ارسال به دیگران پرینت

کمبود امگا ۳ در بدن

کمبود کدام ویتامین در بدن باعث کوری می شود؟

کمبود امگا 3 در بدن می تواند باعث بروز مشکلاتی در بینایی شما شود.

کمبود کدام  ویتامین در بدن باعث کوری می شود؟

کمبود امگا 3 در بدن می تواند باعث بروز مشکلاتی در بینایی شما شود.

اختلال دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن یک بیماری چشمی است که با کمبود اسیدهای چرب امگا 3 مرتبط است.

همچنین بخوانید:

نشانه‌های کمبود ویتامین A در بدن

نشانه ای خطرناک که کمبود زینک را هشدار می دهد + راه حل

تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا یک بیماری شایع پزشکی است که گروه بزرگی از جمعیت را در سنین 40 سال و بالاتر تحت تاثیر قرار می دهد. زوال ماکولا، ناحیه‌ ای از شبکیه است که می ‌تواند منجر به از دست دادن دید مرکزی شود.

بررسی 9 مطالعه روی نود هزار نفر نشان داد که رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 با کاهش 38 درصدی خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن است.

 

اسیدهای چرب امگا 3 چربی های غیراشباع چندگانه ای اند که ضروری هستند زیرا بدن ما نمی تواند آنها را تولید کند و باید آن ها را از رژیم غذایی به دست آورد.

این نوع چربی‌ها بیشتر در ماهی‌های چرب یافت می‌ شوند و فواید زیادی برای سلامتی دارند که به چربی‌ های خوب نیز معروف هستند.

 
 

ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)، دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و اسید آلفا لینولنیک (ALA) انواع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

ماهی های چرب مانند سالمون، قزل آلا، شاه ماهی، ساردین و روغن ماهی از جمله روغن کبد ماهی، سرشار از EPA و DHA هستند.

ALA در چربی های غذاهای گیاهی مانند مغزها و دانه ها یافت می شود. مغز گردو منبع خوبی از این ماده مغذی است.

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن یکی از علل اصلی از دست دادن بینایی است که حدود 3 میلیون نفر در ایالات متحده و بیش از ششصد هزار نفر در بریتانیا را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم اولیه دژنراسیون ماکولا شامل بینایی مبهم، تاری و مختل، مشکل در خواندن یا ضعف در دیدن جزئیات مانند تشخیص چهره یا تماشای تلویزیون است.

این مطالعات نشان داد که مصرف یک یا چند وعده ماهی در هفته خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را تا 42 درصد کاهش می دهد.

دانستن نحوه عملکرد اسیدهای چرب ضروری امگا 3 در رژیم غذایی می تواند در درمان و پیشگیری از اختلالات مختلف مفید باشد.

 
 
 

به گفته محققان به نظر می رسد که DHA کلید اصلی است زیرا مولکول های سیگنال دهی به نام دوکوسانوئید را تولید می کند.

دوکوزانوئیدها می توانند با کنترل ژن های خاص در مغز و شبکیه، از نورون ها محافظت کنند. علاوه بر این، DHA از کبد در گیرنده های نوری، نوعی سلول در شبکیه چشم که به نور پاسخ می دهد، متمرکز می شود. دژنراسیون شبکیه از جمله دژنراسیون ماکولا زمانی اتفاق می افتد که گیرنده های نوری نمی توانند DHA کافی دریافت کنند.

هنگامی که ژنی که جذب DHA را کنترل می کند خاموش شود، گیرنده های نوری می میرند و جهش یک اسید آمینه در این سلول ها منجر به اختلال در چشم می شود که باعث از دست دادن بینایی می شود که به عنوان رتینیت پیگمانتوزا شناخته می شود.

سلامت

7 فایده نور خورشید برای سلامتی

همانطور که می دانید آفتاب به بدن شما در فرآیند تولید ویتامین D کمک شایانی می کند.

بهار است و برای بسیاری از مردم این به معنای گذراندن وقت در فضای باز است. دریافت مقداری از نور خورشید روی بازوها و صورتتان هر روز می تواند برای بدن و ذهنتان مفید باشد. البته سرطان پوست یک نگرانی عمده است و باید آن را جدی بگیرید. مهم است که مطمئن شوید که از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید محافظت می کنید، اما تا زمانی که مراقبت های لازم را انجام می دهید، مقداری آفتاب گرفتن می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. در این مقاله چند فایده اساسی نور خورشید را برای شما بیان می کنیم.

الکسیس پارسلز، MD، جراح پلاستیک دارای گواهی هیئت مدیره، صاحب جراحی پلاستیک Parcells و موسس استودیو کاهش چین و چروک SUNNIE توضیح می دهد: «نور خورشید از خواب بهتر پشتیبانی می کند و ریتم شبانه روزی افراد را با تنظیم سطح سروتونین و ملاتونین تنظیم می کند. ملاتونین هورمونی است که در عصر هنگام آماده سازی بدن برای خواب در بدن تولید می شود. بیدار شدن با نور شدید به بدن شما می گوید که تولید ملاتونین را متوقف کند و بدن شما را برای روز خود آماده کند. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، اگر صبح یک ساعت نور خورشید را داشته باشید، می توانید در شب بهتر بخوابید.

 
 

2. باعث تقویت روحیه می شود.

بررسی در سال 2020 نشان می دهد که اگر سطح ویتامین D پایینی دارید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی هستید. دریافت مقداری نور طبیعی خورشید می تواند تولید ویتامین D را افزایش دهد تا به علائم افسردگی کمک کند و سلامت روان و رفاه کلی شما را بهبود بخشد.

3. بهبود سلامت روان

مطالعات نشان می‌دهند که نور درمانی (هم از نور باکس و هم از خورشید) ممکن است به بهبود علائم افسردگی دوقطبی و اختلال بیش‌ فعالی کمبود توجه (ADHD) کمک کند. نور درمانی همچنین می تواند به افرادی که دچار اختلالات خوردن هستند کمک کند. همچنین برخی تحقیقات وجود دارد که نشان می‌دهد افراد مبتلا به علائم حاد اسکیزوفرنی نسبت به افرادی که این علائم را ندارند، سطح ویتامین D کمتری دارند.

 

4. کاهش فشار خون

دکتر پارسلز توضیح می‌دهد: «تصور می‌ شود که قرار گرفتن در معرض نور خورشید پوست را تحریک می‌کند تا ذخایر اکسیدهای نیتروژن را آزاد کند، که باعث گشاد شدن شریان‌ها و کاهش فشار خون می ‌شود.» این قرار گرفتن در واقع از اشعه ماوراء بنفش است، نه خود نور مرئی. وقتی فشار خون شما پایین است، برای سلامت کلی قلب و عروق شما مفید است.

5. الهتاب را خوب می کند

به گفته دکتر گلدشتاین، نور خورشید باعث سرکوب سیستم ایمنی می شود. در حالی که گذراندن زمان زیادی در زیر نور خورشید برای دریافت اشعه ماوراء بنفش تجویزی نیست، اما خورشید می تواند به بیماری های التهابی پوست مانند پسوریازیس، اگزما و آکنه کمک کند. نور خورشید همچنین با بهبود بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت و بیماری التهابی روده مرتبط است.

6. جلوگیری از سرطان

برخی سرطان‌ها با سطوح پایین ‌تر ویتامین D مرتبط هستند. دکتر گلدشتاین هشدار می‌دهد که لزوماً نشان ‌دهنده این نیست که افزایش ویتامین D خطر ابتلا را کاهش می‌دهد، اما این ارتباطی است که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به آن توجه زیادی دارند.

7. امید به زندگی را افزایش می دهد

برخی تصور می ‌کنند که با دریافت نور خورشید کافی و در نتیجه سطوح کافی ویتامین D، می ‌توانند عمر طولانی‌ تری داشته باشند. مطالعه روی 30000 زن در سوئد طی 20 سال نشان داد کسانی که زمان بیشتری را زیر نور خورشید می گذرانند تا دو سال بیشتر از کسانی که کمتر آفتاب می گیرند، عمر می کنند.

 

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      نورخو رشید داوی بدن است حیاط نداریم درعوض از پشت بام استفاده می کنیم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه