ارسال به دیگران پرینت

طبقه متوسط در سرسره سقوط!

انگار آمریکایی‌ها برای خرید پراید 180 میلیون تومان پول می‌دهند!

اگر وضعیت کشور به همین منوال ادامه پیدا کند، دیر نباشد که ایران به دو طبقه دارها و ندارها تبدیل شود. البته امید است با احیای برجام، سروسامانی به وضعیت اقتصادی کشور و معیشتی مردم ایجاد شود.

انگار آمریکایی‌ها برای خرید پراید 180 میلیون تومان پول می‌دهند!

مصطفی داننده- در زمان‌های نه چندان دور، مهم‌ترین و پرجمعیت ترین بخش جامعه ایران را طبقه متوسط تشکیل می‌داد. کسانی که در دسته داراها تعریف می‌شدند و نه در بخش ندارها قرار می‌گرفتند.  دست‌شان به دهان‎‌شان می‌رسید و یک زندگی عادی را تجربه می‌کردند.

شرایط اقتصادی کشور بعد از سال 88 و هجوم تحریم‌ها به سمت ایران، زندگی این طبقه از مردم را دچار مشکل کرد. خروج آمریکا از برجام در دولت دوم حسن روحانی، تیر آخری بود که بر پیکره این بخش از جامعه وارد شد.

وضع بد اقتصادی طبقه متوسط را در سرسره سقوط قرار داد و آنها را به سمت زیر خط فقر هل داد. متوسط‌ها شده اند مثل کسانی که در حال قدم زدن روی پلی بودند که ناگهان طناب پل پاره می‌شود و شروع به سقوط می‌کنند. عابرین روی پل شروع می‌کنند به دویدن اما فایده ندارد و به انتها نمی‌رسند و فریاد زنان سقوط را تجربه می‌کنند.

اینهایی که به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند، هرچه تلاش می‌کنند نمی‌توانند خود را از دره‌ای که در آن افتاده‌اند نجات دهند. تورم و گرانی بلایی سر آنها آورده است که فقط می‌توانند اول ماه را به آخر برسانند بدون اینکه بر خلاف گذشته که بخشی از درآمد خود را به تفریح، سفر کردن و حتی خرید ماشین یا خانه دوم اختصاص می‌دادند.

بدتر از وضعیت این بخش، کسانی بود که در همان سال‌ها زیر خط فقر بودند. حالا آنها اما مثل کسانی هستند که به کف دریا رفته‌اند و نمی‌توانند روشنایی آفتاب را ببیند. حقوق را که می‌گیرند البته اگر سروقت به اندازه بگیرند، کفاف یک یا دو هفته زندگی‌شان را می‌دهد و برای ادامه ماه، باید کاسه چه کنم چه کنم دست بگیرند.

اگر وضعیت کشور به همین منوال ادامه پیدا کند، دیر نباشد که ایران به دو طبقه دارها و ندارها تبدیل شود. البته امید است با احیای برجام، سروسامانی به وضعیت اقتصادی کشور و معیشتی مردم ایجاد شود. و تاسف‌بار این است که برخی از نمایندگان مجلس، وضعیت کشور را می‌بینند اما باز با احیای برجام مخالفت می‌کنند و ساز خود را می‌زنند بدون اینکه راهکاری برای مدیریت شرایط فعلی کشور ارائه دهند.

نمی‌دانم چگونه به عنوان مسئول، وضع بد اقتصادی را می‌بینند اما روی مواضع سیاسی خود می‌‎ایستند و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار الان کشورهای اروپایی و آمریکا، از نظر اقتصادی معطل برجام هستند و ارزش پول ملی‌شان به کمترین میزان خود رسیده است و تورم بیداد می‌کند. انگار آمریکایی‌ها برای خرید پراید 180 میلیون تومان پول می‌دهند!

ثبات اقتصادی بعد از احیای برجام می‌تواند جان تازه به زندگی مردم بدهد و قدم خم شده آنها زیر بار فشار اقتصادی را راست کند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      سلام و علیکم،اگر واقعا انصافا به مفید بودن خبر اعتقاد دارید،باید به صورت،فیلم،ویا ویدیو،البته بدون سانسور باشد،و از این ها مهم تر باید بشود به راحتی دانلود کرد،،،اگر اهمیت دادید پیروز باشید برای همیشه لطفا من عبدالله از کرج هستم

    • ناشناس ارسالی در

      الان هم جامعه به دو طبقه دارا و ندار تبدیل شده موقعی که در اوایل انقلاب کمیته امداد درست شد یعنی اینکه فقر اقتصادی در آخر با جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد

    • ناشناس ارسالی در

      یک مشت تازه به دوران رسیده که در حکومت هستند واز هیچ به همه چیز رسیده اند برایشان مردم مهم نیستند

    • ناشناس ارسالی در

      همت به نابودی ملت واین مرز وبوم بستن.....

    • رسول ارسالی در

      اون نماینده که مخالفه سیره و خبر از بقیه نداره

      • ناشناس ارسالی در

        واقعا سیر از گرسنه چه خبر داره

    • ناشناس ارسالی در

      باشه اگر امنیت برای داراها بمونه همشون نابود میشن چون ما ایرانی ها با مردم دنیا خیلی فرق می‌کنیم

    • ناشناس ارسالی در

      خدا به نویسنده خیر بده ایکاش به گوش رییسی هم برسه دیگه خیلی ناامیدیم

    • ناشناس ارسالی در

      بدستور انگلستان کبیر فقرا باید بمیرن..

    • ناشناس ارسالی در

      دقیقا خوب تفسیر کردید،جهل تا بااین مردم همره است وضع همین است،

    • ناشناس ارسالی در

      اجرای دستور توسط برادران لاریجانی

    • ناشناس ارسالی در

      وباز هم برجام را گره زدند به معیشت مردم
      اگه برجام ضرری میرسوند یک عده نباید پولدار تر بشوند پس مشکل سیستم و اعضای ان است

    • حسن ارسالی در

      اگه فکری به حال ارزش پول ملی نکنند و آنرا زیر هفت هزار تومان برگردانند، هیچ راهی برای فرار از فقر وجود نخواهد داشت، و این فقر باعث بی اعتمادی و بی اعتقاد وحشتناکی خواهد شد، و گرسنگان قیام خواهند کرد

      • ناشناس ارسالی در

        انشاالله ب امید خدا سریعتر باشه بحق فاطمه زهرا

    • ناشناس ارسالی در

      ترس وحشت ناک دولت لاریجانی از یه بچه کشاورز

    • ناشناس ارسالی در

      دولت به فکر مردم نیست ... و سلام .. فقط عراق سوریه فلسطین افغانستان ... برا اینا شب و روز دارن آب گاز برق و . ‌ . . . ما هم حرف از گرسنگی بزنیم زد انقلاب هستیم

    • مهدی ارسالی در

      خداروشکر مردم ایران اصلا قبول ندارن که اوضاعشون خراب است و یه جوری رفتار میکنن که همه چی خوب و عالی هست پس خود مردم مقصرن نه شخص دیگری.

    • ناشناس ارسالی در

      ریاضت کشیدن برادران لاریجانی در انگلستان برای تصاحب ایران ....چه خوش خیال

    • ناشناس ارسالی در

      هرسال میگیم دریغ از پارسال هر دوره مجلس میگیم دریغ از دوره قبل هر دولت جدید میگیم دریغ از دولت قبل تاکی باید سودجوها بتازند نهاد انتخابات را احیا کنید راه دیگری نیست

    • ناشناس ارسالی در

      مدتهاست این اتفاق افتاده و ما به وضوح سیستم بی عدالتی را در این مملکت میبینیم...

    • محمد ارسالی در

      آقابنده بعداز خواندن این مقاله تازه فهمیدم که زیر خط فقرنیستم ،منِ بدبخت صفحه بعدهستم چون با خقوق بازنشستگی ودرآمد کارگریم دوهفته تا ۱۸ روز میتونیم زندگی کنیم .حالا که مسئولین عرضه درست کردن اقتصاد را ندارن ،پیشنهاد میکنم یکی از این دوکار را انجام بدهند تا وضع مردم درست شه.
      1. یا از مدت روزهای ماه کم کنند مثلاً ماه را بکُنند ۲۰روز.
      ۲.یا میتوانند ،گورشان را گم کنند وبروند همان کشورهایی که اقامت گرفتند وبرایشان جاسوسی میکنند ،تا ما دیگه خیالمان راحت بشه که دیگه اگر مملکت بی صاحب است،لااقل دیگه دزدی هم وجود نداره.

      • ناشناس ارسالی در

        آفرین گل گفتی

    • ورشکسته بورس ارسالی در

      سلام آقای داننده خداوند اموات شما و دلسوزان ملت را بیامرزد که مقدار کمی از واقعیت را بیان فرمودید اما خیلی وقته پیش جامعه ایران به عده کم دارها و اکثریت ندارها در گرانی و تورم کمرشکن تقسیم و تبدیل کرده است اما در بروز هر نوع حق خواهی و دادخواهی و آه و ناله ما ملت مظلوم و ستمدیده ایران عده ای بسیار اقلیت از نوچه های آتش به اختیار نظام و مسئولین که تریبون هم در اختیار آنها قرار دارد رسما و علنا صدای حق خواهی ما را با یک تجمع ساده با چهار تا شعار نابخردانه باطل میکنند انگار که ملت گرسنه نیستند یا اصلا هیچ گرسنه ای حق نان خواستن ندارد و آمریکا و اروپا هیچ نیاز و دغدغه ای نسبت به برجام ندارند این ما ملت ایران هستیم که در زیر پاهای عده ای کم بخاطر سیاستهای غلط اندر غلط با دشمنی با دنیا و دشمن تراشی و تحریم و خود تحریمی و ناتوانی و بیسوادی صد در صدی و عدم مدیریت کشور از پای در میاییم منابع عظیم درامدی کشور برای اداره کشور کافی نیست لذا دولت برای جبران کسری هزینه ها دست مستقیم بر جیب ما ملت میکند و حاصل زحمات چندین ساله ام در بورس و میلیونها انسان مظلوم و ستمدیده ایران را نابود میکند و بواسطه آن بیکار در این گرانی و تورم کمرشکن دست و پا میزنیم این یک نمونه از ظلم و ستمهایی تحمیلی بر ماست هزاران نمونه از این ظلمها وجود دارد بماند !!!!!!!!

    • ناشناس ارسالی در

      مردم نعمت ولایت را دارند اینها که فرمودید در مقابل این نعمت قابل ذکر نیستند.

    • احسان شیرازی ارسالی در

      ای ملت ببدبخت وساده ...فکر کردین برجام امضاغ بشه همه چیز درست میشه ...،؟؟؟کاملا در اشتباهین...

    • محمد ارسالی در

      بشود؟خداپدر ومادرت روبیامرزه،ساز

    • ناشناس ارسالی در

      دولت خودش کاسب سده و کالا های وارداتی مثل گوشت برنج وغیره را با نرخ سودآور برای خودش به ملت میفروشد
      وای به روزی که بگندد نمک

    • زندئ ارسالی در

      می خانه اگر ساقی صاحب نظری داشت
      می خواری و مستی ره و رسم دگری داشت
      پیمانه نمیداد به پیمان شکنان باز
      ساقی اگر از حالت مجلس خبری داشت

    • م ارسالی در

      اگه از آسمان ایران طلا هم که بباره گرگ سفتهایی که لباس میش برتن دارن چنان میخورن ودرنده ترمیشن نه برجام ونه پدربزرگ برجام هم نمیتونه وضعیت من و تورو بهبودببخشه تا این گرگها رو یا توقفس کردیا که سقتشن

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه