ارسال به دیگران پرینت

وال استریت ژورنال:

تکنیک‌های بسیار پیچیده ایران برای دور زدن تحریم‌ها فاش شد

کیهان ادعای وال استریت ژورنال را در ستون خبرهای ویژه خود پوشش داده است.

 تکنیک‌های  بسیار پیچیده ایران برای دور زدن تحریم‌ها  فاش شد

کیهان ادعای وال استریت ژورنال را در ستون خبرهای ویژه خود پوشش داده است.

تهران متخصص دور زدن تحریم‌های غرب است و می‌تواند این تجربه را به مسکو بیاموزد.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی قابل تامل نوشت: مهمترین تجربه‌ای که تهران می‌تواند با مسکو به اشتراک بگذارد، تخصص در دور زدن تحریم‌های غرب است. طبق گزارش‌ها، ایران در حال گفت‌وگو با کرملین در مورد همکاری با یکدیگر برای دور زدن محدودیت‌هایی است که هر دو با آن رو‌به‌رو هستند. اگر آمریکا و متحدانش می‌خواهند این نوع همکاری‌ها را محدود کنند، باید از اشتباهاتی که هنگام اعمال تحریم‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مرتکب شدند، درس بگیرند.

 ایران به روسیه برای دور زدن تحریم‌های غرب کمک خواهد کرد. تکنیک‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها بسیار پیچیده، حرفه‌ای و گسترده است. ماه گذشته فاش شد که تهران یک «سیستم بانکی و مالی مخفی برای مدیریت ده‌ها میلیارد دلار تجارت سالانه که تحت تحریم‌های تحت رهبری ایالات متحده ممنوع شده است» ایجاد کرده است.

 تهران می‌تواند به مسکو هم بیاموزد که چگونه این معماری مالی را ایجاد کند یا می‌تواند به عنوان رابط کرملین عمل کرده و تجارت پنهانی از طرف روسیه را تسهیل کند. ترکیب تخصص روسیه و ایران در فعالیت‌های مالی می‌تواند پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین شبکه دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را در جهان ایجاد کند. اگر تحریم‌های غرب تاثیر خود را از دست بدهد، فشار بر مسکو برای پایان دادن به حمله به اوکراین و سایر تهدیدها هم کاهش می‌یابد و این ابزار مهم فشار دیگر کارایی خود را از دست خواهد داد.

وال استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد: اولین اقدام در برخورد با ایران این است که موسسات مالی اصلی این کشور از جمله بانک مرکزی ایران را «بانک‌دار مرکزی تروریسم» نامید. کنگره باید به طور قانونی برای محافظت از سیستم‌های مالی آمریکا و همچنین سیستم بین‌المللی مداخله کند. 

این تحلیل در حالی منتشر می‌شود که بانک مرکزی ایران هم اینک مورد تحریم‌های مصوب کنگره قرار دارد و طبیعتاً یک حربه کُند شده را دوبار نمی‌توان به کار بست!

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه