ارسال به دیگران پرینت

فرورتیش رضوانیه

روایت فرورتیش رضوانیه از خطری که ممکن است برای شما هم پیش بیاید

فرورتیش رضوانیه، خبرنگار، در قالب یک رشته توییت ماجرایی را مطرح کرده و هشدار داده که ممکن است این مشکل برای شما هم پیش بیاید. شرح این ماجرا را در ادامه بخوانید.

روایت فرورتیش رضوانیه از خطری که ممکن است برای شما هم پیش بیاید

‏در این رشته توئیت می‌خواهم شما را از خطری آگاه کنم که ممکن است پشت در خانه‌تان خوابیده باشد و یک روز مانند من زندگی‌تان را نابود کند. اتفاقی که یک شرکت بسیار بزرگ و مشهور رقم زد و شما شاید هر روز و هر هفته با آن در ارتباط هستید. بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به دلیل آنچه «پنهان کردن درآمد سال ۱۳۹۹» عنوان شد با اتهام «فرار مالیاتی» و محکومیت پرداخت مبلغ بسیار سنگینی مواجه شدم. هرقدر محاسبه کردم، نفهمیدم آن رقم از کجا آمده. گفتنی نیست، این اتهام برای ما که گردش مالی بالایی نداریم، چه فشار روانی در پی دارد.‏ مبلغ بدهی مالیاتی عنوان شده، بسیار سنگین و غیرمنطقی بود و هرگز با درآمدم در سال ۹۹ هم‌خوانی نداشت. بعد از ۲۴ روز تحمل ابهام و بار اتهام «مجرم مالیاتی» و آزار فکری حاصل از آن، با کمک یکی از دوستانم که با امور مالیاتی آشنایی داشت پی بردم ماجرا چیست.‏ من در سال ۹۹ برای دیجی‌کالا چند ویدئوی آموزشی ساختم. با آن که عدد مبلغ دستمزدم خیلی زیاد نبود، اما دیجی‌کالا با نام حقوقی «شرکت نوآوران فن آوازه» در اسناد مالیاتی مدعی شده بود بیش از یک میلیارد تومان به من پرداخت کرده، در حالی که هرگز چنین چیزی واقعیت نداشت.

20220407_212727

‏ به اداره مالیات گفتم این مبلغ هنگفت را دریافت نکرده‌ام. گفتند موضوع را پیگیری می‌کنند. به دیجی‌کالا اطلاع دادم به دلیل اسناد غیرواقعی مالیاتی آنها مجرم محسوب شده‌ام و ناراحت هستم. در پاسخ گفتند: «چیزی نیست، اشتباه شده، آن را اصلاح می‌کنیم» و حتی یک کلمه هم عذرخواهی نکردند!‏ مدیران دیجی‌کالا با آن که می‌دانند اسناد غیرواقعی آنها چه فشار روانی سنگینی برایم به همراه داشته، حتی حاضر نشدند تا بابت زهرمار کردن زندگی‌ام عذرخواهی کنند. چرا؟ چون نیازی نمی‌بینند چنین کنند. آنها گفتند این «اشتباهات سهوی» هر جایی مرسوم است و گاهی رخ می‌دهد.‏ اکنون به عنوان یک قربانی همکاری با دیجی‌کالا به شما هشدار می‌دهم، اگر با این شرکت هرگونه مراوده مالی داشته‌اید یا دارید یا فروشنده هستید، پرونده‌ مالیاتی سال‌های گذشته خود را دقیق بررسی کنید تا اگر در مورد شما هم مغایرت یا اظهار خلاف واقع رد کرده‌اند، آن را کشف و پیگیری کنید.‏ وقتی روابط‌عمومی دیجی‌کالا به روزنامه‌نگاری که کد ملی او در سند غیرواقعی با رقم نجومی میلیاردی آمده پاسخ‌گو نیست و از عذرخواهی رسمی و شفافیت می‌گریزد، این شرکت مشهور و مغرور در مقابل مردم عادی که تریبون و رسانه در اختیار ندارند، چه رویکردی دارد؟

‏ آیا صدور سند پرداخت برای فردی مثل من در دو زمان کاملا متفاوت با دو رقم معنادار و غیرواقعی، در حسابداری شرکت‌ها اشتباهی معمول محسوب می‌شود؟ آیا این نوع پاسخ‌گویی که مصداق از سر باز‌ کردن و بی‌توجهی یک شرکت به مخاطبش است، روال معمول شفافیت است؟ من این‌طور فکر نمی‌کنم!‏ این عملکرد ناسالم را باید کنار همه موارد دیگری قرار داد که شما با جست‌وجوی نام دیجی‌کالا در توئیتر مشاهده می‌کنید. از سوی دیگر همزمان زمزمه‌هایی می‌شنویم که دیجی‌کالا قصد ورود به بورس و فروش سهامش به مردم را دارد، عرصه‌ای که نیازمند بیش‌ترین حد شفافیت مالی است!

‏از رسانه‌ها، آی‌دی‌ها و گروهک‌های سایبری که ادامه حیات‌شان را به گرفتن آگهی از دیجی‌کالا وابسته کرده‌اند توقعی ندارم اما از روزنامه‌نگاران آزاد، کارشناسان مالیاتی و حقوقی خواهش می‌کنم زوایای ماجرای رخ داده برای من را بررسی و برای دیگران بازگو کنند تا دیگر برای کسی تکرار نشود.‏‏ من از روزی که مبلغ ابلاغیه مالیات را خواندم تا همین لحظه زندگی نداشته‌ام، اما با این حال تا زمانی که دیجی‌کالا توضیح ندهد در چه فرآیندی در دو فصل متفاوت با سوءاستفاده از کد ملی من مرتکب تخلف مالیاتی شده و برچسب مجرم مالیاتی را به پرونده‌ام تحمیل کرده، موضوع را پیگیری می‌کنم.‏ این ماجرا مشابه مواقعی نیست که دیجی‌کالا سفارش یک مشتری را دیر به دستش می‌رساند یا کالای معیوب و دست‌دوم تحویل داده باشد. سند مالی غیر واقعی به ارزش یک میلیارد تومان با کد ملی من به وزارت اقتصاد ارسال شده که باید مبلغ هنگفتی بابت مالیات آن می‌پرداختم. کسانی که موضوع را کوچک‌نمایی می‌کنند، برای چند ثانیه خودشان را جای من قرار دهند و تجسم کنند چه حالی خواهند داشت. اگر چنین بلایی بر سر شما نازل شود سکوت می‌کنید و بی‌خیال از کنار آن می‌گذرید تا دیجی‌کالا روز بعد با یک نفر دیگر نیز چنین کند؟

‏ آیا روابط‌عمومی دیجی‌کالا که بدون توجه به تعداد و نوع نارضایتی‌ها از خدمات و شیوه‌های برخوردش با مشتریانش، به مقایسه این شرکت با آمازون و تکرار جمله: «لطفا کد سفارش‌تان را بگویید تا پیگیری کنیم» مشغول است، از پشت تلفن می‌تواند علت این همه فشار را که من متحمل شدم، روشن کند؟‏ از کارمندان دیجی‌کالا، نمایندگان رسانه‌ها و اینفلوئنسرهایی که قرار است به تطهیر ماجرا و منحرف کردن افکار عمومی از واقعیت بپردازند، خواهش دارم کمی درباره آن فکر کنند. اگر خودتان به خاطر دیجی‌کالا «دزد» و «مجرم مالیاتی» یا «انگل اقتصادی» خطاب شوید، چه حالی خواهید داشت؟

‏مدیران دیجی‌کالا بدانند، من آخرین کسی هستم که از این راه به اعتبارش لطمه زدند، او را مجرم اقتصادی جلوه دادند و آرامش زندگی‌اش را نابود کردند. اکنون این اتفاق را از طریق هر نهادی که لازم باشد پیگیری می‌کنم و حامیان شفافیت نیز مرا همراهی خواهند کرد.‏ جناب آقای ‎@DavoodManzour از جنابعالی تقاضا دارم بفرمایید، آیا این که یک شرکت بزرگ در دو فصل جداگانه در کل مبلغی حدود ۱۰ میلیارد ریال را در سامانه مالیات به نام یک مودی دیگر گزارش کند، یک «اشتباه مرسوم» است؟ آیا ‎@Digikalacom نباید به من توضیح دهد که چطور این اتفاق رخ داده؟

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه