ارسال به دیگران پرینت

ایران و پاکستان | اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان | برنج | گوشت

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان: گوشت و برنج در اولویت تهاتر

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان اظهار داشت: کشور پاکستان قوانین خاصی دارد، ما هم روی آن سند و قراردادهای کالاهای ترجیحی که با پاکستان از چندین سال گذشته داریم، متعهد هستیم ولی مسئولان پاکستان خیلی راغب به این کار نبودند، حال امیدواریم که مسئولان آنها این توافق جدید را اجرایی کنند و اگر این قضیه رخ دهد، خیلی برای کشور ما خوب است.

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان: گوشت و برنج در اولویت تهاتر

 محمود تهی‌دست درباره آخرین وضعیت مبادلات ایران با پاکستان گفت: در حال حاضر، مبادلات ما با پاکستان روال خودش را دارد و با قانون جدیدی که به تازگی در جهت عملیات کردن قانون و ضوابط تهاتر به امضا رسیده، اوضاع تبادل کالا بهتر می‌شود چون بسیاری از کارها را بوسیله قانون تهاتر می‌توان انجام داد. ما با پاکستان بانک مشترک نداریم که بتوانیم مبادلات مالی داشته باشیم ولی با تهاتر بسیاری از این مبادلات را می‌توان انجام داد. امیدواریم که این کار بتواند عملیاتی شود چون سال‌های سال این اتفاق بود ولی تاکنون عملیاتی نشده است.

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان در ادامه تصریح کرد: کشور پاکستان قوانین خاصی دارد، ما هم روی آن سند و قراردادهای کالاهای ترجیحی که با پاکستان از چندین سال گذشته داریم، متعهد هستیم ولی مسئولان پاکستان خیلی راغب به این کار نبودند، حال امیدواریم که مسئولان آنها این توافق جدید را اجرایی کنند و اگر این قضیه رخ دهد، خیلی برای کشور ما خوب است.

وی افزود: اگر قضیه تهاتر با پاکستان رخ دهد، به ظرفیت صادراتی بالایی با آنها می‌توان رسید. پاکستان روی برخی کالاها همچون کالاهای کشاورزی مثل برنج و حبوبات حساسیت خاصی دارد و تلاش آنها این است که بخواهند این کالاها را در اولویت قرار دهند. چون پاکستان یک کشور صنعتی نیست و بر پایه کشاورزی استوار است و می‌تواند به عنوان یک کشور واسطه، کالاهایی که ما در آن تحریم هستیم را از جاهای دیگر وارد کرده و به ما بدهد.

تهی دست با تاکید بر اینکه بیش از 16 میلیارد ظرفیت صادراتی و مبادلات کالا با پاکستان می‌توانیم داشته باشیم، ادامه داد: اگر بتوانیم درست با آنها کار کنیم و آنها هم واقعا همکاری درستی با ما داشته باشند تا 30 میلیارد دلار ظرفیت صادرات و واردات هم می‌توان پیش بینی کرد به شرط آن که آن‌ها هم به این تهاتر کالا پایبند باشند. در این مورد کالاهای زیادی مد نظر ما است مثل برنج و گوشت که می‌توان به راحتی با آنها تهاتر داشت.

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان در ادامه درباره علت گرانی برنج در کشور و چگونگی واردات آن از پاکستان گفت: متاسفانه قوانینی که در کشور ما تصویب می‌شود باعث گرانی برنج در کشور می‌شود. اگر اجازه دهند که مصرف‌کنندگان آزاد باشند که برنج خارجی یا ایرانی به انتخاب خود مصرف کنند، بازار برنج می‌تواند متعادل شود و کمبودهای برنج در بازار برطرف می‌شود. ولی هر روز با بخشنامه‌هایی که در این حوزه می‌دهند، این تعادل را به هم می‌ریزند که اگر در کشور خودمان مدیریت شود با این مشکلات قیمت گرانی برنج مواجه نخواهیم بود. قیمت ارز و دلار در این قیمت‌ها قطعا تاثیرگذار است ولی حداقل می‌تواند از کسانی که در کشور ما دلالی می‌کنند، جلوگیری کند. حتی اگر دولت برنج را وارد و توزیع کند جلوی این گرانی‌ها گرفته می‌شود. برنج و گوشت از جمله کالاهایی هستند که می‌توان با تهاتر با کشور پاکستان  به کشور وارد کرد.

محمود تهی‌دست با اظهار امیدواری از اینکه ایران بتواند در مسایل مالی با کشورهای همسایه رابطه خوبی برقرار کند، اظهار کرد: امیدوارم مشکلات کشورهای همسایه ما که از جایی دیگر دستور می گیرند، برطرف شود تا بتوانند با ما مبادلات اقتصادی بهتری در آینده داشته باشند.

 

منبع : ایلنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه