ارسال به دیگران پرینت

شرکت انگلیسی بریلینت پلنت :

اهمیت "جلبک" در آینده زمین

پس از نخستین آزمایش با تاسیساتی 3 متر مربعی در آفریقای جنوبی، اکنون تاسیسات 30 هزار متر مربعی در سواحل بیابانی مراکش را معرفی کرده است...

اهمیت "جلبک" در آینده زمین

بنابر گزارشی که اخیرا (4 آوریل 2022) منتشر شده است، حذف کربن از اتمسفر سیاره زمین برای دستیابی به هدف انتشار کربن صفر و محدود کردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سلسیوس ضروری است. در همان هفته، شرکت بریلینت پلنت (Brilliant Planet) اعلام کرد که یک سرمایه گذاری 12 میلیون دلاری در سامانه جذب و ذخیره کربن مبتنی بر جلبک خود انجام داده است.

به گفته بریلینت پلنت، این سرمایه گذاری در زمان مهمی صورت می گیرد زیرا گزارش اخیر آی‌پی‌سی‌سی سازمان ملل بر نقش کلیدی حذف دی اکسید کربن از اتمسفر در دستیابی به اهداف مشترک آب و هوایی تاکید داشته است. ما بر این باوریم که روش های مبتنی بر طبیعت که سنجش‌پذیر و قابل افزایش هستند، طی دهه های پیش رو نقش مهمی در این زمینه ایفا خواهند کرد.

جذب کربن در مقایس گیگاتن از طریق تولید جلبک

شرکت بریلینت پلنت از سال 2013 در حال کار روی قدرت جلبک ها برای جذب کربن در مقیاس گیگاتن بوده است. این فرایند شامل استفاده از حوضچه های بزرگ فضای باز در زمین های بیابانی ساحلی می شود. پس از نخستین آزمایش با تاسیساتی 3 متر مربعی در سواحل سنت هلنا در آفریقای جنوبی، بریلینت پلنت اکنون تاسیسات 30 هزار متر مربعی با بزرگ‌ترین حوضچه پرورش جلبک جهان در سواحل بیابانی مراکش را معرفی کرده است.

حذف انتشار دی اکسید کربن در مقیاس گیگاتن که به نام "جذب کربن" نیز شناخته می شود، خانواده ای از فناوری ها و تکنیک ها برای جذب دی اکسید کربن و سپس ذخیره یا استفاده از آن برای پیشگیری از انتشار در اتمسفر را شامل می شود. جذب می تواند در نقطه انتشار صورت گرفته و یا از طریق آنچه به نام "جذب مستقیم از هوا" شناخته می شود، انجام شود.

جداسازی بیولوژیکی کربن فرآیندی است که در بیشتر تاریخ سیاره زمین به ما کمک کرده است. این اساسا شامل جذب و ذخیره کربن در مراتع، جنگل ها، خاک و اقیانوس می شود. این زیست‌بوم ها نقش کلیدی در حذف و ذخیره بلند مدت دی اکسید کربن ایفا می کنند.

به طور خاص، جلبک ها نقش چشمگیری در چرخه کربن جهان ایفا می کنند و به اندازه تمام گیاهان و درختان روی خشکی، در جذب کربن نقش دارند. در نتیجه، گزینه ای خوب برای تحقق هدف انتشار کربن صفر محسوب شده که هزینه، پیچیدگی و مسائل کاربری زمین مرتبط با دیگر روش های حذف کربن را دور زده و این همان چیزی که شرکت بریلینت پلنت انجام می دهد.

جذب کربن در مقایس گیگاتن از طریق تولید جلبک

سامانه جذب کربن مبتنی بر جلبک بریلینت پلنت شرایط محیط زیست محلی و آب شور را تکرار می کند تا برای رشد یک سویه جلبک طبیعی در حوضچه هایی مستقر در خشکی مطلوب باشد. با استفاده از تنها آب شور، باد و نور خورشید به عنوان ورودی، سامانه شرکت بریلینت پلنت پتانسیل بالایی برای جذب دی اکسید کربن و کاهش انتشار این گاز در سال دارد.

به گفته رافائل جوین، دانشمند ارشد و یکی از بنیانگذاران شرکت، روش ما با استفاده از زمین های بیابانی ساحلی و آب شور، بهره‌وری اولیه خالص جدیدی را ایجاد می کند. به عبارت دیگر، ما از منابع طبیعی کم استفاده برای رشد زیست‌توده جدید و کاهش دی اکسید کربن اضافی استفاده می کنیم. همچنین، با استفاده از این روش می توان 30 برابر بیشتر از جنگل های بارانی در سال دی اکسید کربن جذب کرد.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه