ارسال به دیگران پرینت

خوک طلایی:

همه چیز درباره خواص درمانی شگفت انگیز گیاه "خوک طلایی"(+عکس)

خوک طلایی تا به امروز به واسطه خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی آن مورد ستایش قرار گرفته است.

همه چیز درباره خواص درمانی شگفت انگیز گیاه "خوک طلایی"(+عکس)

خوک طلایی با نام علمی Hydrastis canadensis گیاهی پایا از تیره آلالگان و بومی جنوب شرقی کانادا و شرق آمریکا است. ریشه و برگ های این گیاه در طب سنتی برای درمان انواع بیماری‌ ها، به‌ ویژه بیماری‌ های مرتبط با عفونت یا التهاب دستگاه تنفس فوقانی مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه خوک طلایی در میان محبوب ترین داروهای گیاهی در سراسر جهان دسته بندی می شود. دمنوش ها، عصاره های گیاهی و یا کپسول های خوراکی تهیه شده از این گیاه برای درمان سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی، مشکلات گوارشی، درد لثه و اختلالات پوستی کاربرد دارند. این محصولات را می توان از عطاری ها و داروخانه های سراسر کشور تهیه کرد.

خوک طلایی همچنین به داروهای مختلف بدون نیاز به نسخه مانند قطره‌ های گوش، محصولات بهداشتی زنانه، فرمولاسیون های شستشوی چشم، داروهای سرماخوردگی، محصولات تسکین دهنده آلرژی، ملین‌ ها و تقویت کننده های گوارشی افزوده می‌ شود.

این گیاه به طور طبیعی غنی از یک سری ترکیبات آلکالوئیدی ارزشمند است. در این میان بربرین، هیدراستین و کانادین با بالاترین غلظت یافت و جداسازی شده اند. این آلکالوئیدها با خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی مرتبط و اعتقاد بر این است که دلیل اصلی فواید سلامتی خوک طلایی هستند.

همه چیز درباره خواص درمانی شگفت انگیز گیاه

مزایا و موارد استفاده

خوک طلایی تا به امروز به واسطه خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی آن مورد ستایش قرار گرفته است. اغلب از این گیاه برای پیشگیری یا درمان عفونت‌ های دستگاه تنفسی فوقانی و سرماخوردگی استفاده می‌ شود. همچنین برای درمان اختلالات پوستی، بی اشتهایی، قاعدگی های سنگین یا دردناک، عفونت های سینوسی، سوء هاضمه و اختلالات التهابی نیز تاثیرات مفیدی داشته است.

با این حال تحقیقاتی که بتوانند به طور قطعی از مزایای فوق حمایت کنند، محدود هستند و نیاز به مطالعات انسانی بیشتری خواهد بود. مواردی که در ادامه اشاره می شوند، با استناد به مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند:

- سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی

خوک طلایی یک درمان طبیعی محبوب برای عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله سرماخوردگی است.

 

مطالعات سلولی و حیوانی نشان می دهند که بربرین، یکی از ترکیبات فعال اصلی در این گیاه می تواند به مبارزه با عفونت های ناشی از باکتری ها و ویروس ها کمک کند. این قابلیت شامل ویروس مسئول سرماخوردگی نیز می شود.

اما با وجود استفاده از خوک طلایی در بسیاری از مکمل های سرماخوردگی و تقویت کننده سیستم ایمنی، همچنان مشخص نیست که آیا اثرات مشاهده شده در حیوانات در مورد انسان نیز صدق می کند یا خیر.

این گیاه اغلب با اکیناسه در داروهای گیاهی سرماخوردگی ترکیب می شود. اکیناسه خود گیاهی بومی آمریکای شمالی است و به طور سنتی برای درمان عفونت ها از جمله سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

همه چیز درباره خواص درمانی شگفت انگیز گیاه

- عفونت های مجاری ادراری و قارچی

خوک طلایی یک داروی گیاهی رایج برای عفونت های دستگاه ادراری و همینطور عفونت های قارچی است.

مطالعات سلولی نشان می دهند که بربرین ممکن است از بدن شما در برابر باکتری ها و قارچ های مختلف محافظت کند. بربرین در عین حال می تواند مانع از چسبیدن باکتری ها به دیواره مثانه شود و به طور بالقوه از عفونت ادراری پیشگیری و یا حتی به درمان آن کمک کند.

همچنین اعتقاد بر این است که بربرین از تکثیر بیش از حد کاندیدا آلبیکانس، قارچی که به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد جلوگیری می کند.

زمانی که کاندیدا به تعداد معمول وجود داشته باشد، هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند. با این حال اگر تکثیر این قارچ از کنترل خارج شود، می تواند باعث عفونت های مخمری واژن، برفک دهان، بثورات پوستی و عفونت های ادراری شود.

در یک مطالعه، افراد مبتلا به عفونت ادراری مکرر که ترکیبی از عصاره‌ های گیاهی حاوی بربرین را دریافت کرده بودند، نسبت به گروه کنترل ابتلای مجدد به این عفونت را کمتر تجربه کردند.

- آکنه و پسوریازیس

گیاهان حاوی بربرین مانند خوک طلایی ممکن است برای سلامت پوست مفید باشند.

مطالعات آزمایشگاهی حاکی از آن هستند که بربرین می تواند به مبارزه با P. acnes، باکتری مولد آکنه کمک کند. علاوه بر این، تحقیقات حیوانی نشان می دهند که پروفایل ضد التهابی بربرین بر درمان بیماری های التهابی پوست مانند پسوریازیس تاثیر گذار است.

همه چیز درباره خواص درمانی شگفت انگیز گیاه

- بهداشت دهان و دندان

دیده شده که خوک طلایی در زمینه محافظت از عفونت های دهان و دندان نیز موثر است.

بر اساس پژوهشی معتبر دهانشویه های گیاهی حاوی گیاهان مختلف و خوک طلایی، رشد باکتری های مسئول پلاک دندانی و التهاب لثه را کاهش می دهند.

مطالعه دیگری نشان می دهد که استفاده از این گیاه به عنوان خمیر دندان یا دهان شویه ممکن است به تسکین لثه های ملتهب کمک کند.

از جمله دیگر مزایای فوق العاده گیاه خوک طلایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بهبود هضم و مشکلات گوارشی

- کمک به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید

- کاهش قند خون و بهبود وضعیت دیابت

- بهبود علائم ابتلا به هرپس

احتیاط مصرف

هنگامی که گیاه خوک طلایی برای دوره های کوتاه و در دوزهای توصیه شده معمول مصرف شود، بی‌ خطر و ایمن محسوب می شود.

هرچند عوارض جانبی نادر است، اما می تواند شامل حالت تهوع، استفراغ و تضعیف عملکرد کبد باشد.

مکمل‌ های دارویی حاوی ریشه خشک شده معمولا بسته به صلاح دید پزشک و یا داروساز در دوزهای 0.5 تا 10 گرم سه بار در روز مصرف می‌ شوند. این در حالی است که تنتورهای الکلی و عصاره‌ های مایع در دوزهای 0.3 تا 10 میلی‌لیتر به صورت سه بار در روز توصیه شده اند.

خوک طلایی را همچنین می‌ توان به‌ عنوان چای با دم کردن 2 قاشق چای‌خوری از گیاه خشک در 240 میلی‌لیتر آب داغ به مدت حدود 15 دقیقه مصرف کرد.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه