیشنهاد کرده است در حالی که یک شرکت معماری مستقر در بریتانیا برنامه‌هایی برای ساخت یک آسمان خراش ۸۰ طبقه را در لندن دارد.

به گزارش سرویس جنگلبانی ایالات متحده برای پاسخگویی به تقاضای الوار انبوه ۱۸ کارخانه تولیدی از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو در ایالات متحده و کانادا ساخته شده اند.

طبق گزارش دسامبر ۲۰۲۱ میلادی توسط Grand View Research بازار جهانی چوب انبوه در سال ۲۰۲۰ حدود ۹۵۶ میلیون دلار برآورد شد و انتظار می‌رود از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۸ میلادی با نرخ سالانه ۱۳.۶ درصد رشد کند.

رشد آسمان خراش‌های چوبی

علاوه بر مزایای بالقوه زیست‌محیطی، کارشناسان ساخت و ساز می‌گویند ساختمان‌های ساخته شده با الوار چوبی انبوه می‌توانند هزینه کمتری نسبت به سازه‌های بتنی و فولادی داشته باشند به ویژه اگر در نزدیکی یک کارخانه تولیدی قرار داشته باشند که در آن قطعات ساختمان طبق سفارش بریده می‌شوند.

برای مثال، با چوب انبوه، سازندگان مجبور نیستند بتن بریزند و منتظر فرایند مرتبط با آن شوند. اشمیتز و تیم پشتیبان مرکز فرهنگی سارا می‌گویند که آنان یک سال در هزینه‌های ساخت و ساز و نیروی کار صرفه جویی کردند، زیرا پانل‌ها و تیر‌های چوبی در یک کارخانه نزدیک آن مرکز ساخته شدند.

رشد آسمان خراش‌های چوبی

برای مثال، برای ساخت مجموعه میلواکی جدول زمانی از طریق استفاده از چوب انبوه حدود چهار ماه کاهش یافت. در حالی که ریختن بتن ممکن است به ۳۰ تا ۴۰ کارگر نیاز داشته باشد تنها ۱۰ کارگر برای نصب پانل‌های الوار متقاطع یا CLT برای هر طبقه مورد نیاز است.

پانل‌های الوار متقاطع با قرار دادن و چسباندن چندین قطعه چوبی با زاویه ۹۰ درجه به یکدیگر ساخته می‌شوند و معمولا برای کف و دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع کلیدی دیگری از الوار‌های انبوه به نام گلولام برای الوار‌های لمینت شده با چسب معمولا برای تیر‌های نگهدارنده استفاده می‌شود.

رشد آسمان خراش‌های چوبی

"جودیت شین" استاد معماری دانشگاه اورگان می‌گوید:"در یک ساختمان بلند، شما واقعا می‌خواهید که پایه آن بتنی باشد و با افزایش ارتفاع ساختمان سبک‌تر شده و از چوب بیش تری در آن استفاده شده باشد. ساختمان‌هایی که از چوب انبوه ساخته می‌شوند این خواسته را برآورده می‌سازند".

با این وجود او معتقد است برای مناطق ساحلی ساخت و ساز‌های معمولی ممکن است بهتر باشند و می‌افزاید:"اگر در منطقه سیلابی هستید پایه باید هم چنان بتنی باشد، زیرا خیس شدن چوب چندان خوب به نظر نمی‌رسد".

رشد آسمان خراش‌های چوبی

آزمایش لرزه‌ای یک ساختمان چوبی ۱۰ طبقه که قرار است در پاییز امسال در کالیفرنیا انجام شود می‌تواند روند ساخت و ساز با استفاده از الوار انبوه را تقویت کند.

"شیلینگ پی" دانشیار مهندسی عمران و محیط زیست در دانشگاه کلرادو می‌گوید:"ما باید راهی برای مقاوم سازی این ساختمان‌ها در برابر زلزله پیدا کنیم، زیرا این نوع ساختمان جدید است و هیچ کس پیش‌تر این کار را انجام نداده است".

رشد آسمان خراش‌های چوبی

هم چنین، در مورد آتش سوزی آزمایش‌هایی بر روی یک سازه چوبی انبوه دو طبقه که در سال ۲۰۱۷ میلادی در یک مرکز متعلق به اداره اداره الکل، تنباکو، اسلحه گرم و مواد منفجره در بلتسویل مریلند انجام شد و نشان داد که آتش گرفتن سازه‌های ساخته شده با چوب انبوه زمان بیش تری به طول می‌انجامد و سازه ساخته شده با چوب انبوه یکپارچگی ساختاری خود را بیش‌تر از یک ساختار اسکلت چوبی ساده حفظ می‌کنند.

 

 

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه