ارسال به دیگران پرینت

درخواست ۳۰۵ عضو هیئت علمی دانشگاه‌ از مقام معظم رهبری: جلوی احداث پتروشیمی میانکاله را بگیرید

بر اساس گزارش‏‌های کارشناسی، این طرح فاقد توجیه اقتصادی، بدون برنامه ارائه شده برای محصول تولید شده و فاقد مجوز شورای اقتصاد است.

درخواست ۳۰۵ عضو هیئت علمی دانشگاه‌ از مقام معظم رهبری: جلوی احداث پتروشیمی میانکاله را بگیرید

 ۳۰۵ نفر با امضای یک نامه از مقام معظم رهبری درخواست کردند که طرح پتروشیمی میانکاله متوقف شود.

این افراد شامل استادان دانشگاه، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف از دانشگاه‌های سراسر کشور و فعالان و روزنامه نگاران محیط زیست هستند.

در بخشی از نامه آمده است:

«در حالی که بیش از ۹۰ پروژه پتروشیمی ناتمام در کشور به حال خود رها شده و ۴۰ مورد از مجوزهای احداث آن به دولت قبل برمی‌‌گردد، متاسفانه در واپسین روزهای اسفند سال گذشته در اقدامی عجولانه و با استفاده از سکوت خبری نوروز ۱۴۰۱ کلنگ پروژه‌‌ای فاقد مجوزهای لازم تحت عنوان پتروشیمی مازندران (پتروشیمی میانکاله) در مرتع حسین آباد واقع در ذخیرهگاه جهانی زیستکره میانکاله بر زمین زده شد.

هدف پروژه احداث واحد GTP به منظور تولید پروپیلن در واحدهای دیگر است در حالیکه حجم انبوهی از این ماده اولیه هم اکنون در انبارهای کشور بلااستفاده باقی مانده است.

از آنجا که در طرح آمایش استان مازندران زمین‌‌های در نظر گرفته شده برای استقرار واحد مورد نظر جزو اراضی مرغوب درجه ۲ کشاورزی تعیین شده است، احداث این مجتمع با کاربری‌‌های نهایی طرح آمایش استان و همچنین سیاست‌‌های مصوب واگذاری اراضی موصوف به بانک زمین تطابق ندارد.

این طرح فاقد توجیه اقتصادی، بدون برنامه ارائه شده برای محصول تولید شده و فاقد مجوز شورای اقتصاد است.

صرف نظر از اشاره به شکست پروژه‌‌ای مشابه در شمال کشور با سابقه غیر قابل دفاع آن (پتروشیمی گلستان)، اجرای چنین طرحی آن هم بدون طرح مکان یابی از همان آغاز، نه تنها از نظر تعارض حقوقی با تعهدات سازمان محیط زیست ایران به شبکه جهانی ذخیره‌‌گاه‌های زیست کره (برنامه انسان و کره مسکون)، تقابل با دستورالعمل‌‌های ضوابط واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی به طرح‌‌های کشاورزی و غیرکشاورزی، نابودی تولیدات بومی و معاش ۷۰ دامدار محلی دارای پروانه چرای دام برای ۱۱۰۰۰ واحد دامی معارض با قانون است بلکه از مشکل جدی‌تری نیز برخوردار است و آن نقض سیاست‌‌های کلی نظام در بخش نفت و گاز (در راستای بند اول اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند ۱۱ سند چشم انداز صنایع نفت و گاز در افق ۱۴۰۴)، ابلاغی از سوی حضرتعالی است که بر توسعه صنایع پتروشیمی در مناطق نفت‌خیز جنوب کشور تصریح شده و اجرای آن برای تمامی قوا لازم الاجراست.»

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه