ارسال به دیگران پرینت

بذرپاش:

دیوان محاسبات به فکر علاج واقعه بعد از وقوع نیست

رئیس دیوان محاسبات گفت: به هیچ عنوان به فکر علاج واقعه بعد از وقوع نیست و نهایت همت خود را به کار می‌بندد تا نقش پیشگیرانه را به بهترین شکل ایفا کند.

دیوان محاسبات به فکر علاج واقعه بعد از وقوع نیست

به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱ و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور با کارکنان این دستگاه نظارتی دیدار کرد و در سخنانی، ضمن بازخوانی دستاوردهای سال ۱۴۰۰، به تشریح مهمترین برنامه‌های دیوان در سال جاری پرداخت.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: از ابتدای حضور در دیوان محاسبات، تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا با همراهی کارکنان خدوم، این دستگاه نظارتی را به مأموریت و ریل اصلی خود بازگردانیم و بحمدالله توفیقات بسیاری در این مسیر حاصل شده است.

بذرپاش با اشاره به ارزش‌گذاری ویژه هر ۳ قوه درباره مواضع و نظرات کارشناسی دیوان محاسبات، افزود: تبدیل دیوان به دستگاهی اثرگذار در نظام تصمیم‌گیری کلان کشور، هدف بزرگی بود که اکنون به بار نشسته و مشورت‌خواهی از دیوان در بسیاری از فرآیندها و طرح‌های قوای سه‌گانه، گواهی بر عملکرد قابل قبول این دستگاه نظارتی است.

وی ادامه داد: از دیگر وعده‌های مهم ما در روز نخست حضور در دیوان محاسبات، عملیاتی کردن سیاست «پیشگیری به جای مچ‌گیری» بود؛ در همین راستا نامه‌نگاری با ۱۵ وزارتخانه و سازمان دولتی و همچنین میزبانی از ۵ وزیر و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاونین آن‌ها در قالب شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی، مؤید این حقیقت است که این دستگاه به هیچ عنوان به فکر علاج واقعه بعد از وقوع نیست و نهایت همت خود را به کار می‌بندد تا نقش پیشگیرانه را به بهترین شکل ایفا کند.

بذرپاش، تحویل زودتر از موعد قانونی گزارش تفریغ بودجه سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را از دیگر اقدامات ارزشمند دیوان محاسبات برشمرد و عنوان کرد: فارغ از ثبت رکوردهای ارائه گزارش‌های تفریغ، اثر بالاتر آن وقتی مشخص می‌شود که بدانیم تحویل گزارش تفریغ، حتی پیش از تدوین لایحه بودجه از سوی دولت صورت گرفته است و این اقدام ارزشمند، به هرچه بهتر انجام گرفتن فرآیند بودجه‌ریزی در دولت و مجلس کمک شایانی خواهد کرد.

رئیس کل دیوان محاسبات با اشاره به شعار «دیوان فناورانه مردم پایه» تصریح کرد: هوشمندسازی و برخط کردن تمامی سازوکارهای دیوان از طریق سامانه سنا از جمله مأموریت‌های ویژه در سالجاری خواهد بود که با تحقق کامل آن می‌توان، افزون بر تسریع در روند حسابرسی، دوباره کاری‌های نظارتی را نیز به حداقل رساند.

وی درباره تحقق وعده مردم‌پایگی تأکید کرد: تحول بنیادین در شیوه خبررسانی، ایجاد سامانه نظارت مردمی ۱۹۸، تشکیل هیئت‌های صیانت از بیت‌المال، و آگاه‌سازی مردم از فعالیت‌های متنوع و متکثر دیوان محاسبات کشور از جمله مواردی است که بر ادعای مردم‌محوربودن این دستگاه نظارتی صحه گذاشته‌اند.

بذرپاش همچنین خاطرنشان کرد: به جرئت می‌توان گفت که دیوان محاسبات، امروز به عنوان یکی از معتمدترین سازمان‌های نظام در میان قوا شناخته می‌شود و این مهم، تنها با همت و تلاش همکارانم در این دستگاه نظارتی میسر شده است.

وی با اشاره به تحرک میدانی مدیران کل استان‌ها، این اقدام را موجب حرکت مثبت این دستگاه نظارتی در خدمت به کشور در اقصی نقاط جغرافیای آن دانست.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور در پایان اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر فرزانه انقلاب تحت عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، یکی از برنامه‌های اصلی دیوان محاسبات، حرکت در این مسیر خواهد بود.

در این جلسه که به بهانه تبریک سال جدید و ماه مبارک رمضان با کارکنان برگزار شده بود، علی کامیار دادستان دیوان محاسبات کشور نیز در سخنانی، با یادآوری فضایل و ویژگی‌های ماه مبارک رمضان، به مباحث کاری مدنظر خود پرداخت.

کامیار سال ۱۴۰۰ را سال موفقیت‌آمیزی در دیوان محاسبات کشور دانست و یادآور شد که سرعت رسیدگی‌ها، مهم‌رسی‌ها و حسابرسی ترک فعل‌ها از مهمترین اقدامات دادسرای دیوان محاسبات کشور در این سال بوده است.

وی تأکید کرد: باید تحولات دیوان محاسبات کشور تا جایی پیش برود که دستگاه‌ها حضور این سازمان را همواره احساس کنند.

دادستان دیوان محاسبات کشور اظهار امیدواری کرد: سال ۱۴۰۱ سال شکوفایی دیوان محاسبات، کمک به اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی و همدلی بیشتر باشد.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه